Rygge Lufthavn trues av nedleggelse

Rygge 1

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

I motsetning til de aller fleste andre norske flyplasser, er ikke Rygge Lufthavn eid av Avinor, men av private interesser. Nå er man redd for at inntektsgrunnlaget skal forsvinne for denne flyplassen om den nye seteavgiften innføres og dermed er det fare for at flyplassen må nedlegges.

Rygge Sivile Lufthavn eies av Thon Holding AS (40%), Orkla Eiendom AS (40%), Østfold Energi AS (15%) og Østfold fylkeskommune (5%) og ble etablert i 1999. Flere flyselskap har operert på Rygge, men etter Norwegian har redusert sine operasjoner, står Ryanair tilbake som den absolutt største operatøren på flyplassen.

Regjeringen har som de fleste nå kjenner til, foreslått innføring av en flyseteavgift på kr 80,- fra 1. april 2016 som en del av Statsbudsjettet og i går kveld ble denne vedtatt. Dette har falt Ryanair tungt for brystet og de har derfor truet med å nedlegge alle sine ruter til og fra Norge. For Rygge Sivile Lufthavn vil dette kunne bety kroken på døra.

Ryanair sier de vil gå i gang med en styrt avvikling av alle sine ruter til Norge fra 1. november 2016. Egentlig ville de nok ha startet nedleggingen allerede fra 1. april, men da det er solgt mange billetter i tiden mellom 1. april og 1. november har man derfor kommet frem til denne datoen. Andre flyselskaper som Wizz og Widerøe har allerede varslet at de vil redusere sitt rutetilbud som følge av samme avgift.

Administrerende Direktør for Rygge Sivile Lufthavn, Pål F Tandberg uttaler til NRK at ca 1 000 arbeidsplasser står i fare på grunn av dette. Flyplassen har slitt i mange år økonomisk, men har i 2015 endelig klart å levere overskudd, og de føler at det er bittert at regjeringen ved å innføre en slik avgift setter så mange arbeidsplasser i fare, og at det gir lite forutsigbarhet for bransjen.

Vi på InsideFlyer har fulgt med i flybransjen en stund, og må få legge til at det ikke er første gang Ryanair truer med å legge ned ruter som følge av ekstra kostnader. Og mange ganger har det også blitt med truslene. 80 kroner er nok ikke verre enn at de fleste av oss ikke dropper en planlagt flytur på grunn av det alene, selv om ekstra avgifter er et stort irritasjonsmoment som vi i utgangspunktet ikke vil pålegges. På den andre siden burde Ryanair klare å se at dette ikke forverrer konkurransesituasjonen for dem, ettersom alle flyselskaper som flyr til/fra Norge blir pålagt den samme avgiften. Og når andre selskaper reduserer på grunn av avgiften, skulle man jo tro at konkurransesituasjonen heller skulle bli bedre? Men skulle Ryanair gjøre alvor av trusselen med å trekke seg ut, vil det jo gi en helt annen konkurransesituasjon på flyavganger fra Norge og det kan igjen føre til høyere flypriser for oss passasjerer.

Rygge 2

 

 

 

 

 

 

 

 

Alle bilder: Rygge Sivile Lufthavn

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *