Har flyselskapene overreagert på effekten av Brexit ?

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

Lite har endret seg for de Britiske flyselskapene siden avstemmingen i juni signaliserte at de ønsket å forlate EU. Selskapene forventer ikke å endre sine forretnings modeller når Storbritannia trekker seg ut av unionen, sa administrerende direktør i EasyJet på konferansen «World Low Cost Airlines Congress».

«Det bør ikke påvirke virksomheten i det hele tatt, og det gjør det heller ikke».»På kort sikt kan det påvirke noen beslutninger fordi det gjorde ferien dyrere, men i et lengre perspektiv er  ingenting endret.», sa Easyjet CEO Carolyn McCall.

For flyselskapene er den mest merkbare forskjellen devalueringen av  det britiske pund, som selv om det har kommet seg nylig. Den har fortsatt har tapt seg betydelig verdi mot den amerikanske dollaren og euro. I sommer gjorde Frankrike, Italia og Spania ferier dyrere for briter, men på lang sikt, må flyselskapene ikke forvente valutaspørsmål vil påvirke etterspørselen.

Brexit – urolig valuta

Valutakursen påvirker fortjenesten til IAG, eieren av British Airways, Iberia, Vueling og Aer Lingus. Holdingselskapet som er registrert i Spania og rapporter sine inntekter i euro, tjener en betydelig del av sine inntekter fra British Airways. Disse inntektene er målt i britiske pund. British Airways betaler også en betydelig del av sine kostnader – særlig drivstoff – i amerikanske dollar, noe som også har påvirket lønnsomheten.

Men IAG CEO Willie Walsh bagatelliserer valutakurs problemene,  og sier grunnleggende at British Airways virksomhet fortsatt er sterk. Han valte å kalle valuta utfordringen mer et «teknisk regnskaps» problem.

«Jeg er ikke i bekymret for virkningen av Brexit i så måte,» Walsh sa, «med unntak for kortsiktig usikkerhet.»

Både McCall og Walsh mener at finansmarkedene trolig har overreagerte til Brexit. Beslutningen om å forlate E.U. bør ha liten eller ingen innvirkning på mange bransjer, inkludert flyselskapene.

«Det var en seismisk politisk beslutning for dette landet å ta,» sa McCall. «Ingen kan overvurdere det. Det var et sjokk for markedene. Markedet overreagert definitivt på det. Men egentlig er alt vi gjør i dag er det samme. »

Walsh sier British Airways så svekket etterspørsel like før Brexit avstemmingen. Flere bedriftskunder kan ha utsatt  bestilling av turer inntil de kjente utfallet av avstemmingen. British Airways så enkelte avbestillinger umiddelbart etter avstemningen, men i forhold til 2008 da Lehman Brothers konkursen var dette beskjedent.

UK – business as usual

Selv om det skal være «business as usual» for Storbritannias flyselskaper, er det fortsatt et stort spørsmålstegn. Flyselskapene vet ikke hvordan Storbritannia vil håndtere internasjonale trafikkrettigheter. For nå kan UK-registrerte flyselskaper fly hvor som helst i Europa og til USA under «Open skies» programmet. Storbritannias beslutning om å forlate EU kan bety at Britiske flyselskaper ikke lenger vil ha tilgang til trafikkrettighetene. Andre land, blant annet Sveits og Norge, er ikke medlemmer i EU. De har allikevel valgt å delta i flytrafikk systemet og det er sannsynlig at UK ville gjøre det samme.

Selv i verste fall av totalt brudd med EU, McCall sa vesle ville endre for kundene. EasyJet har vært å utforske skape et EU-basert datterselskap som vil gi det tilgang til det europeiske markedet, akkurat som nå.

«Hvis vi ikke får frie trafikkrettigheter – flyvning uten begrensninger slik vi har i dag – da må alle flyselskapene tenke på hvordan deres selskapsstruktur skal organiseres,»  sa McCall. «Men det vil være en teknisk og juridisk endring, ikke en driftsendring.»

McCall sa også britiske flyselskaper vil vite snart hvordan landet vil fortsette. «Bedrifter liker ikke usikkerhet»

Som for internasjonale flyselskaper, har noen rapportert svakere etterspørsel på flyvninger til og fra Storbritannia. Både United Airlines og Delta Air Lines har redusert ruteprogrammet for vinter halvåret til USA. Ryanair rapporterer også om lavere Britisk vekst, og administrerende direktør Michael O’Leary sa nylig at transportøren reduserer prisene i UK mer enn de klarer å fylle tomme seter. Men i et intervju på torsdag sa  Emirates CEO Tim Clark at UK veksten var bra.

«Overraskende, til tross for alles bekymring Brexit, forblir den europeiske etterspørselen robust, spesielt ut av dette landet,» sa Clark. «Det synes ikke å påvirke noen, selv om  det britiske pundet har vært meget volatilt.»

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *