Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
Malaysia Airlines er ikke et ukjent selskap for mange europeere for de flyr mange passasjerer mellom Europa og Kuala Lumpur. Selskapet har et omfattende rutenett i Asia og jeg var ganske nysgjerrig på hvordan deres tilbud i intra-Asiatisk Business Class var. Jeg ble ikke skuffet.
Flygningen vi hadde billetter med, MH866 hadde avgangstid på den umenneskelige tiden 04:35 og vi ankom utgangen sent, veldig sent. For passasjerer hadde allerede gått ombord og vi ble de siste.
Vi ble høflig hilst velkommen av en meget morgenopplagt hyggelig herremann og en flyvertinne. Da jeg kastet et blikk bakover i kabinen humret jeg fornøyd til meg selv. Setekonfigurasjonen var generøse 2+2, noe jeg egentlig visste på forhånd. Men kabinen så helt ny ut og den luktet nytt. Jeg kunne kjenne dem deilige duften av nytt skinn. Stolene var nemlig skinntrukket. Sømmene var slike store og grove, det så rett og slett eksklusivt ut. Hodestøtten var grå, også disse av skinn. Gulvet var belagt med et mørkt gråbrunt teppe. Denne lune atmosfæren tiltalte meg med det samme og jeg skjønte at her ombord ville jeg trives godt.
Håndbagasje ble stuet bort før jeg satte meg forsiktig ned og kjente hvordan jeg sank ned i de fantastiske og deilige stolene. I et lite øyeblikk tenkte jeg på SAS Plus og Norwegian som jeg ellers er vant å reise med mens jeg ristet på hodet og tenkte over hvilken klasseforskjell det er mellom disse produktene.
Les også testene av Malaysia Airlines Business Class og First Class med Airbus A380.
Stolene har ikke elektrisk drevet justering men du kan legge stolen godt bakover og en fotskammel kan slås ut. Stolen var vidunderlig å sitte i. Skjermene i stolen foran er passe stor og har god kvalitet. Lesestoff som aviser og magasiner lå i stol lommen. Puter og pledd lå også klart, i alle stolene.
Jeg kom imidlertid raskt til meg selv da den mannlige flyverten kom og forsiktig spurte hva vi ønsket å drikke. Pre-departure drink ble appelsinjuice, enkelt og greit. Det viste seg at det bare var meg og fruen i Business Class på denne turen opp til Kuala Lumpur. Også bak i økonomiklasse var belegget magert.
Dørene ble lukket, lyset dempet og sikkerhetsvideo vist på skjermene. Da vi sto ved enden av rullebanen og var klar for start var det litt rart å høre den kjente duren som denne flytypen gir fra seg. For det å sitte så behagelig nettopp i en 737, var helt uvant for meg.
Vi kom oss raskt i luften, været var bra og vår ferd mot marsjhøyde ble silkemyk. Det sa pling og signalet for fest setebeltet ble slukket. Gardinen mellom Business Class og økonomiklasse ble straks lukket og da føltes det som om vi var helt alene på flyet.
Fruen inntok soveposisjon, mens jeg ikke hadde tenkt å sove bort disse få timene turen varte. Jeg var ikke spesielt sulten, så jeg kikket på utvalget av øl ombord i stedet for frokost. Menyen tilbyr både Tiger øl og Carlsberg øl. For meg ble det selvsagte valget Tiger øl. Er man i Asia, da drikker en Asiatisk øl.
Da vi var kommet halvveis opp mot ekvator begynte vi å kjenne en forsiktig skjelving i flyet, det kunne knapt kalles turbulens men signal om «fest setebeltet» ble umiddelbart tent, og dette forble tent på resten av turen. Skjelvingen stanset etter omkring 10 minutter.
På dette tidspunktet ba jeg om frokost. I menyen kunne en velge mellom tre retter, jeg foretok et noe utradisjonelt valg, nemlig en Malaysisk rett med navn Nasi Lemak. Yoghurt fungerte som forrett. Nasi Lemak omtales ofte som en nasjonal frokostrett. Den besto av ris, reker egg og en sterk saus. En veldig sterk saus. Som tilbehør fulgte det med brød. Det ble ikke mye jeg klarte å spise, men det var greit å ha smakt retten. Til måltidet nøt jeg en rød vin.
Som dessert var det med en skål med frisk deilig frukt.
Malaysia Airlines: Bestem selv prisen for oppgradering til Business Class eller First Class
På turen oppover mot Kuala Lumpur kunne vi på høyre side av flyet se at det begynte å lysne. Vi kunne også se mindre uværsområder med mørke skyer hvor glimt av lyn kunne skimtes. Ubemerket av dette gikk vår tur stort sett silkemykt i retning Kuala Lumpur.
Besetningen så jevnlig innom til oss for å sjekke at vi hadde det bra.
Da vi passerte Singapore startet vi nedstigningen mot Kuala Lumpur hvor vi landet litt før rutetid.
Denne flygningen med Malaysia Airlines var kjempebra og jeg kan konkludere med at denne turen er en av de bedre jeg har vert med på i kortdistanse Business Class. Nytt fly var nok med på å sette et ekstra positivt preg på turen.
Legg igjen en kommentar