Norwegian dropper langdistanseruter fra København og Stockholm

Norwegian ved København Lufthavn

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

I jakten på økt lønnsomhet og med flere Dreamlinere på bakken med motortrøbbel, gjør Norwegian nå omfattende endringer på langdistanserutene fra Skandinavia. Rutene fra Oslo til USA og Thailand vil imidlertid opprettholdes.

Det må være lov å si at Norwegian har vært ufortjent uheldig med flåtesammensetningen. Foruten problemene med Boeing 737 MAX, som er godt kjent for de fleste, står også et antall 787 Dreamlinere på bakken på grunn av problemer med Rolls Royce-motorene. Å ha mer enn 20 fly stående ute av drift i lengre tid er alvorlig for et hvilket som helst flyselskap.

Norwegian Boeing 737 MAX
Hele Norwegians 737 MAX-flåte står fortsatt på bakken og det er uvisst når flyene vil komme i luften igjen. Foto: Norwegian

Etter en vurdering av det globale langdistansemarkedet har Norwegian besluttet å avvikle langdistanseflygninger fra Stockholm og København fra 29. mars 2020. Dette skyldes ikke bare tekniske utfordringer med flåten og lavere tilgjengelig kapasitet, men også sviktende etterspørsel og dårligere utsikter for lønnsomhet. Det er sterk konkurranse på langdistanserutene Norwegian har betjent ut fra København og prisene er lave. Flyskammen som herjer Sverige må nok også ta sin del av æren for at etterspørselen nå er lavere.

Full fart i Europa

Norwegian opplever imidlertid stor etterspørsel på ruter fra store europeiske byer som London, Barcelona og Paris til en rekke destinasjoner i USA, og øker derfor antall avganger på flere av disse. Det er også lansert nye ruter mellom Europa og USA den siste tiden for å møte den voksende kundemassen. Norwegian tilbyr nå 50 ruter mellom Europa og USA og er største utenlandske flyselskap i New York.

Norwegian Dreamliner crew
Norwegians Dreamliner-crew. Foto: Norwegian

– Vi evaluerer kontinuerlig rutenettverket for å sikre at vi møter etterspørselen i markedet og ser frem til å tilby reisende på begge sider av Atlanteren flere valgmuligheter og gode priser. Samtidig ser vi at langdistansemarkedet til og fra Skandinavia er lite, sammenliknet med storbyer som New York, London, Los Angeles, Paris og Roma. Skandinavia er ikke stort nok til å opprettholde interkontinentale flyvninger både fra Oslo, Stockholm og København. Vi har i lengre tid hatt utfordringer med Rolls Royce-motorene på våre langdistansefly, som innebærer at vi må ha flere fly på bakken. Dette påvirker ruteprogrammet, sier Senior Vice President Commercial i Norwegian, Matthew Wood.

Bangkok Thailand Grand Palace
Norwegians langdistansetilbud fra Oslo videreføres inntil videre, men hva som skjer med rutene til Thailand neste vinter er fortsatt usikkert. Foto: Sasin Tipchai / Pixabay

Norwegians langdistansetilbud fra Oslo til USA forblir uendret, men ruten fra Oslo til Bangkok videreføres ikke til sommeren 2020. Hva som skjer med rutene til Bangkok og Krabi neste vinter er fortsatt ikke kjent. Norwegians kort- og mellomdistanserutenett fra Oslo, Stockholm og København påvirkes ikke av endringene i langdistansetilbudet.

Følg saken videre i forumet vårt.

Forsidefoto: cph.dk

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *