Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
Ford Taurus er en av Ford’s mestselgende modeller igjennom tidene og da den ble lansert i 1986 var designen og kvaliteten revolusjonerende.
I 2005 gjorde Ford en rekke katastrofale grep for å bli mer konkurransedyktige og fant ut at de skulle slutte å produserer Taurus og heller lansere en billigbil, kallt 500 istedetfor suksessen Taurus. Ford 500 er en av de verste «moderne» bilene jeg noengang har kjørt og noe helt annet enn Taurus.
Da Boeing sjef Alan Mulally godtok tilbudet om å bli Ford sjef i 2006, bestemte han seg umiddelbart for å bringe tilbake kvaliteten og også begynne å produserer Taurusmodellen. De satte først Taurusnavnet på en modifisert 500, men lanserte senere en helt ny Taurus som raskt ble en favoritt for folk som leier bil.
Jeg plukker mer enn gjerne opp en Taurus når jeg leier bil og for en langweekend i California fant jeg en sort 2013 Limited i Executive Aisle på San Francisco flyplass
Limited er toppmodellen som velutstyrt koster fra 34.200 dollar. Bilen var utstyrt med en 3,5 liters 6 sylinders motor på 288 hester, noe som gjør bilen rimelig sprek
Limitedmodellen har bl.a. skinnseter og underholdningssystemet Sync inkludert. Sync gjør at du lett kan tilknytte din egen mobil via Bluetooth og spille din egen musikk eller prate i telefonen handsfree. I tillegg hadde bilen to USB porter for enkel lading av uansett mobil.
Bakseteplassen er mer enn akseptabel.
På veien virker den nye Taurusen ganske stor, dette rett og slett fordi det er en stor bil. Forhjulsdrift og nesten 300 hester er ikke verdens beste kombinasjon, men Taurus er også tilgjengelig med 4 hjulstrekk. 0-100 går på 7,3 sekunder, noe som er mye tregere enn Chrysler 300C som vi testet forrige uke.
Taurus er behagelig å kjøre, men oppfattes som mye mindre sporty enn forgjengeren og er litt treg fra 70-120 km/t. Bilen trenger nok 30-40 hester mer og en liten slankekur.
Som 300C er Taurus best på motorveien. På svingete veier i Napa, slet Taurusen med å levere en god kjøreopplevelse. Bilen virker litt for tung, men ved normal usportslig kjøring er komforten mer enn grei. Taurus er også tørstere enn forventet.
Konklusjon: En småfeit Taurus er ikke like sporty lengre. God på motorveien.
Quick facts.
2013 Ford Taurus Limited
3,5 liters V6 med 288 hester
Grunnpris med forhjulstrekk: 34.200 USD
0-100: 7.3 sekund
Bensinforbruk: 8,1 liter per 100 km
Leid i: San Francisco flyplass hos National
Leiepris: 58 dollar per dag, inkludert alle avgifter og forsikring.
Hjemmeside: Ford
Karakter: 7 av 10
Legg igjen en kommentar