Nordmann på reiselivstoppen i Hong Kong

Ingvar Herland i lab'en
(Photo: HSH)

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

Vi møter Ingvar Herland – Group General Manager, Research and Technology – i en av verdens kanskje mest luksuriøse hotellkjeder – The Peninsula.

Det å ta ned satelitt TV var ulovlig i Norge før, vet du. Så jeg og noen kompiser laget vårt eget mottakerutstyr. Det ble noen artikler av det som ble sett rundt om i verden, og en dag tok Hongkong & Shanghai Hotels kontakt. De ville ha satelitt TV i Hong Kong også. Dette skulle bli starten på en nokså uvanlig karriæreutvikling fro Ingvar Herland fra Bergen.

Ingvar Herland i lab'en (Photo: HSH)
Ingvar Herland i lab’en
(Photo: HSH)

Det skjedde imidlertid ikke med det samme. Ingvar var ansatt i Nera og hadde et liv hjemme i Bergen. Men han holdt kontakten med folkene i Hong Kong, og for 10 år siden spurte de han om han ville komme over og lede en avdeling for teknologi & utvikling. Ingvar så ikke noen stor fremtid i Nera, så han snudde lua bak frem og reiste. Han har nå bodd og arbeidet i Hong Kong i alle ti årene og trives så godt som man ikke trodde skulle være mulig (for en Bergenser utenfor Bergen).

Hongkong & Shangai Hotels Ltd. (HSH) driver ulike konsepter i det høyere skiktet. De driver hoteller, men også ting som «The Peak Tram». – Hong Kong’s Fløybane, spøker Ingvar. Mest profilert er imidlertid hotellkjeden The Peninsula. Det første kom i Hong Kong i 1928 og er fremdeles kjedens Grand Damé. Neste hotell i kjeden kom ikke før i 1976, da i Manila. Nå finner du «The Pen» i 9 byer i verden. Foreløpig kun i Asia og USA, men høsten 2014 følger de første i Europa. I første omgang Paris, deretter London. Strategien er prime locations.

Selv betegner de seg som i en divisjon over det mange vil kategorisere som luksushoteller – Hyatt, Kempinski, Westin etc. «The Pen» er high end. High End defineres ikke av hvor mange puter du har eller hvor lang poolen er. High end er ikke absolutter. Ingvar forteller at det handler mye om atmosfære og service.

I reiseverden er high end en skreddersydd reiseopplevelse. – Når vi får Arabiske gjester på hotellet vårt i New York – begynner Ingvar entusiastisk – så er det jo en del av av de arabiske TV-kanalene som ikke er tilgjengelige i USA. Da forbereder våre teknikere oppholdet slik at det streames skreddersydd innhold til rommene deres. Prøv å spør Hyatt om det. De ville bare ledd. Mange gjester er også for kjente til å kunne bruke vanlige innganger. Da har man løsninger for det. Nevnte jeg at man i Hong Kong også har en flåte av helikoptere og Rolls Royce som kan hente deg på flyplassen?

– Det virker som om dere har en helt annet nivå av stolhet i jobben hos folkene deres også? Jeg hadde nettopp et opphold på The Pen i Manila, og de ansatte står frem med en betydelig stolthet og entusiasme?

Ingvar er raskt på og bekrefter at de bruker mye tid på de ansatte, og behandler dem bra. – Du leste kanskje om flommen i Manila? En av dørvaktene våre fikk huset sitt oversvømt og ødelagt. Allikevel møtte han på jobb hver eneste dag mens det holdt på.

Det kan bare bekreftes at kvaliteten på service og eiendommer er i en annen liga enn de andre hotellene. Av konkurrenter vil han heller nevne Four Seasons og Mandarin Oriental. Det virker rimelig, ettersom opplevelsen også kan sammenlignes på en del nivå. The Peninsula har allikevel sin egen stil og atmosfære. «Pulsen av service», kaller Ingvar det. Folk vil ha det diskrét og vennlig. Jeg kunne ikke vært mer enig. På et hotell i denne klassen er ingenting påtrengende, det er som å lande i et basseng av fjær.

Vi tilhører nok den mer konservative og tradisjonelle stilen, men investerer mer og mer i teknologi til rommene. Ingvar begynner å le, da jeg sier jeg har lest at hotellgjester nå vurderer gratis internet som viktigere enn god frokost.

The Peninsula er klart et konservativt hotel. (Photo: HSH)
The Peninsula er klart et konservativt hotel.
(Photo: HSH)

Jo, det kan være en utfordring med internet når flere og flere streamer media til apparatene sine. Særlig i byer uten velutbygget nett. Alle våre hoteller har gratis trådløst nett. Men det går nok en del lenger enn det. Vi har en stab på 26 personer som utvikler og designer egne teknologiske plattformer til hotellene våre. The Peninsula i Hong Kong har nettopp fått en helt ny teknologisk plattform. Paris og London vil få den samme.

La meg gi et par eksempler… Om du ser på TV og telefonen ringer (rom-telefonen), dempes automatisk volumet på TV’en. – Tøft!

– Alle badene våre har også fått SPA-funksjon. Om du sitter i badet og trykker på SPA funksjonen vil lyset automatisk dempes og det vil komme på rolig og avbalansert musikk. I tillegg går «do not disturb» signalet på. Vi har til og med en egen avtale med Samsung der vi får spesialtilpasse software til produktene. Fremover blir alt berøringskjermer og fullt integrert.

Det er relativt imponerende. Det samme er et opphold på en av eiendommene deres. Ingvar kan også fortelle at omtrent 2/3 av belegget er privatkunder. Man bor gjerne ikke på The Pen i forretningsøyemed, og The Peninsula har heller ikke priset seg for å treffe selskapers reisepolicy.

Til slutt, Ingvar. Du reiser sannsynligvis ganske mye både i jobb og privat. Hvor reiser du for et avbrekk i hverdagen?

Aaaah, det kommer veldig an på hvor god tid jeg har. Er det bare noen dager, foretrekker jeg Thailand. Gjerne ute ved kysten. Thailandsk hospitality er uovertruffen. Har jeg bedre tid liker jeg ikke så godt å ligge med parasoll og strandlue. Da bærer det ofte til eldre byer. Gjerne i Sør Amerika eller India. – Forteller Ingvar.

Da er det bare å booke ivei. En flåte av Rolls Royce venter på deg!

www.peninsula.com

 

Bonusfeber.no har forøvrig testet The Pininsula Hong Kong. Les hele testen her.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *