Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
Lufthansa ønsker å overta en tredjedel av flyene til det konkurstruede flyselskapet Air Berlin fra neste vinter program. Selskapet forsøker å sette en stopper for Ryanair og Easyjets videre inntog i det tyske markedet. De er bekymret for fremtiden til Air Berlin, hvor konkursfaren fortsatt er åpenbart overhengende. Ifølge den tyske avisen Süddeutche Zeitung (SZ), skal Lufthansas Generalforsamling godkjenne overtakelsen av deler av Air Berlins rute-nettverk på sitt neste møte i slutten av september.
For virksomheten omfatter det også et samarbeid mellom Lufthansa og Air Berlins største aksjonær, Etihad Airways. Men det er fortsatt uenighet om omfanget av samarbeidet i denne avtalen. Den viktigste delen av avtalen: Er at Lufthansa i det kommende vinter-programmet skal overta ca. 40 fly fra Air Berlin med besetning. Vinterprogrammet trer i kraft 31. oktober, og i den såkalte «wet lease» avtalen skal Air Berlin overføre en del av sitt rutenettverk. Dette berører ikke de de to knutepunktene i Berlin og Düsseldorf.
Lufthansa har planlagt å legge denne avtalen inn i sitt lavpris selskap EuroWings. De vil også overta den kommersielle risikoen for rutene. Flyselskapet, som faktisk utfører flygingene, får vanligvis en avtalt timepris, som er ment å dekke alle kostnader. Verken Lufthansa eller Etihad ønsker å kommentere dette.
Hindre Ryanair og Easyjets inntog i Tyskland
Air Berlin vil med dette bli vesentlig mindre enn i dag. Med ca. 100 fly mot dagens ca. 300. De vil primært fokusere på ruter til og fra Düsseldorf og Berlin. Den europeiske nettverks trafikken sliter, mens turisme-delen gjør det relativt bra. Etihad må derfor finne en modell for å redde Air Berlins-kjernevirksomhet.
Både Lufthansa og Etihad, et heleid av selskap av Emiratet Abu Dhabi, har en strategisk interesse for å avslutte sine forhandlinger med hell. Lufthansa ønsker å hindre at det taps tyngede selskapet Air Berlin til slutt kollapser ukontrollert. Deretter ville nemlig «kysten være klare» for ett inntog av Ryanair og Easyjet. De to lavpris aktørene ville prøve å slå kloa i det tyske markedet.
I tillegg har Lufthansas, EuroWings store planer om rask ekspansjon. Generalforsamlingen forventes derfor også å beslutte belgiske Brussels Airlines skjebne. Det er forventet at Brussels Airlines vil bli fusjonert inn i EuroWings. Lufthansa eier i dag 45 prosent av aksjene i Brussels Airlines..
Etihad aksjer og kapital
Fremfor alt har Etihad en avtale liggende. De har via oppkjøp ervervet seg 29,2 % av aksjene i Air Berlin. De har i tillegg pumpet inn er enn en milliard euro (MRDNOK 9 ) i selskapet for å hindre kollaps. Etihad konsernsjef James Hogan ønsker å kjøpe Air Berlins ruter i det tyske markedet. Avtalen med Lufthansa vil nå tillate:
At Air Berlin skiller ut turisme-segmentet som Etihad ikke har noen interesse av. I tillegg kan Hogans eiere argumentere for at Air Berlin faktisk har klart å gi opp en del av rutenettet, og på samme tid har Etihad oppnådd en viktig strategisk allianse med Lufthansa.
Saken er pikant: Etter SZs-informasjon, hadde Lufthansa allerede under tidligere administrerende direktør Christoph Franz inngått en samarbeidsavtale med Etihad. Men Carsten Spohr, da fortsatt sjef for flyselskapets operasjonelle divisjon, la ned veto mot planene og forhindret avgjørelsen ble effektuert i siste øyeblikk.
Spohr klager i dag også om urettferdig konkurranse fordi Etihad, Emirates og Qatar Airways angivelig skal ha nytt godt av ulovlige statlige subsidier. En beskyldning om avvises av de tre selskapene.
Avventer godkjenning
I mellomtiden har konstellasjoner og interesser endret seg – som konsernsjef synes Spohr nå klar med et fortsatt samarbeide med Etihad. Hvor omfattende alliansen faktisk vil, men fortsatt er det kontroversielt. Det er klart at det er – såkalt ”code-sharing”. Her et flyselskap utfører en flytur med rutenummer for flere partnere som kan bestille plasser for sine egne passasjerer på disse maskinene. Etihad vil introdusere mange slike flyreiser i samarbeidet. Lufthansa derimot ser avtalen mer som ett nødvendig onde, som gir tilgang til Air Berlins ruter.
Ifølge selskapets kilder, forventer Lufthansa at avtalen vil bli godkjent av Federal Cartel Office. Men da blir overtakelsen av flyselskapet Thomas Cook komplisert. Thomas Cook er en blant annet eieren av charter flyselskapet Condor.
Legg igjen en kommentar