Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
SAS har fått både ris og ros blant våre lesere for sitt New Nordic serveringskonsept. Selskapet har imidlertid tro på produktet og vil nå teste ut «kuben» i business class på noen av sine langruter.
Som de fleste sannsynligvis allerede har skjønt (i alle fall de som sjekket kalenderen), er dette altså snakk om en god gammeldags aprilspøk.
Selv om det meste av flytrafikken står stille akkurat nå, ligger ikke SAS på latsiden når det gjelder produktutvikling. Selskapet har lenge jobbet med et nytt catering-konsept for langrutene sine og nå begynner det nye konseptet, som er eksklusivt for business class, å ta form.
Konseptet er basert på New Nordic by SAS, som serveres i SAS Plus på selskapets europeiske flyruter. Serveringstilbudet, som ofte bare kalles «kuben» blant hyppige reisende har fått både ris og ros. Skal vi tro SAS er det imidlertid først og fremst snakk om positive tilbakemeldinger.
– Vi har fått svært gode tilbakemeldinger fra våre kunder på vårt New Nordic serveringskonsept, sier administrerende direktør i SAS, Rickard Gustafson. – I løpet av de knappe tre årene siden lansering, har vi kontinuerlig forbedret produktet basert på tilbakemeldinger fra våre kunder. Blant annet har vi stor suksess med våre vegan-måltid. Vi er sikre på at konseptet, som vi har kalt New Nordic for Business, vil bli en suksess også på interkontinental business class.
New Nordic for Business blir i første omgang tilgjengelig på de kortere dagflygningene til New York og Boston, og lanseres når selskapet er tilbake i normal trafikk. Sannsynligvis i august eller september.
Større bokser, mer innhold
Når konseptet nå rulles ut i interkontinental business class, har SAS fått mer spillerom til å utvide menyen. Selv om konseptet er basert på New Nordic slik vi kjenner det fra SAS Plus i Europa, har selskapet tatt hensyn til at forventningene er høyere på lengre flyruter. Boksene har blitt større og er delt inn i flere deler, for å kunne romme flere ulike retter i en enkelt servering. I tillegg er menyen utvidet. Vegan videreføres med tirsdag og fredag som vegan-dager i business class.
– Vi vet at våre kunder er opptatt av helse og velvære, og mange av våre kunder har etterlyst sunnere alternativer også på lengre flyreiser. I tillegg er mange opptatt av at maten de spiser skal være bærekraftig mat, og vi samarbeider derfor i all hovedsak med lokale leverandører, sier Gustaf Öholm, som er ansvarlig for Onboard Product Services & Ancillary i SAS.
Kalix Löjrom er et høydepunkt i business class-menyen for mange. Skal vi tro Öholm, kommer heller ikke kaviar-fansen til å bli skuffet over den veganske utgaven.
– Vår vegan-kaviar er fantastisk! Den er basert på økologiske svarte og grønne linser, og kikerter, og smaker minst like godt som originalen, sier Öholm.
Hvite avganger tre dager i uken
De siste årene har vi også sett økt fokus på alkoholfrie kvalitetsalternativer på drikkemenyen. Her har SAS ligget etter, men kommer nå etter med både alkoholfri vin, pre-departure drink og cocktails. I motsetning til andre flyselskaper ønsker imidlertid SAS å gjøre hele vinkartet alkoholfritt på utvalgte avganger.
– Vi har latt oss inspirere av Air New Zealand sitt fokus på rene og sunne drikkevalg. Vi har blant samarbeidet med Ringi Gård om å lage en musserende eplemost som skal serveres før avgang. Etter måltidet kan du nyte en «GT» med tonic og Seedlip Garden 108. Den inneholder hverken alkohol eller kalorier, legger Öholm til.
For å unngå flaskehalser i leverandørleddet vil SAS ha alkoholfrie avganger mandag, onsdag og fredag. Selskapet ser for seg å utvide tilbudet i fremtiden.
Både den nye kuben og de alkoholfrie alternativene vil inntil videre kun være tilgjengelig på avganger fra Skandinavia.
Hvilke forventninger har du til SAS sitt nye serveringskonsept? Diskuter gjerne saken i forumet vårt.
Legg igjen en kommentar