Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
Det er mange delte meninger om hvordan og hvor mye man gir i tips når man reiser rundt i verden, og generelt er nordmenn ganske dårlige til å gi tips. I Norge er det stort sett ikke forventet at man skal gi tips, mens andre steder i verden er det helt vanlig og forventet. Dette kan være en av grunnene til at nordmenn på tur i verden finner ordningen med tips noe forvirrende og derfor ikke helt vet hva de skal gi. Noen gir for lite eller ingenting, og andre gir alt for mye og presser dermed forventningene opp. Men noen som ofte blir oversett er hotellets rengjøringspersonale. Det mener tydeligvis hotellkjeden Marriott og organisationen «A Womans Nation».
Denne organisasjonen og Marriott har derfor inngått et samarbeid, som skal få hotellkjedens gjester til å gi tips rengjøringspersonalet. Det skjer med kampanjen “An Envelope Please“, hvor der på opp til 1.000 Marriott hoteller blir plassert en liten konvolutt på hvert rom, som skal oppfordre gjestene til å legge igjen noen penger i tips til rengjøringspersonalet.
Ofte oversett
Mens servitører, portier, concierge, bartendere og lignende ansatte ofte får tips, fordi man har direkte kontakt med dem og de ofte gjør gjesten en tjeneste ansikt til ansikt, så møter gjestene ikke så ofte de menneskene, som gjør rent på rommet deres. Men med en liten reminder i form av den nevnte konvolutt, så håper både Marriott og «A Womans Nation», at det kan komme litt mere fokus på de folkene som jobber for deg uten at du ser så mye til dem.
For lav lønn?
Sett med norske og europeiske øyne, så kan det virke noe dobbeltmoralsk av Marriott å inn i en slik kampajne. Faktisk understreker det jo bare at de ikke betaler deres ansatte en anstendig lønn de kan leve av. Det burde faktisk ikke være gjestens oppgave å sørge for at de ansatte får det. Det ansvaret må hvile på arbeidsgiveren.
På den andre siden, så er vi også nødt til at akseptere at sånn er systemet nå en gang i mange land, heriblant USA, hvor Marriott er sterkt representert. Det hjelper i hvert fall ikke å endre det ved at man ikke gir tips til de folk, som virkelig trenger dem.
Personlig gir jeg alltid tips til rengjøringspersonalet når jeg er i Asia. (Når jeg er i Norge, tipser jeg kun på bar og restaurant. I utlandet prøver jeg å følge de lokale sedvaner på dette området.) Tidligere har jeg eksperimentert litt med om man skal gi et samlet større beløp første morgen eller sise morgen i oppholdet, eller skal man gi et mindre beløp daglig? Jeg er nådd frem til at jeg gir et par dollars hver dag, og har jeg vært fornøyd og føler at rengjøringen har gjort en ekstra god jobb, så gir jeg noe ekstra den aktuelle dagen. Dette er helst hvis jeg har bedt om hjelp til noe ekstra. Det er på den måten jeg selv føler virker best for at få best mulig service.
Å gi et stort beløp i starten har faktisk ofte virket mot hensikten. Så har jeg ofte hatt på fornemmelsen at rengjøringspersonalet mener de har fått hva de skal ha og derfor ikke behøver gjøre noe ekstra. Dessuten er det risiko for at man kommer til at gi alle pengene til en som bare er vikar på den faste ansattes fridag.
Å gi et større beløp siste morgen i oppholdet virker også ofte mot hensikten. Så tror personalet ofte at gjestene er gjerrige og ikke gir tips. Det kan også få en negativ effekt, og man oppnår i alle fall ikke noe ekstra service under oppholdet.
For lite i tips
Nordmenn er generelt dårlige til å gi tips. Nå skal ikke denne artikkelen være en lengre utredning av begrepet tips, det kan vi komme inn på på et senere tidspunkt. Men i USA er det helt normalt å gi 15-18 prosent i tips og helt opp til 20% ved veldig god service. Alt under 15% blir, spesielt på restauranter, sett på som en fornærmelse.
Det kan være vanskelig for oss nordmenn å venne oss til det når vi ikke bruker samme begreper her hjemme. Men tips, spesielt i USA, men også i andre land er servicepersonalets primære inntektskilde.
For mye i tips
På samme måte som at mange gir for lite, så er det også mange som gir for mye. Man skal gi “det riktige” i tips – verken mer eller mindre.
Et eksempel kan være taxi-turer i USA, hvor det er normalt med 10-15% i tips. Turister har det ofte med at runde litt mer opp. Til stor frustrasjon for de lokale når taxisjåfører etter hvert venner seg til få mer tips en «normalen». Koster taxituren 7 dollars, så skal du ikke gi 10 dollars. Så ber du om en dollar tilbake, akkurat som de lokale gjør.
Hva synes du om Marriotts tiltak med å få fokus på tips til rengjøringspersonalet?
Skulle de hellere gi en anstendig lønn eller er det en fin måte å sørge for personalet på?
Bli med å diskutere saken i vårt forum, som du finner på denne linken.
Opprinnelig skrevet for bonusfeber.dk av Flemming Poulsen
Legg igjen en kommentar