Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
Det tyske flyselskapet Lufthansa har i likhet med SAS, Airbus A350XWB i bestilling og forventer oppstart av leveransene i 2017. Lufthansa har bestilt hele 25 fly av denne typen, og nå som leveransedato av første fly begynner å nærme seg har flyselskapet begynt å tenke på hvordan de skal operere disse flyene.
Airbus hadde 31. januar hele 777 fly av denne typen i ordre, og foreløpig er det bare levert 15 fly. Typen kommer i 3 ulike variasjoner, hvor det kun er bestilt 16 fly av typen Airbus A350-800 (8 til Aeroflot og 8 til Asiana), 580 fly av A350-900 (15 er levert foreløpig – 7 til Qatar, 3 til Finnair) og 181 fly av typen A350-1000.
Lufthansa sine planer for de nye flyene er at de første 10 skal stasjoneres i München og skal erstatte noen av dagens Airbus A340-600. Det første flyet vil bli satt i trafikk i januar 2017. Lufthansa sin versjon av flyet vil bestå av 48 seter i Business Class, 21 seter i Premium Economy Class og 224 seter i Economy Class. Totalt 296 seter over 3 klasser. Lufthansa vil ikke tilby First Class på disse flyene. Flyene hadde forøvrig en prislapp på ikke mindre enn 310 millioner USdollars hver.
Lufthansa planlegger å bruke den nye flytypen på ruter fra München til Delhi og Boston i oppstarten. Det er foreløpig ikke lagt noen planer for videre ruter etterhvert som flyene leveres. Men det er vel å anta at de rutene som opereres av Airbus A340-600 idag blir byttet ut til Airbus A350-900 ruter.
For de som er interesserte i tekniske detaljer, er de som følger:
Technical data
Engine | RR Trent XWB-84 |
Length | 65.26 m |
Wingspan | 64.75 m |
Height | 17.05 m |
Wing area | 443 m2 |
Max. takeoff weight | 268 tons |
Engine performance | 2 x 84,000 lbs |
Tank capacity | 138,000 l |
Cruising speed | 0.85 Mach |
Cruising range* | approx. 9,500 km |
Fuel consumption | approx. 2.9 l/100 pax kilometres |
* at max. useful load |
Legg igjen en kommentar