Qatar Airways Business Class, Airbus A330

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

Qatar Airways er etter hvert blitt godt kjent her hjemme etter at de høsten 2011 startet direkteflygninger fra Oslo Lufthavn til Doha. Selskapet flyr naturligvis også til de fleste større byer i Europa. Til London har Qatar hele fem daglige rundturer. Denne flygningen med Qatar var for min del den første med selskapet og etter alt jeg på forhånd hadde hørt om selskapet, så jeg virkelig fram til dette.

Fra London, Heathrow flyr Qatar fra Terminal 4. Vi hadde billetter med QR6 til Doha som har avgang 08:00, følgelig hadde vi tilbragt natten på Hilton hotellet som ligger med direkte adkomst til Terminal 4. Vi sjekket ut av hotellet før frokost var tilgjengelig og vi hadde planlagt å spise frokost i Qatar sin Premium Lounge. I denne Loungen nytter det ikke å komme viftende med statuskort, her er du bare velkommen dersom du har billett Business Class eller First Class.

Avgangshallen i Terminal 4
Avgangshallen i Terminal 4

 

Vår bagasje var allerede sjekket inn helt fram til destinasjonen men vi måtte imidlertid få skrevet ut nye ombordstigningskort, noe som ble litt tidkrevende for de måtte plotte bagasjen inn mot våre ombordstigningskort. Etter en stund var alt i orden og vi fikk overlevert invitasjon både til Fast Track og Qatar sin Premium Lounge.
Vi hastet av sted, gjennom sikkerhetskontrollen, tok en rask runde i området hvor butikkene ligger, før vi entret Loungen. Loungen fremstår som moderne og luksuriøs med et snev av Arabisk atmosfære. Den er avdelt i to bespisningsområder samt ett salongområde og du her er gode stoler hvor du kan tilbringe ventetiden  Vi inntok en deilig frokost som ble valgt fra A la carte menyen og servert ved bespisningsområdet. Da vi satt oss ned i en av salongene som er avbildet under, bestilte vi deilig Champagne fra drikkemenyen.

Qatar Premium Lounge
Qatar Premium Lounge

 

Da ombordstigning startet ble det litt uorden ved skranken, årsaken var at de ikke hadde vert tydelige på at First Class og Business Class passasjerer skulle få gå om bord først, samt det var litt uklart hvilke skranke som var for Premium passasjerene.
Ved flyet ble vi høflig hilst velkommen om bord og vist vei til våre seter. Flyet, som var en litt aldrene Airbus A330 har en setekonfigurasjon på 2+2+2 i Business Class. For et trent øye, gir alderen seg godt tilkjenne da dette ikke er siste nytt innen fly innredning. Men kabinens fargesammensetning er bra og du får et godt visuelt inntrykk.

Kabinen
Kabinen

 

Våre to stoler for anledningen var i rekken på høyre side av flyet. Stolene er gode å sitte i når du sitter oppreist og lett tilbakelent samt i Stressless posisjon. I soveposisjon er dette stoler hvor du blir liggende på skrå og du sklir da ned mot fotskammelen, noe som kan oppleves som ubehagelig. Beinplassen er bra men det savnes flere oppbevaringsrom til å legge fra seg slike ting som iPad, mobiltelefoner, ladere, høretelefoner og sko.

Oppbevaringsrom
Oppbevaringsrom

 

Mellom stolene finner du styringspanelet for justering av stolene. Du finner også et lite bord, hvor det kan bli trangt når to passasjerer skal dele dette for både nøtter og drinker. Spisebordet er også foldet ned mellom stolene. I stolryggen fremfor deg er det plass for litt lesestoff. Skjermen som er innfelt i stolen fremfor deg har en grei størrelse men kvaliteten er dårlig. Utvalg av underholdning på IFE anlegget er god.

Lite drinkbord mellom stetene
Lite drinkbord mellom stetene

 

Straks vi hadde funnet oss godt til rette, ble pre-departure drinker tilbudt. Reisefølget valgte juice mens jeg valgte et glass med Champagne av typen Billecart-Salmon.
Før vi forlot gate tok besetningen bestilling av after-departure drinker og vi fikk en gjennomgang av menyen, hovedrett ble da bestilt. På turen serveres det mat fra en A la carte meny. Når og hvor ofte du vil spise er utelukkende opp til deg selv, så her snakker vi restaurantopplevelse med stil. Vi ba om å få maten servert en liten time etter avgang.

Pre departure drink
Pre-departure drink

 

Straks signalet for fest setebeltet var slukket, startet serveringen. Først kom en Champagne til oss begge, nå av typen Pol Roger Prestige Rosè.
Da Champagnen var drukket opp ble bordene etter hvert dekket opp, først med hvit duk, smør, salt og pepper kar samt forskjellig utvalg av brødmat. Også en serviett som kunne kneppes øverst i skjorten fulgte med.

Som Appetiser falt valget mitt på Greek yoghurt with rhubarb and ginger compote and toasted granola, noe som smakte veldig bra.

Appetiser
Appetiser

 

Siden det fortsatt var tidlig formiddag hadde jeg valgt Arabic breakfast plate som hovedmåltid. Dette består av noen veldig gode oster, grønsaker, oliven, to sorter Arabisk brød samt en varm supperett servert i en bolle. Menyen bød på tre ulike rødviner og valget falt på Chateau Cantenac Brown 2007, som var en kraftig og god rødvin.

Arabic breakfast plate
Arabic breakfast plate

Det er ikke første gangen jeg spiser Arabic breakfast plate om bord på fly, og jeg må si at det har vert like godt hver eneste gang. Jeg koste meg med maten helt til fram til vi passerte Bratislava. Jeg var ganske mett etter frokosten, så jeg sto i mot alle tilbud om dessert.

På dette tidspunktet hadde flere passasjerer valgt å legge seg til for å hvile og belysningen i kabinen var dimmet ned.
Besetningen var aldri langt unna, de opprettholdt sin aktivitet hele tiden for det var alltid noen som ville ha noe å drikke eller spise.

Kabinen
Kabinen

 

Turen gikk videre inn over de sørlige delene av Romania og så inn over Bulgaria. På dette tidspunktet kom et av besetningsmedlemmene bort til meg med vinen jeg hadde drukket på og spurte om jeg ville ha mer. Det var tydelig at besetningen var veldig oppmerksomme og hadde full kontroll på våre valg av vin.
Jeg hadde håpet å få se Istanbul og Bosporos stredet, men det var overskyet på det tidspunkt vi passerte her.
Skydekke lettet da vi fløy videre inn over Tyrkia og det var ganske imponerende å skue tover det mektige fjell landskapet som hersker her.

Snødekte fjell
Snødekte fjell

 

Litt senere i flygningen, bestilte jeg en porsjon med Cheese pasta med tomat og basilikum saus fra menyen, samt en Amstel som ble servert sammen med varme nøtter. Menyen bød på fire ølsorter, men jeg syntes ikke at noen av disse var særlig spennende. Her mener jeg at Qatar har et forbedringspotensial.
Bordet fikk på nytt hvit duk og Pastaen ble servert, denne smakte aldeles nydelig og jeg var svært fristet til å bestille en porsjon til.

Øl og nøtter
Øl og nøtter

 

Cheese Pasta With tomato and basil sauce
Cheese Pasta With tomato and basil sauce

 

Reisefølget hadde på dette tidspunktet fått servert dessert i form av noen småkaker, noe jeg ikke klarte å motstå. Imidlertid så disse småkakene mye bedre ut enn den smakte. Så jeg fikk ryddet bordet og bestilte meg en god kopp kaffe sammen med deilig sjokolade fra Godiva.

Dessert
Dessert
Godiva Sjokolade
Godiva Sjokolade

 

Når vi nærmet oss Doha var solen i ferd med å sige ned mot horisonten. Solnedganger kan virkelig være vakre i Midtøsten, noe den også var fra flyet hvor vi så utover den Persiske gulf med konturene av kyststripen mens solen langsomt nærmet seg horisonten.

Solnedgang over den Persiske bukt
Solnedgang over den Persiske bukt

 

Vi landet i Doha omtrent på rutetid. Turen hadde bydd på eksepsjonell god service fra en oppvakt besetning. Mat og drikke er av svært god kvalitet bortsett fra litt kjedelig utvalg av øl. Stoler er litt gamle og jeg vil anbefale å velge flygninger som opereres av nyere fly dersom dette passer ditt reiseopplegg.

Under kan du se i menyene for denne flygningen.

 

Oversikt

Fordeler

- Fantastisk serviceinnstilt besetning.
- Kjempegod mat.
- Godt visuelt inntrykk av kabinen.

Ulemper

- Stolene er ikke gode å sove i.
- Dårlig oppløsning på skjerm.
- Rotete ombordstigning.

SETE

MAT/DRIKKE

SERVICE

VALUTA FOR PENGENE

Overall Rating

Konklusjon

Qatar byr på eksepsjonell god service fra en veldig oppvakt besetning. Mat og drikke er av svært god kvalitet bortsett fra litt kjedelig utvalg av øl. Kabinen i disse gamle Airbus 330 er noe aldrende og trekker litt ned men jeg er godt fornøyd med flyturen.

4.3

Kommentar

  1. peterfox sier

    Takk for fin rapport. Skal teste samme flytype fra HKG-DOH i juli. Lurer på om du eller noen kjenner «refitting» takten til QR.
    Alle skal vel over i reverse- herringbone? og samme seter som 787 ?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *