Lufthansa-Gruppen får ny hovedflyplass i Berlin

Berlin-Brandenburg Airport

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

Fra 8. November 2020 er det slutt på flygninger til og fra Berlin Tegel Airport (TXL) for Lufthansa-gruppen. Den mye omtalte «skandaleflyplassen» Berlin Brandenburg Airport (BER) blir selskapet sin nye hovedflyplass i den tyske hovedstaden.

Etter å ha blitt utsatt en rekke ganger er det nå klart at åpningen av Berlin Brandenburg Airport (BER) finner sted i Oktober 2020. Fra påfølgende måned vil hele Lufthansa Gruppen flytte samtlige flygninger til flyplassen. Den storslåtte nye flyplassen, 36 km sørøst for dagens TXL har flere ganger tidligere blitt annonsert klar for åpning, men nå bekrefter ledelsen i Berlin Brandenburg Airport Company (FBB) at Oktober er det sannsynlige tidspunktet.

«Det nye tidspunktet er pålitelig«

Flyplass sjef Engelbert Lütke-Daldrup
Fra November 2020 vil Lufthansa-Gruppen skifte hovedflyplass i Berlin, fra TXL til BER
Fra November 2020 vil Lufthansa Gruppen skifte hovedflyplass i Berlin, fra TXL til BER. Foto: Lufthansa Group

Behov for en mer effektiv flyplass

Startskuddet for «flyttingen» til selskapet er satt til 31. Oktober 2020. I løpet av en` uke vil alle flyoperasjonene til Lufthansa Gruppen til og fra den Tyske hovedstaden flytte fra dagens TXL til morgendagens BER. Siste flygning fra TXL er innenriks avgangen LH1955 fra Berlin til München den 7. November 2020. Påfølgende morgen vil flight LH173 fra Berlin til Frankfurt ta av fra hovedstadens nye flyplass.

Lufthansa-Gruppen får snart en ny hjemmebase i Berlin.
Lufthansa Gruppen får snart en ny hjemmebase i Berlin. Foto: Lufthansa Group

Austrian Airlines, Lufthansa, SWISS og Brussels Airlines vil operasjonelt være i gang på BER fra 8. November, men i følge planene vil Eurowings ha sin første flygning allerede 4. November 2020.

Bookingsystemene til selskapet har allerede skiftet over til BER. Reisende som nå booker reiser fra 8 November og fremover vil se BER som destinasjon på billetten. Passasjerer som allerede har booket etter denne datoen vil bli informert og overført. I følge dagens planer vil antall avganger og tider fortsatt være det samme som før.

«We care about Berlin. No one else connects Berlin with the world like we do. Six Lufthansa Group airlines fly to the German capital – with up to 33,000 passengers a day. 270 destinations can be reached with only one transfer(…)That is why Berlin needs an efficient airport. This also includes even better connections between BER and local public transportation as well as to the long-distance rail network.(…)That would be good for passengers and for the environment».

Harry Hohmeister, Member of the Executive board of Deutsche Lufthansa AG and Chief Commercial Officer Passenger Airlines

Vil Berlin-Brandenburg lykkes denne gangen?

Blir den offisielle åpningen av BER gjennomført er dette absolutt en forbedring fra dagens situasjon med de relativt slitte og delvis ueffektive flyplassene Tegel (TXL) og Schönefeld (SXF). Det er ventet færre flaskehalser i sikkerhetskontrollen, mer moderne teknologi og romsligere terminaler i BER og alle disse forholdene bidrar til økt velvære og effektiv reisetid for de reisende.

Forventet årlig passasjertall for BER er anslått til 34 millioner, noe som gjør flyplassen til Tysklands tredje største. På sikt kan kapasiteten bygges ut til anslåtte 45 millioner passasjerer årlig.

NB! Det gjøres oppmerksom på at forfatteren har tilknytning til Lufthansa Gruppen

Kommentar

  1. tom_gunnar sier

    Og plutselig merker kanskje BERgen en liten «økning» i turismen?
    Husker at jeg har mer en 10 ganger måtte hjelpe fortvila passasjerer som har kommet interkontinentalt til en annen flyplass og der bytta til videre flygning. De skulle til BERgamo i Italia, men endte opp på BGO.

    Meeeen, blir bra med ny flyplass i BERlin da! 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *