Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
Det er ikke nødvendig å være innehaver av en fet lommebok eller ha en generøs arbeidsgiver for å reise på Business Class.
Lufthansa er et av mange selskaper som fra tid til annen selger Business Class billetter på tilbud.
Jeg kom over et godt tilbud til Beijing for under 15 000,- kroner, dersom du er litt fleksibel er slike priser oppnåelig for alle.
Følger du med her på Bonusfeber, kan også du bli tipset om slike gunstige tilbudskampanjer.
Å reise i Business Class intereuropeisk er fra mitt synspunkt bare litt bedre enn economy, men å reise i Business Class på interkontinentale ruter, det er en himmelvid forskjell fra economy og en helt fantastisk måte å reise på.
Når jeg er på flyplassen i Frankfurt har jeg to ærend som er obligatorisk, nemlig Lufthansa sin world shop og ute terrassen på Terminal 2.
På min avreisedag var flighten satt opp fra gate C15 helt nord i terminal 1. I dette området har noen av gatene priority boarding direkte fra en slags Business class lounge, dette er ikke noe grom lounge på noen måte, men snarere en slags kantine hvor alt er gratis. Det er allikevel ganske behagelig å kunne slappe av her med litt knask sammen med noe drikke før boarding.
A380 er et mektig syn, her lastes cateringen inn i maskinen.
Rad 15 er en bra rad på Lufthansa sine A380, her har du en blå gardin bak setene slik at du får litt mer privacy, samtidig er du litt bak i cabinen slik at du får med deg det som skjer framfor i cabinen. Serveringen starter bak i flyet og dersom du sitter på de første radene risikerer du å ikke få den retten du aller helst ville ha.
Setene i denne cabinen er et elektrisk drevet såkalt angle lie flat sete hvor du ligger helt ustrakt men litt på skrå nedover, i slike seter kan en oppleve å skli ned i setet og de er derfor ikke optimal å sove i, men i stress less posisjon sitter du aldeles godt. Du finner en integrert leselampe, gode justeringsmuligheter på hodestøtte og en innebygget massasje funksjon i setet. Skjermen til inflight entertainment systemet er plassert litt lavt og kunne ha vert større og av bedre kvalitet.
Sett denne typen seter opp imot hverandre, så er nok disse til Lufthansa noe av det beste jeg har forsøkt.
Når du har funnet deg godt til rette i setet ditt kommer Champagnen, for vår del var dette en Duval Leroy Brut og det å kunne sitte å sippe boblevann mens boardingen fortsatt pågår føles feiende flott.
Utdeling av meny og påfølgende servering av drikke starter når en når opp mot marsjhøyde.
Jeg for min del bestilte en gin/tonic og ett glass rød vin, vinen var en «Peter Lehmann Mudflat Shiraz 2006» en Australsk som ikke sto på menyen, den var et spesial valg på denne flighten, utrolig god vin.
Etter 3 runder med servering av drikke kom forretten, Aniseed favored salmon, marinated soy tomato, potato and cucumber salad,Tandoori chickend with couscos, almond and bell pepper cream, mint yoghurt og Raz el hanout and herb salad.
Den ble servert på et fat med flere rom i, ganske flott dandert og meget bra presentert.
Til middag var det 3 retter å velge i, jeg valgte Lufthansa classics, som var Hungarian Goulash of beef, summer vegetables and buttered Noodles, det smakte bedre enn det så ut.
Til dessert ble det ost og mer av den gode rødvinen.
Da klokka passerte 20:00 begynte betjeningen å stenge ned «butikken» og flighten gikk inn i natt modus og når klokka var 21:00 var de fleste dypt inne i musikk, filmer eller drømmeland.
I underkant av 2 timer før ankomst starter ofte morgen ritualet på slike flighter, lys blir forsiktig slått på og servering av drikke og frokost tar til, for oss to valg til frokost, hvor valget falt på eggerører, pølse, potet samt rundstykker og syltetøy.
Etter frokost ble det tid til å nyte kaffen før vi siden landet på rutetid, frisk og opplagt til en minnerik ferie i Kinas hovedstad.
Konklusjon:
Uoppmerksomt
Foto: R Lygren
Trykk her for komplett reisebrev fra hele turen
Trykk her for å holde deg oppdatert på gode tilbud og andre nyheter innen reise og bonusprogram
Legg igjen en kommentar