Radisson Blu St.Helens Hotel, Dublin

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

I anledning min fars fødselsdag reiste familien til Dublin for en langweekend i november. De to første nettene bodde vi på Radisson Blu Royal i sentrum, mens den siste natten før hjemreise tok vi turen litt ut av byen til Radisson Blu St.Helens.

Vi tok taxi fra Royal til St.Helens, og siden vi var fem personer, måtte vi ha en van, noe som tok litt tid for taxiselskapet å få hostet opp, men den dukket opp på utsiden av hotellet vårt etter noen-og-tyve minutter. Selve taxituren til St.Helens tok cirka 15 minutter.

Ankomst og innsjekk

utsidenFoto: Radisson Blu St. Helens Hotel

Da vi ankom hotellet vårt var det allerede begynt å bli litt mørkt. Det regntunge været gjorde det enda mørkere, så det ble dårlig med fotomuligheter fra utsiden. Jeg lar et bilde fra hotellets egen hjemmeside formidle byggets fasade ut mot den omkringliggende parken. Taxisjåføren vår var av den pratsomme typen, og fortalte litt om historien til bygget, hvor den eldste delen ble bygget tidlig på 1750-tallet. St.Helens har vært et Radisson hotell siden 1998, først som Radisson SAS, og fra 2009 Radisson Blu.

Vi fikk sjekket inn og ble ønsket velkommen og informert om de ulike fasilitetene på hotellet. Siden vi ankom på ettermiddagen og skulle dra videre tidlig neste morgen, fikk vi ikke tid til så mye, men mer om det senere.
Personalet i resepsjonen var hyggelige og svært behjelpelige med de ønskene vi hadde i løpet av oppholdet. Under innsjekkingen, spurte jeg om de kunne ordne en taxi til oss for avreise til flyplassen neste morgen, noe de gladelig gjorde og bekreftet litt senere tidspunkt for henting.

Vi tuslet nedover en lang korridor, ned den «nye» fløyen hvor rommene våre lå helt i enden. «Nye», fordi den antagelig er fra tidlig 90-tall. Men den lille spaserturen var verdt det da vi så at de to business-rommene vi hadde bestilt, hadde blitt omgjort til to suiter!

2013-11-18 07.34.16
The Yeats suite. Første tegn på at rommene er av litt eldre årgang er den litt tilfeldige spraklingen av dørene.
246 - The Elm suite
246 – The Elm suite

Bli med oss inn i Yeats-suiten!

Rommet i seg selv er av god størrelse, og det føltes ikke trangt å bo 3 voksne her. Det var satt opp en ekstraseng inne på soverommet, som jeg nok en gang fikk gleden av å tilbringe natten i. Madrassen her var dog av god kvalitet, og putene likeså, slik at jeg fikk meg en god natts søvn.

Hotellet er ikke nyoppusset på noen som helst måte, men selv om ting er litt utdatert så virket rommet greit vedlikeholdt, og kanskje det viktigste av alt; det var rent.

Romslig stue med sofa, bord, peis og en skrivepult som er utenfor bildet til venstre. Utenfor bildet var det også en flatskjerm montert på veggen, men den hadde begrenset med justeringsmuligheter, så det å se på TV fra sofaen var en liten utfordring.

Badet var stort og det inneholdt det nødvendige som toalett og vask, samt badekar og separat dusj.

Soverom, stor seng og god plass til ekstraseng. Det var også en skrivepult og TV på soverommet.
Soverom, stor seng, to stoler og god plass til ekstraseng. Det var også en skrivepult og TV på soverommet. TVen på soverommet var enklere å se på enn den i stua.

Vi ble ønsket velkommen til rommet med et fruktfat, samt noen vannflasker og et lite velkomstkort.

2013-11-17 17.06.03
Fruktfat i Yeats-suiten

På nabosuiten, the Elm, fikk mor og far en liten boks med sjokolade, i tillegg til fruktfatet. Elm var av cirka samme størrelse som Yeats og hadde omtrentlig samme innredning og utforming.

2013-11-17 17.42.57
Frukt og sjokolade i Elm-suiten

Kaffe/te-kjøkken

Minibaren var et sørgelig kapittel, men fungerer sikkert greit hvis du er glad i vann.

