Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
«New Doha International Airport – Due to open in 2012. Future hub of Qatar Airways.»
Ja ja, slik ble det altså ikke. Dohas nye stolthet skulle faktisk ha stått ferdig allerede i 2009, men har lidd av flere lengre forsinkelser. En av de tidligere åpningsdatoene var, morsomt nok, 1. april 2013 hvor flyplassen ble stengt bare én time før innvielses flighten skulle lande. Nå er det altså lys i tunnelen, 30. april i år hadde flyplassen en offisiell soft opening og det har blitt annonsert at all virksomhet flyttes fra Doha International Airport (DOH) til nye Hamad International Airport (HIA) fra og med 27. mai klokken 09:00. HIA er en aktuell flyplass for mange nordmenn etter at Qatars nasjonale flyselskap, Qatar Airways, etablerte seg på Gardermoen i 2011. Siden oppstarten har ruten prestert godt og fungerer som et knutepunkt mellom Norge, Midtøsten og Asia.
Den nye flyplassen dekker et område på hele 28 kvadratkilometer og åpningen vil løpe over to faser. I første fase vil terminalbygget alene romme 600 000 kvadratemeter fordelt over tre etasjer. Passasjerterminalen vil bli utstyrt med 22 remote gates og 41 gates hvor samtlige er tilrettelagte for å kunne håndtere wide-body fly. Seks av gatene er spesielt tilpasset superjumboen Airbus A380. Flyplassen skal kunne håndtere 8700 passasjerer og opp til 19500 kofferter i timen, det vil si en total kapasitet på omtrent 28 millioner passasjerer på årsbasis. I løpet av 2015 entrer prosjektet fase to hvor passasjerterminalen utvides med ytterligere 300 000 kvadratmeter og det tilføyes 24 nye gater. Estimert årlig kapasitet ved full operativ virksomhet er rundt 50 millioner passasjerer.
Passasjerterminalen er lagt opp slik at all transfer trafikk foregår under samme tak, her trenger man altså ikke å forholde seg til flere terminaler. Flyplassen skal operere med en minste transfertid på så lite som 30 minutter. For å kunne fasilitere tiden brukt under transfer er terminalen derfor utstyrt med tog mellom den nordlige og sørlige seksjonen. Dersom du skulle ha litt tid til overs kan du blant annet benytte deg av svømmebasseng, SPA, treningssenter og squash baner. Selve rosinen i pølsa er Emiri Terminalen som er en egen terminal forbeholdt de Kongelige, statsråder og andre besøkende viktig perer. Her vil altså intet plastkort kunne ta deg inn. Det har forløpig blitt sluppet svært lite informasjon om hva terminalen kommer til å inneholde av lounger og om hvorvidt reisende i premiumklasser vil ha et eget område i terminalen slik det fungerer på DOH i dag.
Som nevnt innledningsvis er flyplassen allerede delvis operativ. 30. april i år hadde HIA soft opening hvor en Airbus A320 fra Qatar Airways landet på den nye anlegget like før klokken 11:00. Ombord i denne innvielses flighten var det en samling av VIPer som selveste Mr. Akbar Al Baker (CEO i Qatar Airways), Qatars samferdselsminister og fler. De hadde tatt turen fra Doha International for å bli møtt med vannkanoner og seremoni på den nye flyplassen. De ti flyselskapene som i dag opererer til og fra HIA er Biman Bangladesh Airlines, flydubai, Air Arabia, Iran Air, Air India Express, Yemenia, Pakistan International Airlines, Syrian Airlines, Pegasus Airlines og Nepal Airlines.
Første flight fra Oslo til Hamad International er QR178 27. mai med ankomst Doha 17:55 samme dag. Om du ankommer Doha før og har avgang etter åpningsdagen kan du altså notere bak øret at hjemreisen ikke er fra samme flyplassen som du kom til.
Agrims sier
Hei!
Noen som vet om det er lounger til premium-passasjerer? F.eks om jeg ksal fly buisness med Qatar-airways??
Kristoffer sier
Hei,
Om du flyr i business eller first med Qatar/One World har du adgang til Al Mourjan Business Lounge på HIA. Ta en nærmere titt her.