Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
– «Du ramler ikke tilfeldig inn på en Singapore Airlines flight» – begynner Henrik – «Å fly Singapore Airlines er et bevisst valg«. Bonusfeber treffer den nye Norske salgssjefen i Singapore Airlines Norske kontor, Henrik Hanevold.
Det var en spent Fnate som møtte opp til denne intervjuavtalen. Jeg hadde nylig hatt mine første flyturer med Singapore Airlines og var nyfrelst. Da jeg fikk for øret at det var kommet en Singapore Airlines salgssjef i Norge, som attpåtil følger bonusfeber.wpengine.com, tok det ikke lang tid før jeg ba om å få treffe han. Jeg ville lære mer, noe jeg åpenbart hadde behov for.
– Hvorfor valgte dere å åpne kontor i Norge? – var nemlig mitt første spørsmål, og avslørte at jeg var mer nyfrelst enn innsiktsfull.
– Vi har faktisk hatt kontor her i 35 år, og er to ansatte på heltid. Det dreier seg om å gjøre bedrifter og reisebyråer oppmerksom på oss som alternativ. Etter at vi ble en del av SAS bedriftsprogram har dette også blitt vesentlig enklere. Vi slipper inn flere steder vi aldri slapp inn før dette utvidete samarbeidet begynte. Det betyr mye for salget i Norge.
Henrik vet godt hva han snakker om. Med en utdanning i Hotell og relasjonsledelse samt en solid bakgrunn fra Amadeus og 10 år i Radisson kan han en god del om Norske bedrifters reisevaner. – Mange norske bedrifter har aksept for å reise i forretningsklasse på langruter, og er derfor et viktig og økende marked for Singapore Airlines. Selv om vi i Skandinavia kun flyr fra København er vår forretningsklasse så og si alltid full. Vi fikk tidligere noen kommentarer på utdaterte flyseter ut fra København, men nå er alle Boeing 777-200ER flyene vi bruker på ruta oppdatert med nye business class seter.
De fleste av passasjerene fra Norge til Singapore velger å fly via København, men det er også en del som velger å fly via London Heathrow. Der er loungene flottere og det er fire daglige avganger med henholdsvis Boeing 777-300ER og Airbus A380-800. Det er også enkelte som reiser via blant annet Frankfurt eller Amsterdam, men København og London er soleklare på toppen.
Valuta for pengene
– Men du sier du ikke velger Singapore Airlines tilfeldig, men at folk bevisst velger å fly med dere. Hva mener du med dette?
Henrik er tydelig drillet på å fortelle om dette. – For privatreisende (leisure markedet) bruker man ofte søkemotorer for å finne billigste reise. Singapore Airlines er nesten aldri billigst. Du må scrolle godt ut til siden før du finner oss. De som prisshopper ser bare de rimeligste, som konkurrerer med hundrelapper pluss/minus. Det er selskaper som flyr deg tur/retur fra Oslo til Bangkok for 13.000,- kroner i forretningsklasse. Det har aldri vært vår strategi. Vi vil gjerne utfordre folk til å prøve ut forskjellen.
– Men da må dere jo ha et produkt som er bedre da? Hva får en kunde som ellers ville fløyet Thai eller Norwegian til Bangkok, til å velge dere?
– Mange som flyr til Bangkok skal først og fremst videre, og da kan du like gjerne fly oss. Vi har strålende connections til feriebyene i Thailand, via datterselskapet Silk Air. Vi er heller ikke så mye mer kostbare. Men først og fremst er det opplevelsen ombord…
Personlig treffer dette meg rett i hjertet. Jeg er litt tilbake til intervjuet med Peninsula, der de snakket mye om atmosfæren og følelsen av luksus. Det er nøyaktig dette jeg fallt pladask for på mine turer med Singapore Airlines. Etter tre enkeltturer i forretningsklasse visste de den fjerde gangen at det var Gin Tonic jeg likte, og jeg behøvde ikke lenger spør etter den.
– Alt er gratis når du først er ombord – forteller Henrik – Du får skikkelige menyer og varme håndklær når du kommer ombord. Du kan ha med deg 30 kilo bagasje uten ekstra kostnad (eller begrensning på antall kolli). Du får servering på riktige serviser og skikkelige glass. Her er det ikke plastikk. Vinen er så klart gratis og serveres fra skikkelige flasker. Hos Singapore sitter du ikke med en rødvin i iskald plastflaske. Du får valget mellom 3 varmretter til middag og 2 til frokost. Mellom maten og drikken kan du hygge deg med ett av verdens beste underholdningssystem.
– Hva med økonomiklasse? Er det samme servicen der? – spør jeg.
Men dette er faktisk økonomiklasse! I forretningsklasse kan du ta med enda mer bagasje (40 kg), og har et forvalg av et utall retter på flyvninger ut fra Singapore. Tjenesten heter «book the cook» og tillater forhåndsvalg av mat. Det mest populære er lobster termidor, som jeg selv booket på 2 av 2 mulige flyvninger. Den var nøyaktig like god hver gang.
Tjener penger
Det skumleste er at de også tjener penger. I motsetning til Europeisk selskaper som krangler om hvem som får redusert servicen mest – først, og allikevel taper penger, så går Singapore motsatt vei og tjener penger. Singapore Airlines har faktisk bare tapt penger ett eneste kvartal siden dagens selskap ble etablert i 1972. Dette skyldes ikke lave lønninger. Singapore er i høyeste grad et høykostland, og de fleste ansatte kommer fra nettopp derfra. Inntektene kommer tvert om fordi det er en hel del mennesker som faktisk er villige til å betale ekstra for å få noe ekstra. Denne streben om å faktisk selge et premium produkt gjennomsyrer hele organisasjonen. For å sitere den komersielle direktøren Mak Swee Kah: «The significant investment in our next generation of cabin products reaffirms our commitment to product innovation and leadership, and demonstrates our confidence in the future for premium full-service travel». Uttalelsen kom etter massive investeringer av oppdatert in-flight produkt, samt hele 70 stk Airbus A350-900 og 30 stk Boeing 787-10X.
– «Pursuit of excellence» er en av de viktigste kjerneverdiene i Singapore Airlines. Dette gjør seg gjeldene i alle sammenhenger. For eksempel i form av at flyvertinnene (ja, det er færre menn enn kvinner), har opplæring som varer inntil dobbelt så lenge som hos konkurrentene (15 uker). Det kan også bety færre seter i bredden i økonomiklasse…
Kort sagt det som gjør en flytur til en opplevelse igjen. Uansett hvor du sitter i flyet.
– I Første klasse er vi eneste flyselskap som serverer både Krug og Dom Perignon.
Singapore Girls
Jeg kan ikke sitte her som gutt og ikke spør om Singapore Girls… – De er nøyaktig så pene som på bilder. Faktisk så er det ekte flyvertinner som er i reklamene våre. Alle som en. Vi vet at andre flyselskap kan kopiere deler av vårt produkt, men det er menneskene som skaper opplevelsen og gjør reisen med Singapore Airlines unik – avslutter Henrik.
[box style=’success’]
Hot tip:
Har du lyst til å fly Singapore Airlines, men mangler budsjett eller tid til å fly helt til Singapore? Da skal du få et lite luretips av meg. Søk på reiser mellom Manchester og Munchen. Singapore flyr ruten 6 dager i uken, og på tilfeldige datoer finner jeg priser til EUR158 (t/r i economy), EUR796 (t/r i forretningsklasse) og EUR2091 (t/r i første klasse). Du kan også booke enveisbilletter eller med Eurobonuspoeng.[/box]
[box style=’note’] Del dine Singapore-erfaringer med andre. Klikk her[/box]
Ellen Marie Andersen sier
Hei – jeg har reist med Singapore Airlines fra Torp via København og Singapore videre til Brisbane 4 ganger. Jeg har fløyet business hver gang og har vært veldig godt fornøyd med alt – hyggelig betjening, god mat og flott service – og gode flyseter. Jeg vurderer nå en tur igjen, da jeg har en datter som bor i nærheten av Brisbane (18 mil nordover). Jeg har sett en reise som går fra Oslo 7.11. med retur 26.11. I den forbindelse har jeg 2 spørsmål som jeg gjerne vil ha svar på.
1. Hva er forskjellen på Business og Business Saver bortsett fra prisen kr.29.596,-/kr.25.655,-.
2. Kan jeg bruke eurobonus som delbetaling? Jeg har bortimot 100.000 poeng, og jeg reiser ikke så mye lenger da jeg begynner å bli gammel (78). Men jeg vil jo gjerne besøke min datter èn gang i året så lenge jeg orker å reise alene.
Takknemlig for svar – hadde først tenkt å skrive til København-kontoret, men så fant jeg altså frem til dere.
Hilsen fra Ellen Marie Andersen
Erling sier
Hei og takk for din kommentar!
Singapore Airlines er et av de beste produktene av de Business Classene som finnes på markedet, så der har du gjort et smart valg!
Den eneste forskjellen på Business og Business Saver er at med Business har du mulighet for å booke om billetten uten gebyr. Men ombooking kan allikevel føre til høyere pris hvis det ikke er ledig billett i samme billettklasse når du skal reise. Prisen går jo opp dess flere billetter de selger. 25 655 høres ut som veldig bra valuta for pengene helt til Brisbane. Singapore Airlines sine hjemmesider klarer dessverre ikke alltid å finne de beste kombinasjonene av reiser som gir den billigste prisen. Så det kan være lurt å ringe Singapore Airlines i København eller et reisebyrå for å se om de kan finne en bedre reisekombinasjon til samme pris eller finne billigere løsninger.
Du kan dessverre ikke delbetale med EuroBonus-poeng med Singapore. Det kan du kun gjøre om du flyr med SAS. Fordelen med å betale for billetten med Singapore Airlines er at uansett hvor mye eller lite du betaler for en Business Class billett, så oppnår du 200% poeng poeng i forhold til reist distanse. Så om du flyr Torp-København-Singapore-Brisbane og retur, vil du oppnå hele 40 400 EuroBonus-poeng pluss det du får tur retur Torp-København. Det er nesten nok til de 45 000 poengene som kreves for gullkort. Og de 40 400 poengene er nok til 4 innenriksreiser i Norge for eksempel. Så kanskje det er bedre å bruke bonuspoengene på andre reiser?
Uansett ønsker jeg deg god tur!
Gaute sier
Reiser så og si konsekvent med Singapore Airlines når jeg skal østover enten til Asia eller Australia. Men et tips er og fly via London / Frankfurt / Amsterdam pga nyere / større fly siden København ruten fremdeles flys med en eldre Boeing 777-200ER med det gamle Krisworld IFE systemet. Anbefaler også å fly på kvelden siden det er lettere og sove, og en får med seg en fin solppgang over sentral Asia på veien nedover. Mye flotte fjell der. London ruten er forøvrig vel en time lengre enn København ruten uten at det merkes i særlig grad men kan jeg velge så blir det via der. Et annet viktig argument for å velge London / Frankfurt / Amsterdam er at flyene der er utstyrt med såkalt «mood lights» i forskjellige farger i kabinen som gir en behagelig oppvåkning de siste 2.5 timene av flyturen når frokosten serveres. I motsetning til den hvite flombelysningen på de eldre Boeing maskinene hvor en risikerer og bli blendet.