Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
Det kommer mange gode nyheter til SAS Business Class-kunder om dagen. Den siste uken har vi her på Bonusfeber.no avslørt de første bildene og alle detaljene om den nye Business Class-kabinen på langruteflyene. På fredag kunne vi fortelle hvilke seter i Business, som blir de beste. I dag kan vi som de aller første, fortelle om det nye servicekonseptet, som SAS sine best betalende kunder vil kunne møte ombord allerede fra 28. januar 2015.
La oss avsløre med det samme, at presentasjonen blir mye bedre enn hva vi har sett hittil. Den omdiskuterte plastfolien som har dekket til skålene samt selve serveringsbrettet, som maten tidligere har blitt servert på, forsvinner. Passasjerene vil også få et større utvalg og mulighet for å velge litt større porsjoner til visse måltider.
SAS satser også stort på dette området. Ifølge Gustaf Öholm, som er ansvarlig for SAS Inflight Service, så håper SAS å kunne tilby en service av høy kvalitet ombord.
«Vårt forbedrede servicekonsept, sammen med vår helt nye kabininnredning, vil gjøre oss i stand til å tilby en høykvalitetsopplevelse i SAS Business Class. Mat og drikke er veldig viktig for våre kunder, og vi har forsøkt å oppfylle deres ønsker med dette nye servicekonseptet.» sier Gustaf Öholm.
Han fortsetter:
«Vi har lagt stor vekt på totalopplevelsen i alt fra mat og drikke, oppdekning, matrialvalg, personlig service og atmosfæren i kabinen for å skape en restaurantopplevelse i luften.»
La oss kikke litt på detaljene i det nye servicekonseptet:
Individuell servering
Hele det nye konseptet bærer preg av en mer individuell service – noe som mange SAS-passasjerer har etterlyst lenge på forskjellige internettforum. Det blir slutt på nøtteposer, folie og plastlokk på skålene, og serveringsbrettet forsvinner også. Opplevelsen om bord blir i langt større grad som på en restaurant – og i tråd med hva mange andre selskap også har gjort med sine Business Class-konsept.
Pre-dinner drink
Umiddelbart etter takeoff vil passasjerene tilbys en pre-dinner drink, likt slik serveringen er i dag. I tillegg skal det serveres en varm snacks, som i følge Gustaf Öholm blir varme cashewnøtter i en liten skål. De kalde nøttene i plastpose forsvinne, noe som helt klart er en stor forbedring.
Forrett
Der hvor passasjeren tidligere har fått servert forretten på en plasttallerken sammen med salaten (med plastlokk) så vil det fra og med 28. januar serveres fra en serveringsvogn, hvor man kan velge mellom to forskjellige forretter. I tillegg vil det bli servert salat, som er anrettet individuelt fra en salatbolle til hver passasjer, i en liten skål. Sammen med forretten får passasjeren også et utvalg med brød. En klar forbedring – både med valgmuligheter, og i presentasjon, i forhold til tidligere.
Hovedrett
Her vil det fortsatt være flere retter å velge mellom. SAS har faktisk hittil servert et ganske hederlig måltid mat om bord. Presentasjonen har det dog ofte haltet litt med. Dette blir helt klart bedre nå. Borte er som sagt plastbrettet, og hovedretten blir nå servert individuelt. Det vil være mulighet for å få salt og pepper fra en kvern fra serveringstrallen. Kvernet pepper smaker alltid bedre enn malt, så dette trekker helt klart opp. Denne muligheten har dog også vært tilgjengelig en tid med det gamle konseptet. Det vil i tillegg bli utlevert salt og pepper til hver passasjer.
Dessert
Servering av dessert vil foregå i en buffet-style. Det vil si at utvalget av desserter, slik som ost, Valrhona-isen, kake, frukt osv., vil være anrettet på en serveringsvogn, slik at passasjerene selv kan velge hva og hvor mye dessert man ønsker å spise. Dette er en måte SAS i en tid har servert desserten, og det fungerer veldig bra. Jeg synes det er godt å se de forskjellige valgmulighetene innen man tar sitt valg – eller bare be om en liten porsjon av en rett, hvis man ønsker å smake, eller ikke er særlig sulten.
Annen servering
Den serveringen man får før landing er enten et lett kaldt måltid (på dagflyvninger) eller frokost (på nattflyvninger.) Hvis vi først kikker på dagflyvningene, så vil det også her være snakk om en klar forbedring. Dette måltidet vil fortsatt være en kald rett, men som med desserten vil den nå bli tilbudt fra en serveringsvogn fremfor på et plastbrett med folie over. Innholdet virker, ut i fra bildene, å være nogenlunde det samme som vi har sett hittil, men presentasjonen har som sagt fått et løft.
I tillegg er det verdt å nevne at den «berømte» SAS Business Class galley-buffeten, til manges fornøyelse, består også med det nye servicekonseptet, og med den nye kabininnredningen!
Frokost
Frokosten, som til nå ikke har hatt et veldig spennende utvalg, får også et løft. Her vil det også fremover bli tilbudt et utvalg fra en serveringsvogn, og kvaliteten på måten vil bli bedre. Blant annet vil det være et utvalg av varme retter på denne rullende buffeten. Dette er en klar forbedring, særlig på USA-rutene. Passasjeren kan altså selv velge, både hva og hvor mye man ønsker å spise.
Godt utvalg av kaffe og te
Om bord på SAS Business Class vil det også være et godt utvalg av kaffe og te. Kvaliteten er det heller ikke mye å utsette på. Det er ikke mindre enn fem forskjellige typer te fra Damman Frères å velge mellom. På kaffefronten står valget mellom alminnelig pulverkaffe, espresso eller cappuccino. De to sistnevnte er fra Illy.
En klar forbedring
Nå er det jo vanskelig å anmelde et matkonsept uten å ha smakt det. Hvis vi antar at kvaliteten på maten er slik som vi kjenner den fra før, og utelukkende fokuserer på presentasjonen og valgmulighetene, så er dette snakk om en klar forbedring. En varm snack til pre-dinner drinken, valg av forrett, salatbolle, individuell antretning, «buffet style» servering av dessert, kaldt måltid og frokost med varme retter, og ikke minst fjerningen av plastfolie, plastikklokk og plastbrett, så er dette noe som helt klart hever inntrykket av hele opplevelsen om bord.
SAS har til nå servert mat av god kvalitet – spesielt ut fra Skandinavia – men presentasjonen har virket litt for «kafeteria-aktig» med plastinnpakning og plastbrett. Det er det heldigvis nå slutt på, og hvis SAS kan holde matkvaliteten oppe, så er jeg sikker på at det nye servicekonseptet blir en real suksess! Det er et tiltrengt løft i presentasjonen, men også et løft som tar SAS opp i en helt annen liga.
Nå gjelder det bare å se om utførelsen av servicekonseptet møter våre forventninger, og at personalet om bord holder seg til dette konseptet. Spennende er det uansett, og jeg kan knapt vente til å få prøvet dette på en flyvning!
Her er et eksempel på de nye menyene, som man vil kunne oppleve ombord på SAS Business Class fra og med 28. januar 2015. Nedenstående eksempel er på avganger fra Stockholm-Arlanda til USA i februar:
SAS Business Class Meny eksempel for februar 2015:
Opprinnelig publisert på Bonusfeber.dk av Flemming Poulsen. Oversatt til norsk av Cecilie Larsen.
Petter sier
Flott at matkonseptet forbedres. Hvis de også kan få «Priority luggage» til å fungere på OSL, så er de på god vei!