EasyJet flagger ut – før endelig Brexit

EasyJet A319

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

Den Britiske lavpris-giganten easyJet har planer om å registrere et eget driftsselskap i et EU-land for å sikre at selskapet beholder rettighetene til å fly intra-euruopeiske ruter når Storbritannia – flyselskapets hjemland – forlater unionen.

I en uttalelse denne uken sa easyJet at et eget driftsselskap ville tillate selskapet å «sikre fremtidige fly-rettigheter. Omlag 30% av selskapets nettverk forblir helt innenfor, og mellom EU-landene, unntatt Storbritannia», ifølge Associated Press. Men easyJet CEO Carolyn McCall sa at det EU-baserte driftsselskapet ikke ville hindre selskapet å ha sitt hovedkontor ved London flyplassen Luton, en forstad ca 45 kilometer fra London.

Røper ikke landet

EasyJet ønsker ikke å gå i detaljer om i hvilket land de ønsker å opprette sitt nye driftsselskap. Men under en resultat fremleggelse, informerte de pressen om at en kostnad på ca GBP 10 millioner var ventet. Mesteparten av kostnadene vil stamme fra omregistrering av flyene i landet hvor de etablerer seg.

«EasyJet har oppnådd et spenstig resultat i 2016, selskapet har møtt store utfordringer, inkludert en rekke eksterne faktorer og valuta utfordringer» «I løpet av det siste året har vi transportert så mange som 73 millioner passasjerer som er ny rekord, og det er tredje året på rad med lavere priser.»

Carolyn McCall, CEO, easyJet

Optimistisk til Storbritannia

«EasyJet modellen står fortsatt sterkt, og det gjør også etterspørselen i markedet. Vi fortsetter å se muligheter på mellomlang sikt for å øke inntektene, resultat og avkastning til aksjonærene,» la hun til.

«I et tøffere konkurranse marked vil flyselskaper som easyJet vil bli sterkere, og vi vil bygge videre på vårt. allerede godt etablert nettverk.»

Nær halvparten av selskapets vekst neste år forventes å være i Storbritannia. Men også betydelig vekst i Sveits, Frankrike og Italia. Strategien om å styrke selskapets posisjoner på de viktigste flyplassene vil gi tosifret vekst på strategiske baser som London, Manchester, Venezia, Berlin og Amsterdam.

Kilde: AP/WSJ

Kommentar

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *