Qatar Airways stanser all levering av nye fly til 2022

Qatar Airways Airbus A350-1000

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

En betydelig nedgang i etterspørselen gjør at de fleste flyselskap verden over sitter med for mange fly. I et intervju med Sky News sier Qatar Airways at de ikke kommer til å ta imot fly før i 2022.

Flyselskap verden over pensjonerer gamle fly i rekordtempo for å tilpasse flåten til vedvarende redusert etterspørsel. Mange selskap sitter også inne med betydelige bestillinger på nye fly. Forutsetningene for luftfarten nå er imidlertid helt annerledes enn da flyene ble bestilt og mange selskap vil nok forhandle med flyprodusentene for å få utsatt hele eller deler av leveringene. Konsernsjef Akbar Al Baker i Qatar Airways er ikke kjent for å legge noe imellom og i et karakteristisk åpenhjertig intervju med Sky News gjorde Al Baker det klart at de ikke vil godta en eneste levering fra Boeing eller Airbus før 2022.

Konsernsjef i Qatar Airways, Akbar Al Baker
Konsernsjef i Qatar Airways, Akbar Al Baker. Foto: Qatar Airways

– Vi har allerede gitt beskjed om at vi ikke kommer til å akseptere leveringing av nye fly hverken i år eller neste år.

Kan bli katastrofalt for flyprodusentene

Al Baker sier videre at leveringer som planlagt for de neste to til tre årene, kan bli utsatt til så lenge som åtte til ti år. Dette kravet faller neppe i god jord hos Airbus og Boeing, som sitter med bestillinger fra Qatar Airways på mer enn 150 fly. Al Baker, som er kjent for å være ganske direkte, ser imidlertid ikke ut til å la seg bekymre av tøffe forhandlinger.

– Både Boeing og Airbus bør vite at dersom de ikke imøtekommer kravene våre, må vi vurdere våre fremtidige forretningsrelasjoner.

Qatar Airways Boeing 777X og 777F
Qatar Airways har bestilt 60 av Boeing sin nye 777X, og er lanseringskunde for de nye flyene. Foto: Boeing

Hvis andre flyselskap legger på samme linje ovenfor flyprodusentene som Qatar Airways gjør, kommer Boeing og Airbus til å havne i en svært vanskelig situasjon som vil vedvare i mange år framover.

Gitt deres strategiske betydning er nok begge de store flyprodusentene for store og viktige til at de vil forsvinne, og vil nok bli reddet på en eller annen måte uansett. Det betyr imidlertid ikke at de er skjermet fra å måtte gjennomgå en betydelig restrukturering, som sannsynligvis vil bety tusenvis av tapte arbeidsplasser i tillegg til det som allerede er annonsert.

Du kan se hele intervjuet med Akbar Al Baker Sky News sine nettsider.

Forsidefoto: Qatar Airways

Kommentar

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *