Malaysia Airlines First Class (Airbus A380)

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

Malaysia Airlines ble tidligere i år medlemmer av alliansen Oneworld, hvilket betød at jeg kunne booke deres flyvninger med mine British Airways Avios bonuspoeng. Siden mitt motto er «prøv det uprøvde», var valget klart for min neste Asia-tur. Flaggskipet til Malaysia Airlines er deres Airbus A380, som flyr rutene London – Kuala Lumpur og Paris – Kuala Lumpur. Livet er for kort til å fly Business Class, så jeg slo på stortromma og booket First Class. Turen gikk fra Paris (Charles De Gaulle – Terminal 1) til Kuala Lumpur. Innsjekk gikk kjapt og det var ingen kø i passkontrollen. Loungen var ingenting å skrive hjem om, eller skrive her om, så den kan vi hoppe over. Det var litt kø i sikkerhetskontrollen (ca. 12 minutter i følge TV-skjermen), men jeg kunne heldigvis benytte meg av Fast Track hvor det bare var en håndfull mennesker foran meg. Vel fremme ved gaten hadde boardingen allerede startet, og jeg gikk ombord helt fremst hvor jeg ble vist til suite 1K.

Etter å ha satt meg til rette ble jeg spurt om jeg ville ha noe å drikke før takeoff. Jeg svarte at jeg gjerne ville ha et glass champagne. Jeg ble litt skuffet over å høre at de ikke hadde lov til å servere alkohol før etter takeoff, men klokka var tross alt bare 11.30, og jeg hadde mer enn nok tid til sjampis etter takeoff. Jeg tok til takke med et glass kald, ferskpresset appelsinjuice, som smakte fortreffelig.

Mens jeg drakk juicen kom to pursere og håndhilse på meg og ønsket meg velkommen. Han ene fortalte et kort sammendrag av flyturen (varighet, flyhøyde osv.). En god mottakelse.

Ferskpresset appelsinjuice
Ferskpresset appelsinjuice
Panoramabilde av kabinen.
Panoramabilde av kabinen.

I den røde bagen var det en pysjamas, tøfler, en toalettmappe og et par noise cancelling hodetelefoner.

Bvlgari toalettmappe med diverse innhold
Bvlgari toalettmappe med diverse innhold

«Suiten» hadde rikelig med oppbevaringsplass. Til venstre for TV-skjermen var det et eget garderobeskap med kleshengere. Håndbagasjen og skoene fikk plass under fotskammelen, og ved venstre armlene var det to store oppbevaringsrom. First Class er i første etasje på flyet, hvilket gir en ekstra romslig følelse.

IMG_3893

IMG_3894

Setefunksjoner
Setefunksjoner

Underholdningssystemet ombord var ganske omfattende, med godt utvalg av nye filmer og TV-serier. Denne fjernkontrollen styrte showet:

IMG_3896

En morsom detalj er kameraet som er montert i halepartiet på flyet. Har kan man følge med på takeoff på TV-skjermen.

IMG_3901

Etter takeoff hørte jeg endelig en etterlengtet lyd fra bak i galley: «POP!». Jeg kunne høre at det var en 2003 Dom Perignon. Kort tid etter kom den søte flyvertinna og helte oppi et glass til meg. Standarden var satt, og omgivelsene gjorde det naturlig å velge filmen The Great Gatsby som underholdning.

2003 Dom Perignon
2003 Dom Perignon

Så var det på tide å ta en titt i menyen, som for anledningen var innbundet i skinn. Et par dager tidligere forsøkte jeg å forhåndsbestille maten på internett, siden det er større utvalg der. Dette lot seg av tekniske årsaker ikke gjennomføre, og jeg lot være å følge det opp. Siden det er viktig å holde seg slank, hadde jeg tenkt å gå for «Dronning Sonja-dietten», nemlig hummer og champagne. Men siden jeg ikke gadd å ringe eller maile Malaysia Airlines, tok jeg heller til takke med hva som måtte dukke opp på menyen om bord:

20131002_121230

20131002_121258

20131002_121335

 

20131002_121307

 

20131002_121341

 

20131002_121351

 

20131002_121405

 

20131002_121410

 

 

 

 

 

 

 

Her er måltidene jeg valgte:

Appetizer
Appetizer
Chicken and beef satay
Chicken and beef satay
Russisk kaviar med tilbehør
Russisk kaviar med tilbehør, Dom P og vodka

Etter å ha gomlet i meg kaviaren, spurte jeg hva slags kaviar det var. «It is Beluga, Sir. The best one!» Kan ikke si noe på det…

Kyllingfilét fylt med krepsehaler. (Kokkens anbefaling.)
Kyllingfilét fylt med krepsehaler. (Kokkens anbefaling.)
Ost og kjeks med rødvin
Ost og kjeks med rødvin
Nydelig iskrem med espresso og Hennesy XO
Nydelig iskrem med espresso og Hennesy XO

Etter maten og filmen var det på tide å skifte til pyjamas, mens flyvertinna klargjorde senga. Det er to toaletter tilhørende førsteklasse, og de er ganske små. Derfor er det bedre å gå opp trappa til Business Class, hvor det er større plass å skifte på.

Toalettet i First Class
Toalettet i First Class
Trappa opp til Business Class
Trappa opp til Business Class
Toalettet i Business Class
Toalettet i Business Class

Da jeg returnerte i pysjen, var senga redd opp.

IMG_3915

IMG_3916

Etter å ha sovet noen timer følte jeg meg litt småsulten. Løsningen på dette var to cookies og et glass rødvin.

Chocolate chip og macadamia nut cookies
Chocolate chip og macadamia nut cookies

Deretter lot jeg meg underholde av amerikanske sitcoms frem til frokosten ble servert.

Frukt
Frukt
French toast
French toast

Etter landing takket jeg for turen, og vi fire som satt i First Class fikk slippe først ut av flyet. Det var ingen ground service som ønsket oss velkommen med airport buggy, så det ble litt trasking. Forsåvidt helt greit etter å ha sittet/ligget stille i timevis. Siden jeg hadde en connecting flight, satt jeg i marsj mot Malaysia Airlines First Class Lounge.

Inngangen til Malaysia Airlines First og Business Class lounge
Inngangen til Malaysia Airlines First og Business Class lounge
Oversikt over lounge-komplekset. (Platinum var First Class)
Oversikt over lounge-komplekset. (Platinum var First Class)
Inngangspartiet
Inngangspartiet
Mat og drikke
Mat og drikke
Restaurantområdet
Restaurantområdet
Avslappingsområde med utsikt til flyene
Avslappingsområde med utsikt til flyene

Det var også et eget sigarrom, men man måtte trolig ha med sine egne sigarer. Jeg så ihvertfall ingen sigarer der. Dersom man ville ta en dusj, var det også opplegg for denslags.

Håndklær og såper
Håndklær og såper
Dusj
Dusj
Bad
Bad

Alt i alt synes jeg at Malaysia Airlines har et meget solid First Class-produkt på sin A380. Kvaliteten på mat og drikke er top notch, og servicen er upåklagelig. De har en del å hente på ground service for å nå helt opp i toppsjiktet, og loungen kunne hatt mye bedre utvalg av mat og drikke. Allikevel kan Malaysia Airlines First Class trygt anbefales, og de gjør seg fortjent til 8 av 10 bonuspoeng.

8 av 10

 

Kommentar

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *