Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
Mange fly-interesserte har sikkert fått med seg at Airbus har startet produksjonen av en fornyet versjon de klassiske Airbus A320 og A321 flyene sine. SAS er blant dem som har bestilt fly av den nye versjonen, men først ute er Lufthansa som tok i mot sitt første fly av denne modellen onsdag 20. januar.
De nye modellene får bokstavene «neo» etter tallet. Dette står for «New Engine Option», og hovedformålet med den nye versjonen er å redusere drivstoff-forbruket ved hjelp av ny teknologi. Man regner med å redusere forbruket med 15% sammenlignet med den originale modellen. I tillegg den nye modellen mye mindre støyende. Man hevder å ha halvert støyen på de nye modellene hvilket kommer både flypassasjerer og omgivelser til gode.
Det første flyet av den opprinnelige versjonen av Airbus A320 ble levert til Air France i 1988. Siden den gang har Airbus produsert drøye 4 100 fly av denne modellen. American Airlines er den operatøren i verden som opererer flest fly av denne typen med sine 331 fly.
Det var opprinnelig Qatar Airways som skulle være første flyselskap med Airbus A320neo, men noen uoverensstemmelser mellom dem og Airbus førte til at de trakk seg, og dermed ble det Lufthansa som ble første flyselskap til å ta den nye maskinen i bruk. Maskinen skulle egentlig vært levert i desember 2015, men til slutt ble leveransen forsinket med ca 3 uker.
Lufthansa mottok flyet på hjemmebane, nærmere bestemt på Airbus sine fasiliteter på Hamburg-Finkenwerder flyplassen. Her har Airbus sine lokaliteter for blant annet innredning av flyene av typen Airbus A320 og Airbus A380, men har også «final assembly» for Airbus A320-familien. Endelig godkjenning og overlevering av Airbus A380 til kunder fra Europa og Mellom-Østen foregår også her. Flyplassen er utelukkende en «fabrikk-flyplass» som ikke har vanlig rutetrafikk, men er lang nok til å håndtere Airbus A380. Ca 15 000 personer arbeider for Airbus ved Hamburg-Finkenwerder.
Det første flyet av denne typen har fått registreringsnummer D-AINA og vil få hjemmebase i Frankfurt. De første rutene som blir betjent av denne maskinen blir Hamburg og München med oppstart fra 24. februar.
Noe som er verd å merke seg, er at det blir flere seter i de nye modellene. Lufthansa sine nåværende modeller er utstyrt med 168 seter, mens den nye versjonen har hele 180 seter. Det medfører en seteavstand på under 30 tommer, noe som er likt det for eksempel Ryanair tilbyr sine kunder. Vi på InsideFlyer synes dette er i minste laget. Her blir det ikke mye plass til beina. Spesielt for personer over 180 cm. Nå skal det også nevnes serveringsstasjon og toaletter har blitt satt opp på en mer plassbesparende måte. Så det skal være mer benplass foran til Business Class passasjerer i forhold til Economy Class bak. Men 2 seterader ekstra må nødvendigvis ta en del plass.
Lufthansa har bestilt 45 fly av typen Airbus A321neo og hele 71 Airbus A320neo. De første 5 flyene blir levert i 2016, og vil alle få base i Frankfurt. Også SAS har bestilt Airbus A320neo. De har bestilt 30 fly og har ytterligere 11 opsjoner. Det første flyet vil bli levert SAS i siste halvdel av 2016.
Legg igjen en kommentar