Air France pensjonerer sin første Airbus A380

Air France Airbus A380

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

For en stund siden kunngjorde Air France at de i løpet av år ville fase ut hele Airbus A380-flåten. Forrige uke pensjonerte selskapet den første av sine syv gjenværende superjumboer.

Air France bekreftet i sommer at de ville kvitte seg med sine gjenværende Airbus A380-fly innen 2022. Selskapet har ikke greid å utnytte den enorme kapasiteten flytypen gir og det har blitt stadig vanskeligere å holde A380-rutene lønnsomme. Både vedlikeholdskostnader og operasjonelle kostnader er i tillegg langt høyere enn for andre flytyper. I forhold til fly som Boeing 787 og Airbus A350 bruker superjumboen inntil 25% mer drivstoff per sete. Air France ønsker også å forenkle flåtesammensetningen for å kutte kostnader. Det hadde også vært nødvendig å oppdatere interiøret om bord dersom selskapet skulle beholde flyene.

Les mer: Test av Air France business class i Airbus A380

Air France eier fem av flyene selv, mens to er leaset. Det var et av disse to flyene, nærmere bestemt F-HPJB, som i helgen ble fløyet tilbake til leasingselskapet på Malta. Dette flyet har hovedsakelig betjent selskapets ruter til Johannesburg og Los Angeles.

Ikke alene om å kvitte seg med A380

Air France skal fase ut alle sine Airbus A380-fly senest innen 2022 og det franske flyselskapet er ikke alene om å ville kvitte seg med flyene. Singapore Airlines, Lufthansa og Qatar Airways er noen av flyselskapene som vil kvitte seg med A380. Airbus annonserte tidligere i år at de ville legge ned produksjon og selv Emirates, som er Airbus’ desidert største kunde på denne flytypen, har kansellert nesten 40 fly fra bestillingen sin. De har i stedet valgt å satse på Airbus A350. Emirates mottar sin siste A380 i 2021 og da er det definitivt slutt.

Emirates Airbus A380
Emirates vil med mer enn 100 fly i flåten sin, fortsette å fly Airbus A380 i mange år fremover. Foto: Emirates

Bruktmarkedet for denne flytypen er heller ikke noe å snakke om og flyene som nå fases ut går derfor en usikker framtid i møte. Vi kommer definitivt til å savne A380, men flytypen er heldigvis fortsatt i bruk blant mange flyselskaper. Flere flyselskaper, blant annet Singapore Airlines og Qantas, har til og med oppgradert produktet om bord for å gi flytypen lengre levetid.

Har du enda ikke prøvd å fly på øvre dekk, er det mange flyselskap som tilbyr denne opplevelsen også i økonomiklasse.

Basert på en artikkkel av Christian for InsideFlyer.nl.

Forsidefoto: Air France

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *