Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
Vilas hos InsideFlyer.de har testet LOT Business Class i Embraer 175 og Boeing 737 MAX 8, på en reise fra Sofa til Paris. Vi har oversatt anmeldelsen til glede for våre norske lesere.
I forbindelse med en reise fra Sofa til Paris bestemte jeg meg for å prøve LOT Business Class. Det var viktig for meg å ankomme Paris tidlig, så avreise fra Sofia 05:35 og ankomst Paris 09:55 passet midt i blinken. Selv om jeg ikke hadde de helt store forventningene, så jeg fram til å få prøve et nytt business class-produkt.
Anmeldelsen er basert på begge flygningene. På grunn av et teknisk problem mistet jeg dessverre forbindelsen min i Warszawa og kom meg ikke til Paris før på ettermiddagen.
Innsjekk og lounge
Utstyrt med bare håndbagasje gikk jeg rett til sikkerhetskontrollen i Sofa og hadde i løpet av kort tid tilbakelagt både sikkerhetskontroll og passkontroll. Siden jeg hadde god tid gikk jeg til Green Lounge, som LOT bruker i Sofia. Loungen kan best beskrives som et stort venterom med hvite fliser, grønne ubehagelige møbler og et absolutt minimum av drikkevarer.
Det var heldigvis ikke lenge til ombordstigning, så etter en runde gjennom loungen snudde jeg på hælen og gikk til gaten min. Her var det allerede litt kø, men ombordstigningen startet på tiden og business class, premium economy og Star Alliance Gold fikk gå om bord først. Ombordstigningen i Warszawa senere på dagen foregikk på omtrent samme måte.
LOT Business Class Lounge i Warszawa, som også huser Star Alliance Gold-loungen «Elite Club», var ganske bra. Det er noe begrenset med sitteplass i Elite Club, men serveringen var ganske bra, med kalde og varme retter, og champagne fra Nicolas Feuillatte.
Om bord ble jeg tatt godt imot av besetningen og ble til og med vist til setet mitt. Etter å ha plassert håndbagasjen og funnet plassen min ble det servert en velkomstdrink i form av vann i plastkopp. I tillegg ble det tilbudt polske aviser som jeg takket nei til grunnet manglende språkferdigheter.
Kabin og sete
Flygningen til Warszawa gikk med Embraer 175, men flygningen videre til Paris var satt opp med 737 MAX 8 med en spesiell jubileumsdekor for Polens 100 år med uavhengighet. Dette var den før den andre 737 MAX-ulykken og jeg hadde nok ikke valgt denne flygningen og flytypen igjen. På dette tidspunktet var imidlertid ikke 737 MAX satt på bakken enda.
Begge flyene har behagelige skinnseter med nakkestøtte. Jeg foretrekker like vel de gamle setene på E-175 med polstrede armlener og fotstøtte som føles mer som ekte regionale business class-produkter av typen man finner i Nord-Amerika. Selv om setene hos LOT ikke er like brede, er de langt mer behagelig enn hos mange av sine europeiske konkurrenter med en seteavstand på 31 timmer.
I LOT Business Class er nabosetet blokkert på Embraer-flyene, noe for eksempel KLM mener er helt unødvendig. Interessant nok har LOT også plassert premium economy foran gardinen. Forskjellen mot business class er at midtsetet ikke er blokkert og at serveringen ikke er like omfattende. Uansett er det jo bra for passasjerer i premium economy. Det er godt med benplass på første rad.
Skinnsetene på Boeing 737 MAX 8 er også komfortable med en seteavstand på 34 tommer. I alle fall på rad 1 til 5. Det plaget meg imidlertid at det ikke var noen gardin mellom premiumkabinen og økonomiklasse. LOT mener tydeligvis at et lite skilt og annen farge på nakkestøtten gjør samme nytte. Også her er midtsetet blokkert og den moderne kabinen gir et positivt inntrykk.
Det ble også tilbudt teppe og puter som holdt god kvalitet til europeisk business class å være.
Servering
Kvaliteten på serveringen i LOT Business Class viser seg å være ganske ujevn. På morgenflygningen fra Sofia til Warszawa ble det servert to små skåler med oliven og sylteagurk, og ris med eplemos, rosiner og mandler. Måltidet smakte imidlertid ganske tørt, og besetningen unnskyldte seg med at maten var lastet kvelden i forveien i Sofia. Med unntak av drikken og sjokoladebiten var måltidet uspiselig og jeg sendte fra meg igjen.
På flygningen til Paris ble det rett etter avgang servert drikke før maten og salte peanøtter.
Deretter ble det servert lunsj på brett. Dette måltidet var ganske velsmakende og besto av en kald forrett, en valgfri varm hovedrett og dessert.
Jeg ble regelmessig spurt om jeg hadde det jeg trengte og om jeg ville ha mer å drikke. Servicen var god og vennlig, noe som gjorde flyturen ekstra behagelig.
Underholdning
Underholdning om bord kan enkelt oppsummeres som ikke-eksisterende. Det er hverken underholdningssystem eller WiFi installert, så her gjelder det å ta med seg egen underholdning eller noe å jobbe med.
Geir Fugleberg sier
Sofia til Paris via Warsawa 🙂 .
Jaja….
Også var det viktig å komme fram tidlig, vellvell.
Martin sier
Hvilken flyreise man velger er alltid en avveining mellom pris, komfort, flytype og en rekke andre kriterier. I alle fall for de som skriver for InsideFlyer 🙂 I dette tilfellet var jo avgangen fra Sofia såpass tidlig at det fort kunne være et godt alternativ for å komme fram tidlig i Paris.