Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
Korean Air og Boeing har forhandlet ferdig en ordre på 20 787 Dreamliner-fly, 10 av 787-9-modellen og 10 av 787-10-modellen. Ordren har en verdi i henhold til listepris på 6,3 milliarder dollar.
I tillegg til avtalen med Boeing skal Korean Air også lease ytterligere 10 787-10 fra Air Lease Corporation. Til sammen utgjør dette en firedobling av selskapets Dreamlinerflåte. Korean Air er en av Asias største flyselskap på stillehavsruter, med 16 direkteruter til Nord-Amerika.
Behov for større kapasitet
787-10 er det største medlemmet av Dreamliner-familien. I et standard to-klasse-oppsett kan flyet rommet opptil 330 passasjerer, 40 mer enn lillebror 787-9.
– Når vi fornyer produkttilbudet vårt vil 787 Dreamliner-familien bli ryggrader i langdistanseflåten vår i mange år framover, sier Walter Cho, administrerende direktør i Korean Air. – I tillegg til 25% forbedret drivstoffeffektivitet, tilbyr den større 787-10-utgaven 15 prosent mer plass til passasjerer og last enn våre 787-9. Dette vil være avgjørende for våre langsiktige forretningsmål.
Korean Air annonserte planene om å bestille 20 Dreamlinere og lease ytterligere 10 under Paris Air Show i juni. Flyselskapet planlegger å bruke 787-10 på mellomlange ruter, mens de vil utnytte den lengre rekkevidden på 787-9 til de lengste rutene.
Bredt samarbeid mellom selskapene
Korean Air benytter seg av mange tjenester fra Boeing Global Services for å ta hånd om flåten sin, blant annet Airplane Health Management som optimaliserer flåteplanleggingen ved hjelp av prediktiv analyse med sanntidsdata. Selskapet bruker Jeppesen FliteDeck Pro som forener tilgang til digitale navigasjonsdata, håndbøker og værinformasjon for pilotene. I tillegg bruker Korean Air også digitale digitale løsninger for ruteplanlegging og analyse av rullebanen for å øke effektiviteten og redusere kostnader i alle faser av flygningen.
Korean Airs Aerospace Division er en viktig samarbeidspartner for Boeing på 747-8- og 787-programmet, som leverandør av vingetippene på de to flyene, samt leverandør av winglets for 737 MAX.
Foto: Boeing
Legg igjen en kommentar