Minibaren var et sønderlig kapittel.
Minibaren

På rommene og i fellesarealene var det også gratis WIFI, og dette fungerte meget godt under oppholdet vårt.

Service, middag og frokost

Servicen vi mottok på dette hotellet var gjennomgående veldig god fra ankomst til avreise. Etter at vi hadde fått flyttet inn på rommet vårt, tok vi turen over i Elm-rommet, hvor mor og far også hadde funnet seg godt til rette.

*Bank-bank*

Det banket på døren, og yngste brodern åpnet. Der stod det en kar med et fat med sjokoladekake på!

Anledningen for turen til Dublin var jo som tidligere nevnt pappas 60-års bursdag, og dette hadde jeg på forhånd nevnt for hotellet i en mail-utveksling før ankomst. Det var derfor en svært hyggelig overraskelse for alle sammen, meg selv inkludert, å få bursdagskake på rommet. Jeg tenkte at kanskje suite-oppgraderingen i seg selv var bursdagsgaven.

Sjokoladekake, akkompagnert av litt Taittinger i glasset. Slettes ingen usmak i hverken kake eller champagne.
Sjokoladekake, akkompagnert av litt Taittinger i glasset. Slettes ingen usmak i hverken kake eller champagne (selv om vi nesten like så godt kunne drukket champagnen av melkeglass, men jeg tenkte egentlig ikke så mye på valg av glass der og da)

Å si at kaken var god, er en sterk underdrivelse. Kaken var saftig og god, og ekstremt mektig. Fin gest av hotellet!

Til middag dro vi ned i underetasjen, til hotellets restaurant, Talavera. Vi tok for- og hovedrett nedi kjellern, og desserten i baren/loungen ved resepsjonen. Middagen smakte svært godt og det var gode porsjoner, så alle ble mette. Da vi var ferdig med middagen klarte servitøren å knuse et glass delvis over bordet, delvis over meg. Hun beklaget seg veldig, og sa at vi skulle få ekstra rabatt på middagen og desserten på huset. Sjefen hennes kom også bort til oss og beklaget uhellet. Jeg fikk ingen kutt, så ingen varige mén.

Desserten og kaffe ble som nevnt inntatt i koselige omgivelser i baren, og det var en god og lun stemning der. Det knitret fra veden i peisen, og ute i mørket hørte vi regnet mot vinduene og vinden som ulte rundt husveggene. Rett og slett veldig koselig!

Natten kom og vi trakk tilbake til rommene våre for en god natts søvn. Neste morgen inntok vi frokosten i Talaveraen, og den var ganske så standard Radisson. Ferskpresset juice trekker opp som alltid, og ellers var det et greit utvalg av diverse varm- og kaldmat, samt bakevarer.

Vi sjekket deretter ut, og fant vår taxi ventende rett på utsiden av inngangsdøren, som tok oss til flyplassen for hjemreisen.

Jeg skulle i ettertid kanskje ønsket av vi byttet om på Radisson Blu Royal og St.Helens, og heller hatt to netter på St.Helens og en natt på Royal. Jeg synes eiendommen på St.Helens bare var helt nydelig, og noe jeg gjerne ville oppleve mer av. Selv om det er litt utenfor sentrum, kostet ikke taxi oss mer enn rundt €30 for 5 personer i en van, en vei fra sentrum og til St.Helens.

Quickfacts:
Room Points – Concierge 75% Bonus 6,188
Food and Beverage Points – Concierge 75% Bonus 3,909
Hjemmeside: Radisson Blu St. Helens Hotel
Fordeler: Nydelige omgivelser, god stemning i baren/loungen, hyggelig og hjelpsom betjening
Ulemper: Litt «gammalt», ikke midt i byen (men det kan kanskje være en fordel noen ganger)

Er du Club Carlson medlem? Del dine Carlson-erfaringer med oss

Bildet på toppen av artikkelen er også hentet fra Radisson Blu St.Helens Hotels hjemmeside.

Oversikt

Fordeler

Ulemper

Litt "gammalt", ikke midt i byen (men det kan kanskje være en fordel noen ganger)

Komfort/rom

fasiliteter

Service

Value4money

Overall Rating

Konklusjon

Et kort og trivelig opphold. To business class rom ble oppgradert til to suiter. Hyggelig betjening.