Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
Livets harde realiteter i luftfartens verden har tvunget de gamle, trauste selskapene til å tenke nytt, fornye produkter og ikke minst, evaluere partnerskapene sine. Hvem hadde trodd at partnerskapet mellom British Airways og Qantas på Kangarooruten mellom London og Sydney brutalt skulle ende etter mange tiår og at Qantas skulle velge Emirates som ny partner?
Ikke den smarteste luftfartsekspert kunne se den nyheten komme. Plutselig går kangarooruten nå via Dubai. Qantas har 2 daglige avganger som begge går på kvelden fra London Heathrow med en times mellomrom mens begge returen fra Dubai går midt på natten til London.
Selv om Qantas har gått uklar med BA, er de fortsatt med i OneWorld alliansen og du mottar fortsatt Tier points og BA poeng, men BA gir ikke lenger tier bonus noe som kutter opptjeningen til Silver og Gold med 50%. Dubai til London ruten er også en veldig billig måte å brenne poeng på. Det kostet meg kun 40K AA poeng en vei og tilgjengeligheten var meget god.
Jeg var på forretningsreise i Dubai og valgte avgangen som gikk kl 0205. Emirates tilbyr gratis limotjeneste til flyplassen i Dubai for alle Business og First passasjerer, jeg valgte å ta meg til flyplassen på egen hånd siden jeg ikke liker å ankomme tidlig når avgangen er på ett såpass interessant tidspunkt.
Emirates håndterer Qantas i Dubai, du kan lese om bakkeopplevelsen her
Som First passasjer liker jeg å ankomme flyplassen og flyet sent, noe Emirates slett ikke liker.
Det anbefales nemlig av Emirates at du ankommer flyplassen 2 timer før avgang, selv om Qantas opplyser at innsjekk stenger en time før avgang. Jeg sjekket inn på nett og teknisk sett kan du uten innsjekket bagasje henvende deg direkte i loungen eller ved gate 20 minutter før avgang. Jeg stoppet denne gang ved innsjekk for å få dem til å linke min connecting AA flight fra London til Chicago siden jeg hadde en kort connection og fikk en skjennepreken siden jeg var der halvannen time før avgang. Jeg henviste til Qantas egne regler som sier en time før avgang dersom du ikke har sjekket inn.
Nok om det. Jeg har ikke testet det nye First produktet til Qantas, men vet at selv om Qantas ikke kjører alt fancy pants opplegget med kaviar og greier, er maten og menyen god, vinene og Champagnene bedre enn Dom og spritutvalget i verdensklasse
First Class boardet igjennom dør en nede som eneste passasjerer, så minimum stress og veldig privat.
Jeg ble ønsket velkommen av en flott, hyggelig flyvertinne som viste meg til mitt sete 1A. Det var 15 seter i First, fullt hus denne natten og 3 flyvertinner sto for servicen i First. 1A og K er de suverent mest private suitene ombord og siden det kun er 5 seter på venstre side er det ingen problem at toalettet er rett rundt hjørnet siden du kun deler dette med 4 andre passasjerer. I tillegg ligger det bak gardinen og passe langt unna setet slik at det overhodet ikke var sjenerende. Galley ligger bak, så de to siste radene anbefales ikke. A rekken ligger separate mens den motsatte siden deler 10 seter midtgangen. Midtsetene er overhodet ikke private og anbefales ikke. 1A er kongesetet.
Siden kabinen var ganske mørk, poster jeg i tillegg ett pressebilde fra Qantas
Jeg ble tilbudt ett glass med Pol Roger Winston Churchill, en god Champagne, men ikke akkurat det mest sprudlende der ute. I tillegg ble det utdelt oliven og mandler.
Det er to mindre skuffer og en liten hylle som var eneste oppbevaringssteder. Ipad, laptop, headset eller andre større ting passet ikke noen steder.
Setet justeres mot venstre for å legge det ned. Setet er veldig bredt og behagelig . Du har også en trådløs fjernkontroll som styrer sete, TV og fancy vindusshade. Du kan lukke og åpne vindus shade fra fjernkontrollen, flyvertinnene kan også justere disse og dro opp alle shadsene 15 minutter før ankomst.
Meny, pysjamas, tøfler og amenity kit ble delt ut. Amenity kitet er verdt å ta med hjem, det samme er pysjamasen.
Menyen bar selvsagt preg av at det var midt på natten, men det var likevel ett bra utvalg. Frokostmenyen var veldig bra, det same gjaldt barkartet. Min favoritt Champagne Comes de Taittinger var å finne. Yes! I tillegg kunne man se highligts som Martell Cordon Bleu,, Glenlivet 18 års Single Malt og Beefeater 24.
Siden jeg allerede hadde spist i loungen valgte jeg å gå for Qantas sin signature biff sandwich og skippet salaten. Siden de har kokk ombord, ba jeg dem ikke nuke biffen, noe som viste seg å være en god ide. Medium minus gjorde sandwichen meget god.
Oppdekning
Signature steak sandwich
Kveldens største skuffelse var at de kun hadde halvparten av vinene på menyen og Champagnen min var ikke lastet. At ett flyselskap i Business kan reduserere hva som tilbys skjønner jeg siden Business hos Qantas har nesten 100 seter, men i First skal man ikke kjipe inn. Det å dele ut en herlig vinmeny der halvparten ikke er tilgjengelig er cheesy.
Til dessert valgte jeg brødpudding med en Cordon Bleu og en kopp te.
Etterpå ba jeg flyvertinnen gjøre klar sengen mens jeg skiftet til pysjamas. De legger en madrass oppå, samt en dyne og ett ekstra pledd. Sengen er skikkelig bred og behagelig, bedre enn mye annet der ute. Vindusshadene ble dratt ned med fjernkontrollen
En annen herlig detalj var at setet hadde hele 3 luftdyser som sørget for kald luft, flott for folk som ikke liker at det er varmt når man sover, se bilde
Med en flytid på rundt 7 timer, valgte jeg å hoppe over frokosten og jeg må ærlig talt si at jeg sov som en stein helt frem til jeg ble vekket 40 minutter før avgang. Jeg ba om en lang, dobbel Espresso. Qantas har en veldig god Espressomaskin og ett meget bra teutvalg. Så det ble to kopper på meg.
Vi landet på tid på LHR og i London brukte man dør 2 nede sammen med økonomi for å gå av flyet. Vanligvis holder flyvertinnene tilbake økonomipassasjerene så First får gå av først. Det gjør ikke Qantas.
En litt rask First Class opplevelse var allerede over og jeg ankom London uthvilt etter nesten 5 timer på øyet.
Qantas First Class anbefales og jeg gleder meg til å teste ut en lengre flight. Suiten var behagelig, servicen var på topp, maten var god, men det skuffer at de ikke har mer enn halvparten av vinkartet tilgjengelig.
Karakter: 8 av 10
[box style=’info’]Quickfacts:
Rute: Dubai – London Heathrow
Fly/sete: Airbus A380, sete 1A
Internet ombord: Nei
Servering: Gratis drikke, full meny
Pris: 40.000 AA miles + 14.50USD i skatter
Bonuspoeng opptjent / program: nei, ikke på bonusbillett
Hjemmeside: Qantas[/box]
Fordeler: bred, stor suite med behagelig seng. Godt barkart og god mat
Ulemper: Bare halvparten av vinene i vinkartet var tilgjengelig.
[box style=’note’]Kommentarer eller spørsmål til artikkelen? Klikk her [/box]
Legg igjen en kommentar