Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
Denne uken har Norwegian fått pepper på grunn av en incident som skjedde på en flygning mellom Kristiansand og Oslo. Vi publiserte ett innlegg fra Norwegian’s flygesjef Tomas Hesthammer i går der han redegjør hva som skjedde og generelt om sikkerheten i Norwegian.
Hele uken har Facebookfeedet mitt vært full av kommentarer fra piloter og sofa CEOer. «betaler du peanøtter, får du apekatter», «så lenge det er billig nok, spiller ikke sikkerheten noen rolle». Og favoritten «hos Norwegian luften er full av apekatter»
Samtidig som dette skjer, har Lufthansa’s passasjerer vært offer for en lengre pilotstreik samt at Norwegian sitt irske datterselskap endelig har fått sin tillatelse til å fly til USA, så debatten raser enda mer enn normalt.
En ting er ihvertfall helt sikkert, bransjen er i endring som veldig mange andre bransjer og selskaper som Ryanair, Easyjet og Norwegian har endelig gitt rimelige flybilletter. Dette har gjort at selskaper som SAS, Lufthansa, Air France og mange fler har måttet kutte kostnader for i hele tatt å eksistere. Inntil nylig har konkurransen vært isolert til korte flighter, men Norwegian har på rekordtid oppnådd kjempesuksess på langdistanse og de fortsetter å vokse raskt.
Apekatter
Mange sammenligner det som i dag skjer i luftfartsbransjen med skipsfarten på 80 tallet. Norske sjømenn og kvinner ble erstattet med folk fra lavlønnsland. Pilotfagforeningene kjemper med nebb og klør for å beholde jobbene, samt skyhøye lønninger.
Jeg er på langt nær noen sosialist, jeg synes det er konge at folk tar god utdanning og tjener godt. Men når det gjelder pilotene, er det noe fundamentalt som skurrer.
Lufthansapilotene som akkurat sørget for at nesten en million av kundene fikk sine reiseplaner ødelagt tjener i gjennomsnitt 180.000 Euro mens at topplønnen er nesten 300.000 Euro. Det blir liksom litt vanskelig å sympatisere med noen som tjener 2,6 millioner og krever 4,25% lønnsøkning pluss en og en halv måneds ekstra lønn.
Lufthansa
Og fagforeningene her i USA holder på akkurat på samme måten. Nylig kunne man melde at Delta sine piloter akkurat har fått en lønnsøkning på 30% de neste 4 årene. I 2019 vil en 777 kaptein hos Delta tjene 353,850 dollar eller over 3 millioner norske kroner. Og her i USA har grådigheten tatt helt av slik at de på toppen tjener masse, mens de som jobber for commuter selskapene såvidt tjener over minimumslønn.
Ikke rart at Amerikanske fagforeninger kjemper med nebb og klør for å holde unna Norwegian.
Mange av pilotene jeg kjenner som jobber for mainline påstår at det er nødvendig med slike lønninger for å rekruttere de beste talentene, ett argument som overhodet ikke er relevant for en slik jobb. Og det er liksom ikke sånn at pilotene som styrer 787ene til Norwegian trygt hver dag er på fattigkassa. 170.000 dollar eller 1,44 mill norske kroner tjener kapteinene i snitt. Og de pilotene som påstår at det er peanøtter, fortjener å leve på minstepensjon ett år.
Fagforeningene legger til at pilotene har en kjempedyr utdannelse for å være kvalifisert. Det er en sannhet med tunge modifikasjoner. For de første utdannet de som skriker suverent høyest seg helt gratis igjennom noen år i forsvaret. Tar du turen til USA koster det mellom 25.000-50.000USD .
Det er småpenger i forhold til det en utdannelse på ett universitet. I USA koster det å ta en bachelor på ett helt normalt universitet i gjennomsnitt 27,800 USD per år. Utdannelsen tar 4 år. Da snakker vi om en bachelor i marketing, økonomi/business. Det vil si at det å bli pilot er grisebillig i forhold til det å ha en helt vanlig kontorjobb. En lege i USA tjener i gjennomsnitt ca 250.000 USD, den mest vanlige legepraksis tjener i snitt 207.000USD mens utdannelsen tar over 8 år og koster mer enn 10 ganger mer enn hva en pilotutdannelse gjør.
Gode penger
Og siden flyselskapene tjener grovt med penger på grunn av lav fuelkost, samt at veksten i bransjen er såpass stor at pilotmangelen er kritisk må flyselskapene fortsatt leve med disse kostnadene og fortsette å ikke være rustet for fremtiden. For realiteten vil en gang møte selskaper med høye kostnader i døra. Garantert. Man kan ikke regulere seg vekk fra fri konkurranse.
Så tilbake til sikkerheten. Det er mennesker som sitter der fremme, mennesker er langt fra feilfri. Og selv om jeg er utrolig skeptisk til det som skjedde i Kristiansand og er glad for at Norwegian ikke benytter selskapet lengre, har alle selskaper svin på skogen. SAS benytter også eksterne selskaper for å fly for seg, alle selskaper gjør det for å spare penger. Kulturen er forskjellig rundt om, men det å påstå at pilotene i lavprisselskapene som Norwegian, Easyjet eller Ryanair er mindre kompetent enn det en som sitter i nesen hos Delta, SAS eller Air France finnes det absolutt ingen dekning for å påstå, tvert imot. Sikkerhetsstatistikken snakker for seg selv.
Ja, det skjer av og til blemmer, men det gjelder alle selskaper. Og heldigvis har teknologien hatt såpass stor fremgang at bransjen er tryggere enn noen gang. Og bransjen er kraftig regulert når det gjelder hviletid og maks arbeidstid også.
Så det å kalle pilotene som flyr for lavprisselskapene for apekatter er i beste fall en fornærmelse. Og jeg gleder meg til å treffe ett slikt Norwegian cockpit crew igjen snart. De er erfarne folk som er glad i jobben sin. Selv om de kun tjener litt over en million..
God tur og god helg!
Legg igjen en kommentar