Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
Lufthansa har kunngjort at de ønsker å fase ut et stort antall aldrende langdistansefly fra flåten. Dette gjelder blant annet firemotors fly som Boeing 747-400 og Airbus A340.
Den nye flåtestrategien gjelder for alle selskapene i Lufthansa Group, herunder Brussels Airlines, Swiss og Austrian Airlines. Målet er å forenkle flåten og kutte kostnader. Flytyper som Boeing 777 og 787 vil komme til å spille en viktig rolle i fremtiden.
Lufthansa Group
I tillegg til det tyske flyselskapet med samme navn, omfatter Lufthansa Group også Brussels Airlines, Austrian Airlines, Swiss og Eurowings. Gruppen har totalt 549 fly i flåten som betjner rundt 19 000 ukentlige flygninger til 273 destinasjoner over hele verden. Selskapet tilbyr er et omfattende nettverk gjennom sitt samarbeid med SAS, United, Air Canada, JAL, ANA og Singapore Airlines, og som medlem av Star Alliance.
Fragmentert langdistanseflåte
Den nåværende langdistanseflåten består av hele 14 forskjellige flytyper fra Airbus, Boeing og McDonnell Douglas. Dette er ikke en gunstig situasjon for gruppen og man ønsker derfor å kutte ut noen av de eldste flytypene. Blant annet skal 13 Boeing 747-400 og hele 43 Airbus A340 fases ut. I løpet av de kommende årene ser selskapet for seg å fase ut disse flytypene:
- Boeing 747-400
- Boeing 777-200
- Airbus A340-600
- Boeing 767-300
- Airbus A340-300
- Airbus A330-200
- McDonnell Douglas 11F
Lufthansa Group kommer fremover til å bruke disse flytypene:
- Airbus A380-800
- Boeing 747-8i
- Boeing 777-300/9/F
- Airbus A350-900
- Airbus A330-300
I tillegg er det også nye fly på vei inn i flåten. Selskapet har allerede tatt levering på 14 av totalt 45 Airbus A350-900. I tillegg har Lufthansa 20 Boeing 777-9 i bestilling med levering fra 2020 og 20 Boeing 787-9 med levering fra 2022.
Kortdistanseflåten
På kortere ruter vil Airbus A320neo og A321neo spille en viktig rolle. Med en forenklet flåte vil kostnadene knyttet til opplæring og vedlikehold reduseres. Lufthansa forventer også at det i fremtiden vil være færre uregelmessigheter, fordi det tekniske vedlikeholdet vil bli enklere.
Hos Eurowings blir det introdusert nye Airbus A320neo-fly som erstatning for de aldre flyene. 20 nye A320neo skal leveres til Lufthansas lavkostselskap i 2021 og 2022.
Denne artikkelen er basert på en artikkel skrevet av Christian for Insideflyer.nl.
Foto: Lufthansa
Legg igjen en kommentar