Presentasjon av verdens første Airbus A350XWB i Doha

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

DOHA: I disse dager har Qatar Airways invitert verdenspressen til Doha for blant annet å vise frem deres aller første A350XWB. Qatar Airways er det første flyselskapet til å ta i bruk denne helt nye flytypen – og det er ingen tvil om at de er meget stolte av det.

Dagen startet med en pressekonferanse, hvor det blant annet ble avslørt at Qatar Airways til neste år kommer med en ny og bedre Business Class, som skal erstatte deres nåværende businessklasse og som i følge His Excellency Akbar Al Baker vil gjøre First Class unødvendig.

Hovedårsaken til å invitere så mange journalister til Doha var for å presentere verdens første Airbus A350XWB. En flytype, som Qatar Airways er de første til å sette i drift og som vi også i Skandinavia kan oppleve hos SAS fra 2018.

Bonusfeber.no fikk en eksklusiv rundvisning i flyet og kan her vise deg alle bilder.

Flyet ble levert til Qatar Airways 22. december 2014, men var allerede i februar 2014 på besøk i Doha, da Airbus gjennomførte en testflyvning til Qatar og viste flyet frem på dets kommende hjemmebase. Airbus A350XWB er det første flyet fra Airbus, som inneholder mere enn 50% lette komposittmaterialer, som er med på å holde flyets vekt nede og dermed spare drivstoff. Flyet bruker i følge Airbus 25% mindre drivstoff enn de eldre Boeing 777-200 fra konkurrenten. Airbus A350 er utstyrt med Rolce Royce motorer og inntil videre er det ikke andre motorvalg tilgjengelige. Disse motorene, opplyser Rolls Royce, er de mest effektive “large fan” motorene på markedet.

Før flyet ble satt i drift, gjennomførte Airbus en såkalt “Route Performance” test og fløy på tre uker ikke mindre enn 150.000 km fordelt på 26 flyvninger og i alt 180 timer i luften. Alle disse flyvningene kom avgårde på rutetid og det var ingen forsinkelser. Netopp et av Airbus hovedfokusområder i produksjonen av dette flyet er at det skal være så mye i luften som mulig og spare flyselskapene penger i vedlikeholdskostnader.

I den nærmeste tid vil Airbus levere ett fly per måned og senere år år øke til tre fly per måned, mens de i 2018 forventer å levere hele 10 fly per måned.

Akkurat nå er det A350-900 versionen som levert, mens den større A350-1000 kan leveres fra 2018. SAS har bestilt -900-utgaven.

Nyhetene på dette flyet er primært lettere materialer, nye motorer og generelt simplere systemer. Blant annet er det kun to hydraulikksystemer – mot tre på de eldre A330 og A340, og det kun er tre drivstofftanker ombord på A350 – mot fem på de eldre flyene. Det er dette som vil bidra til at flyselskapene får lavere vedlikeholdsutgifter.

A350XWB har en bredere kabin ene forgjengeren A330 og selv med et ekstra sete i bredden (3-3-3 config mot 2-4-2 i A330) så har passasjerene mer plass i bredden enn på konkurrentens fly. Om det i praksis betyr noe, vil tiden vise.

Per dags dato, har Airbus 778 fly i bestilling fra 41 flyselskap.

Kom med ombord og se det nye fly her!

La oss starte med Business Class-kabinen:

Business Class sædeBusiness Class-sete, et såkalt «reverse herringbone» – legg merke til flyets store vinduer

Fully Flat Beds a la dem som Qatar p.t. har på deres Dreamliner fly.
«Fully flat beds» – tilnærmet like det man finner ombord hos Qatars 787 Dreamlinere

God aflægningsplads på Business Class
Gode muligheter for lagringsplass

Stort bord og stor tv-skærm på det Qatar kalder Super Business Class
Stort bord og stor TV-skjerm ombord i det Qatar kaller «Super Business Class»

Qatar Airways Business Class på A350XWB
Qatar Airways Super Business Class – Airbus A350XWB

Qatar Airways Business Class på A350XWB
Qatar Airways Super Business Class – Airbus A350XWB

Magasinhylden på Business Class
Et utvalg av blader og magasiner i businessklasse

Baren på Business Class
Qatar Airways Business Class bar

Georgio Armani Amenity Kit
Giorgio Armani amenity kit

Slipper til Business passagererne
Tøfler i businessklasse

Pyjamas tl Business Class passagererne på natflyvninger
Businessklasse pysjamas på Qatars nattflyvninger

Så er Business Class gjort klar til natten
Her kan man sove godt!

Så er Business Class gjort klar til natten
Businessklassesetet er klargjort for natten

Qatar Airways kalder deres barområde for "Social Area"
Qatar Airways kaller deres barområde for «The Social Area»

Strømstik, USB m.v. på Business Class sædet
Strøm- og USB-uttak ved businessklassesetet

IMG_9183
Stor TV-skjerm

Kontrolpanel til stolen
Kontrollpanel til stolen i businessklasse

Fjernbetjening til underholdningssystemet fungerer også som en ekstra skærm
Fjernbetjening til underholdningssystemet, som også fungerer som en ekstra skjerm

Magasinholder ved hver Business Class sædeMagasin/bladholder ved hvert businessklassesete

 

Så tar vi turen bak til økonomiklasse:

Så ser economyklasse madbakken ud til voksneMatservering for de voksne

Så ser economyklasse madbakken ud til børn
…og matservering for de minste.

Fin plads på de forreste plads i economy class.
Bra benplass på første rad i økonomiklasse

Store skærm i economy class.
Store underholdningsskjermer

IMG_9150
Qatar Airways Economy Class – Airbus A350XWB

Store bagagehylder
Store bagasjehyller

Fasten Seat Belt-skiltet er en LED-skærm, som hvert flyselskab selv kan bestemme hvad der skal vises på.
Fasten seatbelt-skiltet er en LCD-skjerm, hvor hvert flyselskap kan bestemme hva som skal vises.

Economy Class på A350XWB - Qatar Airways
Qatar Airways Economy Class – Airbus A350XWB

Economy Class på A350XWB - Qatar Airways
Burgunderrødt og gråtoner – kjente farger fra Qatar Airways, gjenspeiles i interiøret

Toilet på economy class.
Economy Class lavatory

Toilet på economy class.
Economy Class Lavatory

Toliettet er som på de fleste andre fly - småt. Men selv på economy er der et stort spejl.
Litt trangt, men et stort speil hjelper på romfølelsen

Til slutt fikk vi bli med crewet «bak gardinene» og stengte dører for vanlige passasjerer:

IMG_9090
Crew rest compartment – Airbus A350XWB

Sådan her hviler crewet sig på lange flyvninger. Crew Bunkbeds aller bagerst i flyet.
Crew bunks – bakerst i flyet, over kabinen, opp under taket.

Sådan her hviler crewet sig på lange flyvninger. Crew Bunkbeds aller bagerst i flyet.
Crew rest compartment – her kan besetningen ombord hvile på lange flyvninger

Sådan her hviler crewet sig på lange flyvninger. Crew Bunkbeds aller bagerst i flyet.
Crew rest compartment

Og til slutt – en tur innom cockpit!

Styrmanden var også på plads for at vise flyet frem.
Kapteinen viser stolt frem sitt nye kontor

Opprinnelig skrevet av Flemming Poulsen på Bonusfeber.dk

Bonusfeber var invitert til dette arrangementet av Qatar Airways.

Kommentar

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *