Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
Til våren 2014 åpner Norwegian enda 3 langdistanseruter fra Oslo til USA. Denne gangen er det Los Angeles, San Fransisco (Oakland) og Orlando. Alle tre skal selvfølgelig drives av Norwegians 787 Dreamliner fly, og i vanlig stil er de ikke snauere enn å lansere det som at «langdistanserevolusjonen fortsetter». Men er det en revolusjon? Er det så billig som man gir inntrykk av?
Som det petimeteret jeg er ville jeg sjekke ut om det faktisk er hold i påstandene. Nå blir jo ikke dette en fullstendig vitenskaplig undersøkelse, men en løs test. Jeg har sjekket prisene en tilfeldig uke i Juni 2014. Siden de færreste er dønn avhengige av en spesifikk avreisedag på ferie har jeg vært ørlitt fleksibel, og notert datoene bak hver pris. Konkurrentene vil også hevde at Norwegian ikke har setevalg, bagasje eller mat. Derfor har jeg oppgitt Norwegian prisen med og uten deres Pluss-Pakke (som inneholder nettopp dette). Prisene ble sjekket den 4 September 2013.
Oslo (OSL) – San Fransisco (SFO/OAK):
Norwegian economy: 3.616,- (6-13/6)
Norwegian inkl Pluss pakke: 4.614,- (6-13/6)
United Airlines: 7.557 (6-13/6)
KLM/Air France: 7.403,- (6-13/6)
SAS: 6.584,- (3-12/6)
(SAS kjører imidlertid salg på USA for 3.999,- med avreise frem til mars 2014)
British Airways: 7.560,- (6-13/6)
(BA kjører imidlertid nå salg til 5.758,- men med avreise før Norwegian starter opp)
Er disse prisene revolusjonære? Vel, vi har vel sett tilsvarende fra f.eks Lufthansa tidligere under fiananskrisen. Men Norwegian har ingen krav om at man må bli natt til søndag, de har ingen en-veis tillegg og (lik det eller ikke) du kan sette sammen og betale for nøyaktig den reiseopplevelsen du vil ha. Legg til 250,- kroner og du har Lounge i Oslo. Nye 50USD, og du har lounge i Oakland.
Prismessig fant jeg omtrent samme mønsteret på de to andre destinasjonene. For Norwegian sin Premium kabin er prisforskjellene derimot veldig små i forhold til de andre. Norwegian Premium er altså ikke en business class, men kan sees som en litt forenklet versjon av BA sin Premium Economy eller SAS PLUS.
Men nå var det economy billetter jeg sjekket, og da mener jeg dette er BILLIG. Det kan kanskje ikke sammenlignes med det som skjedde på Place de la Concorde for noen år tilbake (da folket ikke fikk nok kake), men en liten revolusjon mener jeg det er. Grattis Kjos! Du har baller.
Foto: Norwegian ASA
Fnate
Cecilie sier
Hei Fnate! Grei sammenligning dette, for dere som kan reise fra Galemoen 😉
Når jeg har sjekket priser KRS-MCO med både SAS og DY/DU har prisforskjellene vært mye mindre, tror det skilte kun 800-1000 kr på en t/r reise i juni 2014 KRS-MCO.
Den største ulempen slik jeg ser det med DU, er at man må vente 5 timer på Gardermoen på utreisen, og 7 timer på hjemreisen. Da er det for meg en no-brainer og booke en connection på 1-2 timer begge veier på CPH med SAS.
Finn Erik Edvardsen sier
For en som bor på «andre siden» føles dette langt fra en Revolusjon, men mer som en dårlig gjennomført kopi av eksisterende selskaper. Helt siden jeg flyttet til Seattle på 90 tallet, har vi hatt tilgang på slike «revolusjonerende tilbud» – først var det Martinair som en lett kunne få billetter ned mot USD 150.00 envei til Amsterdam kjøpt samme dag. Nå er det Condor til Frankfurt til under USD 300.00 envei. Og Martinair sine DC-10 og MD-11 gikk på rute, det samme med Condor – de går når de skal. Så Kjos med eller uten baller har mye å lære av de han kopierer.