Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
Ny jobbtur med kjøring på kryss og tvers i Stavangerregionen, og også denne gang ble Hertz valgt som preferert utleieselskap. Bil ble booket i klasse C (Ford Focus eller tilsvarende), men det ble en solid oppgradering til SUV og Honda CR-V.
Jeg ankom Stavanger Lufthavn Sola i typisk vestlandsvær – sidelengs regn, noe man merker godt på tur ut til leiebilbrakka. Det er litt irriterende at man verken på Sola og Værnes ikke lengre har mulighet til å i realiteten gå tørrskodd til leiebilbrakkene, og det er lite som tyder på at det er en midlertidig løsning. Dette kan naturligvis ikke Hertz noe for, men det er et hjertesukk i retning av flyplassledelsen.
Vel inne i den tørre og varme brakka kunne en særdeles blid kar fra Hertz overrekke den klargjorte konvolutten og meddele at jeg hadde blitt oppgradert – til en Honda CR-V! Hyggelig overraskelse å få en tidlig morgen.
Honda CR-V kom opprinnelig på markedet som 1997-modell, markerte i realiteten startskuddet for det vi i dag omtaler som den moderne kompakt-SUV’en, og var bygget på basis av Civic. Modellen har vært en suksesshistorie for Honda, og i årene etter har det kommet til stadig flere nye konkurrenter. Honda har naturligvis også fortsatt satsingen, og dagens CR-V er femte generasjon.
Ca et halvår i forveien av mitt leieforhold så kom CR-V i en faceliftet utgave, men leiebilen var av den «gamle» utgaven. Skjønt, veldig gammel var den ikke, og forskjellene er ikke voldsomt store på den «nye», som undertegnede tilfeldigvis også har prøvekjørt. Bilen Hertz kunne by på hadde også lite parkeringsbulker, og fremstod som pen og uten slitasje både utvendig og innvendig.
Med dagens CR-V har Honda lagt vekt på kjørekomfort først og fremst, og det merkes bak rattet. Bilen fremstår som harmonisk i fjæringen, og svelger både små og store ujevnheter på en overbevisende måte, såpass at den føles som en tyngre bil enn den egentlig er. Styringen gir ikke allverdens med tilbakemeldinger, men innenfor moderate hastigheter så er den presis nok. Presser du CR-V så svarer den ganske tydelig med understyring, og man merker at den er slett ikke satt opp for sportslig kjøring (det siste er noe endret i faceliftet utgave). Men det er helt greit, fordi sportslige SUV’er er en vanskelig balansekunst som svært få behersker godt uten at det går betydelig utover komforten – eneste jeg kommer på blant mainstreammerkene som klarer den kunsten er Mazda CX-5. Litt i overkant mye hjulstøy er det eneste som roter til inntrykket av en ellers vellykket komfortmaskin, dette er en kritikk Honda også har gjort noe med i den faceliftede utgaven.
Interiørkvaliteten er helt ok, men heller ikke her er den på høyde med de beste, og det merkes at CR-V har fått litt tid på baken med tanke på både ergonomi og opplevd kvalitet. Alt fungerer rimelig bra, men det føles nesten litt gammeldags allerede. Det spiller naturligvis en rolle at leiebilen ikke var av toppmodellen Executive, men også denne har hatt behov for oppgradering. Plassforholdene er imidlertid generøse, og det er få biler i klassen som svelger så mye med så stor overbevisning som CR-V gjør. I tillegg så er gulvet i baksetet helt flatt, noe som også bidrar til å få mye bedre plassforhold i baksetet.
Motoren er den samme som jeg kjørte i Honda Civic Tourer fra samme utleiestasjon litt tidligere, og de samme kommentarene gjelder her. Motoren er overraskende sterk, smidig og fungerer meget godt også i CR-V. Det samme gjelder girkassen, som er lettsjaltet, presis og har godt tilpasset utveksling for norske forhold.
Hertz i Stavanger retter opp serviceinntrykket fra forrige gang, og viser seg fra sin beste side igjen. Oppgraderingen var solid, og mye mer enn man kan forvente seg som FiveStar-medlem. Bilen holdt også mål, og egner seg godt for komfortabel motorveikjøring. Det er heller ingenting å utsette på bookingprosessen på hertz.no, og prisnivået i Stavanger har også kommet seg ned på et litt triveligere nivå enn før «oljebremsen». Leien kostet ca. 1100 kr for et drøyt døgn og ga som vanlig 500 Eurobonus-poeng.
Legg igjen en kommentar