Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
Malaysia Airlines ble tidligere i år medlemmer av alliansen Oneworld, hvilket betød at jeg kunne booke deres flyvninger med mine British Airways Avios bonuspoeng. Siden mitt motto er «prøv det uprøvde», var valget klart for min neste Asia-tur. Flaggskipet til Malaysia Airlines er deres Airbus A380, som flyr rutene London – Kuala Lumpur og Paris – Kuala Lumpur. Livet er for kort til å fly Business Class, så jeg slo på stortromma og booket First Class. Turen gikk fra Paris (Charles De Gaulle – Terminal 1) til Kuala Lumpur. Innsjekk gikk kjapt og det var ingen kø i passkontrollen. Loungen var ingenting å skrive hjem om, eller skrive her om, så den kan vi hoppe over. Det var litt kø i sikkerhetskontrollen (ca. 12 minutter i følge TV-skjermen), men jeg kunne heldigvis benytte meg av Fast Track hvor det bare var en håndfull mennesker foran meg. Vel fremme ved gaten hadde boardingen allerede startet, og jeg gikk ombord helt fremst hvor jeg ble vist til suite 1K.
Etter å ha satt meg til rette ble jeg spurt om jeg ville ha noe å drikke før takeoff. Jeg svarte at jeg gjerne ville ha et glass champagne. Jeg ble litt skuffet over å høre at de ikke hadde lov til å servere alkohol før etter takeoff, men klokka var tross alt bare 11.30, og jeg hadde mer enn nok tid til sjampis etter takeoff. Jeg tok til takke med et glass kald, ferskpresset appelsinjuice, som smakte fortreffelig.
Mens jeg drakk juicen kom to pursere og håndhilse på meg og ønsket meg velkommen. Han ene fortalte et kort sammendrag av flyturen (varighet, flyhøyde osv.). En god mottakelse.
I den røde bagen var det en pysjamas, tøfler, en toalettmappe og et par noise cancelling hodetelefoner.
«Suiten» hadde rikelig med oppbevaringsplass. Til venstre for TV-skjermen var det et eget garderobeskap med kleshengere. Håndbagasjen og skoene fikk plass under fotskammelen, og ved venstre armlene var det to store oppbevaringsrom. First Class er i første etasje på flyet, hvilket gir en ekstra romslig følelse.
Underholdningssystemet ombord var ganske omfattende, med godt utvalg av nye filmer og TV-serier. Denne fjernkontrollen styrte showet:
En morsom detalj er kameraet som er montert i halepartiet på flyet. Har kan man følge med på takeoff på TV-skjermen.
Etter takeoff hørte jeg endelig en etterlengtet lyd fra bak i galley: «POP!». Jeg kunne høre at det var en 2003 Dom Perignon. Kort tid etter kom den søte flyvertinna og helte oppi et glass til meg. Standarden var satt, og omgivelsene gjorde det naturlig å velge filmen The Great Gatsby som underholdning.
Så var det på tide å ta en titt i menyen, som for anledningen var innbundet i skinn. Et par dager tidligere forsøkte jeg å forhåndsbestille maten på internett, siden det er større utvalg der. Dette lot seg av tekniske årsaker ikke gjennomføre, og jeg lot være å følge det opp. Siden det er viktig å holde seg slank, hadde jeg tenkt å gå for «Dronning Sonja-dietten», nemlig hummer og champagne. Men siden jeg ikke gadd å ringe eller maile Malaysia Airlines, tok jeg heller til takke med hva som måtte dukke opp på menyen om bord:
Her er måltidene jeg valgte:
Etter å ha gomlet i meg kaviaren, spurte jeg hva slags kaviar det var. «It is Beluga, Sir. The best one!» Kan ikke si noe på det…
Etter maten og filmen var det på tide å skifte til pyjamas, mens flyvertinna klargjorde senga. Det er to toaletter tilhørende førsteklasse, og de er ganske små. Derfor er det bedre å gå opp trappa til Business Class, hvor det er større plass å skifte på.
Da jeg returnerte i pysjen, var senga redd opp.
Etter å ha sovet noen timer følte jeg meg litt småsulten. Løsningen på dette var to cookies og et glass rødvin.
Deretter lot jeg meg underholde av amerikanske sitcoms frem til frokosten ble servert.
Etter landing takket jeg for turen, og vi fire som satt i First Class fikk slippe først ut av flyet. Det var ingen ground service som ønsket oss velkommen med airport buggy, så det ble litt trasking. Forsåvidt helt greit etter å ha sittet/ligget stille i timevis. Siden jeg hadde en connecting flight, satt jeg i marsj mot Malaysia Airlines First Class Lounge.
Det var også et eget sigarrom, men man måtte trolig ha med sine egne sigarer. Jeg så ihvertfall ingen sigarer der. Dersom man ville ta en dusj, var det også opplegg for denslags.
Alt i alt synes jeg at Malaysia Airlines har et meget solid First Class-produkt på sin A380. Kvaliteten på mat og drikke er top notch, og servicen er upåklagelig. De har en del å hente på ground service for å nå helt opp i toppsjiktet, og loungen kunne hatt mye bedre utvalg av mat og drikke. Allikevel kan Malaysia Airlines First Class trygt anbefales, og de gjør seg fortjent til 8 av 10 bonuspoeng.
Kristoffer Carstens sier
Meget elegant, Malaysian står herved på listen!