Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
Norwegian la fredag frem resultatet for fjerde kvartal 2023 og foreløpig årsresultat for 2023. For hele året leverte Norwegian et driftsresultat (EBIT) på 2 232 millioner kroner, det høyeste driftsresultatet i selskapets historie. Likviditetsposisjonen bedret seg gjennom kvartalet til 9,5 milliarder kroner ved utgangen av året. Tallene viser selskapets evne til å levere sterke resultater ved å tilpasse kapasiteten i den roligere vinterperioden. Norwegian ble igjen rangert blant de beste flyselskapene i Europa på punktlighet og regularitet.
For hele 2023 var driftsmarginen 9 prosent, også dette rekordhøyt for selskapet. For fjerde kvartal leverte selskapet et driftsresultat (EBIT) på 328 millioner kroner. Resultat før skatt (EBT) endte på 1 804 millioner kroner for hele året 2023 og 208 millioner kroner for kvartalet. Norwegians flåte besto ved årsskiftet av 87 fly, hvorav 20 fly var toppmoderne 737 MAX 8-fly.
– Jeg er glad for å kunne si at Norwegian i 2023 oppnådde selskapets høyeste driftsresultat noensinne. Vår lojale kundebase fortsatte å vokse, og vi er takknemlige for tilliten de viser oss hver dag. Kolleger på tvers av hele selskapet jobber hele tiden for å sørge for at vi leverer svært godt operasjonelt, og det gjelder alt fra planlegging av nettverk og tjenester til den daglige gjennomføringen på bakken og i luften, sier Geir Karlsen, konsernsjef i Norwegian.
Flere passasjerer og høyere fyllingsgrad
Norwegian hadde 4,7 millioner passasjerer i kvartalet, opp fra 4,6 millioner passasjerer i fjerde kvartal 2022. Kapasiteten (ASK) var på 7,1 milliarder setekilometer, mens passasjertrafikken (RPK) var på 6,0 milliarder setekilometer. Sammenlignet med forrige kvartal var kapasiteten ned 32 prosent, et resultat av at selskapet tilpasset produksjonen til den sesongmessig lavere etterspørsel i vinterperioden. Fyllingsgraden i kvartalet var på 84,4 prosent, en økning på tre prosentpoeng fra samme periode året før.
Punktligheten, målt som andelen avganger innen 15 minutter etter ordinær tid, var 81,5 prosent, ned fra 82,3 prosent i samme periode året før. Selv om punktligheten falt i desember da vinterværforholdene påvirket driften på sentrale flyplasser, klarte Norwegian gjennom iherdig innsats å sørge for å frakte nær samtlige passasjerer hjem til høytiden. Det globale analysebyrået Cirium kåret Norwegian Air Shuttle (DY) til Europas mest punktlige flyselskap i oktober og det femte mest punktlige flyselskapet for 2023. Det rangerte også flyselskapet på topp av de med færreste kanselleringer i Europa.
Widerøe eid av Norwegian
I januar fullførte Norwegian oppkjøpet av Widerøe, det regionale flyselskapet som har en flåte på 48 fly, hovedsakelig turbopropfly. Oppkjøpet åpner for at selskapene kan samkjøre rutenettverkene, oppnå betydelige operasjonelle synergier, og gi Norwegian flere ben å stå på gjennom Widerøes betydelige offentlige tjenesteforpliktelser (FOT).
– Vi er nå i ferd med å inkludere Widerøe i Norwegian-konsernet. Jeg ser veldig frem til at selskapene skal dra nytte av å utveksle mange tiår med erfaring. Dette vil gjøre oss i stand til å gå ut i markedet med et forbedret og mer helhetlig tilbud til alle kundene våre, sier Karlsen.
Utbytte og utsikter
Styret har til hensikt å foreslå et utbytte på 0,60 kroner per aksje for 2023 til generalforsamlingen i 2024. Utbetaling av utbytte forutsetter godkjennelse fra selskapets långivere. Dersom slik godkjennelse ikke foreligger, foreslår styret å sette av utbyttebeløpet i et fond til senere utbetaling.
Bookingtrendene er fortsatt oppmuntrende. Kundene bestiller billetter tidligere enn sammenlignet med de to foregående årene, noe som gir mer selskapet en bedre forutsigbarhet.
For 2024 som helhet anslår Norwegian en samlet produksjon (ASK) på rundt 36 milliarder setekilometer, tilsvarende en vekst på rundt 12 prosent fra 2023. Selskapet venter, gitt visse forutsetninger, at overskuddet for 2024 vil forbedre seg, og forventer per nå et driftsresultat (EBIT) i størrelsesorden 2,5 til 3,2 milliarder kroner.
Foto: Norwegian / PR
Legg igjen en kommentar