Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
Chief Executive Officer (CEO) Akbar al Baker har bekreftet at Qatar Airways, i tillegg til kjøpet av en 49% eierandel i Italias Meridiana, har planlagt å gjøre ytterligere to større investeringer i 2017.
«Vi kommer med noen interessante kunngjøringer snart,» «Vi har to andre prosjekter i pipelinen, som dere snart vil stifte bekjentskap med.»
Akbar al Baker, CEO, Qatar Airways i intervju med CAPA
Selv om al Baker ikke vil spesifisere hvilke flyselskaper han ønsker å investere i, har de siste rapportene vært knyttet til Royal Air Maroc samt det indiske selskapet Air Costa. Bortsett fra aksjeinvesteringer, sa al Baker at Qatar Airways også vurderer et strategisk partnerskap uten innskudd av kapital. Blant flyselskapene de ønsker tettere samarbeid med er Oneworld-medlemmet, American Airlines. De to selskapene har allerede inngått en bilateral avtale.
Qatar Airways håper at American Airlines vil terminere sin eksisterende avtale med Etihad Airways for å utelukkende samarbeide med Qatar i Gulfen. Hvis det skulle skje, og dersom Qatar Airways og American inngår en joint-venture, mener sjefen at det kan tilrettelegge rette for en annen svært lukrativ joint-venture – nemlig med IAG International Airlines Group.
Tettere bånd med American
«Jeg er en forretningsmann og jeg ville være glad for å gjøre dette med American Airlines» sa han. «Jeg tror American Airlines administrasjonen har blitt villedet av Delta Air Lines , og jeg tror i det lange løp vil de innse at et partnerskap med Qatar Airways er en svært robust forretningsmulighet.»
Qatar Airways ‘bånd til American har vært mye omtalt i nyhetene i det siste gitt den pågående kampen mellom US3 (American, Delta og United Airlines) og ME3 (Qatar Airways, Etihad, og Emirates. De USA-baserte flyselskapene har krevd at Washington må reforhandle vilkårene i USAs Open Skies avtale med både Qatar og De forente arabiske emirater. Grunnen deres er bekymringer og anklager om at ME3-selskapen urettmessig har dratt nytte av både direkte, og indirekte statlig subsidiering.
Legg igjen en kommentar