Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
Nye SAS Business høster mye skryt i både inn- og utland, men hvor bra er det egentlig? Bli med på turen fra Miami til København og se selv.
Det er allerede over tre år siden SAS annonserte at de skulle bytte ut innredningen i langdistanseflyene sine. Nå er de også i gang med kortdistanseflåten. Den nye kabinen har blitt tatt godt i mot og det er kanskje i business det har vært størst forandring. Der har nemlig setekonfigurasjonen gått fra 2-2-2 til 1-2-1 som gjør at alle setene får tilgang til midtgangen.
Vi oppgraderte billetten hjem fra Miami med PlusGrade for å teste det beste SAS har å tilby.
Les også: Dette kan du forvente i SAS Go på langdistanse
Innsjekk
Jeg ankom flyplassen 2,5 time før avgang, da var det lite folk foran SAS-skrankene. Jeg kunne gå rett i en ledig skranke for businesspassasjerer og de med Star Alliance gullkort. Hele prosessen var gjennomført på 2 minutter hvor det eneste jeg trengte å gjøre var å gi fra meg passet og si hvor mange kolli som skulle sjekkes inn.
Security
Som businesspassasjer har du tilgang til Premier Access i sikkerhetskontrollen på Miami Airport. Køen er vesentlig kortere enn for de i økonomi, men ikke like kort som TSA Pre. På en onsdag ettermiddag var jeg gjennom på 15 minutter. Ikke så gærent med tanke på at det var mange fulle fly ut av Florida på grunn av orkanen Irma som traff et par dager senere.
Lounge
SAS har ingen egen lounge på MIA, men benytter seg av Avianca-loungen som ligger i concourse J. Her kan du lese anmeldelsen av Avianca Business Lounge.
Boarding
Det stod allerede et par hundre mennesker i kø, men priority boarding startet ikke før 20 minutter før avgang. Da den endelig startet virket det som halve flyet hadde prioritet, noe som er litt kjedelig når man er en av 32 som sitter fremst i kabinen. Flyet var tydeligvis ikke helt klart heller, så vi ble stående i en veldig varm bro i 5 minutter.
Setet
I den nye businesskabinen til SAS er annethvert vindusete plassert fra og mot midtgang. Oddetallsetene har setet nærmest midtgang, mens partallsetene har setet nærmest vindu. Det gjør at det er lettest å snakke sammen hvis man velger A og D på rad 1, 3, 5 eller 7. For meg som reiser alene er valget enkelt, det blir et vindusete på en partallsrad og det som var ledig var rad 6 og 8. Rad 8 er litt for nærme galley, så 2, 4 og 6 er å foretrekke.
I setet finnes en 17” touch-skjerm med god oppløsning og brukervennlighet, stikkontakt, USB-kontakt, headsetplugg og setekontroller. Setet kan legges helt flatt med enkle kontroller og byr i tillegg på en massasjefunksjon. Ved boarding finner du en madrass, dyne, pute og ammenitykit i setet ditt, i tillegg til en vannflaske. SAS også på et komfortabelt headset.
Da jeg fant setet tok det ikke lang tid før min flyvert Heine kunne by på Champagne, appelsinjus eller vann.
Ammenity kit
Amenitykitet ligger i setet og består av et par sokker, en sovemaske, tannkrem og tannbørste, ørepropper, fuktighetskrem og leppepomade.
Meny
SAS har i år hyret på Natsko Seki, en japansk illustratør som bor i London, til å illustrere menyen. Denne høsten er det Danmark som har vært utgangspunktet for tegningene.
For en som ikke pendler i business syns jeg den er omfattende nok. Av cocktails har de nå Gin & tonic, Vodka Martini, Bloody Mary og Ginger Forest. Sistnevnte er en blanding av whisky, eple, ingefærøl og lime. Brennevinsutvalget består av vodka med humle fra Mikkeller, Harahorn gin fra Det Norske Brenneri og svensk eikewhisky fra Mackmyra Whisky.
Har du lyst på øl kan du velge mellom Northern Trails IPA, Wing Pin Series «Spontaneous Hops» og Carlsberg, alle fra Danmark. I tillegg har de cocktail laget av Mikkellers ingefærvodka og en Berliner Weissebeer.
Champagnen er som vanlig fra Charles Heidsieck. Hvitvinene finnes det to av: Gustave Loretz Riesling fra Alsace og Château au la Grave Bordeaux Blanc, begge fra 2015.
Foretrekker du rødvin kan du velge mellom Bibi Graetz, Casamatta Rosso SAS Special Blend fra Toscana eller St John’s Road Blood & Courage Shiraz fra Barossa Valley i Australia. Også disse er fra 2015.
Det alkoholfrie alternativet er Ringi Gravenstein.
Til forrett stod valget mellom en salat, hummerhale og kalv. De fire hovedrettene å velge mellom var grillet sverdfisk, kyllingbryst, okse og ravioli.
Dessertvognen bestod av en terte, nitrogenis og frukt i tillegg til forskjellige typer ost.
Servering
Første servering i luften startet nesten en time etter avgang. Det var en ren drikkeservering og jeg gikk for “Spontaneous Hops” fra Wing Pin Series og Riesling fra Alsace. Ølen er brygget bare for SAS og kommer i en flaske med “champagnekork” og en vintage etikett. Vinen kom fra Gustave Lorentz og var fra 2015. Sammen med drikken ble det servert varme nøtter.
Hummerhalen jeg valgte til forrett ble lekkert presentert sammen med mango og reddik. Ved siden av får du en salat som du beholder gjennom forrett og hovedrett. Jeg ble anbefalt den andre hvitvinen til dette, en Château de la Grave Bordeaux Blanc fra 2015. Hummeren var god selv om skinnet var vanskelig å skjære over. Vinen var god, men litt anonym for min del.
Til hovedrett gikk jeg for biffen med soppstuing potetstappe som var måltidets store skuffelse. Et gjennomstekt kjøttstykke med smakløs stappe og lite grønnsaker. At kyllingenretten i økonomi på vei til Miami var vesentlig bedre sier sitt. Ble anbefalt en kraftig Shiraz og gikk for den, en St John’s Road Blood & Courage Shiraz fra Barossa Valley i Australia. 2015-modell.
Desserten bestod av Lulu’s organiske nitrogeniskrem. God smak og en fin avslutning på måltidet. Fikk et nytt glass med Riesling til denne som etter min smak var søt nok for isen.
Frokosten består av varme rundstykker, pålegg, frukt, yoghurt og musli. Det var tidlig om morgen dansk tid, så jeg gikk for Ringi og en smoothie.
Serveringen er all over bra, med unntak av hovedretten. Inntrykket hadde forhåpentligvis vært bedre hvis jeg hadde valgt noe annet enn kjøtt. Ellers var det også en veldig fin tur og det var vel verdt 38 170 poeng til PlusGrade. Med gullstatus skal det være 20% bonus på budet, men så vidt jeg kunne se på forhånd var det ikke særlig fullt i business-kabinen.
Du kan se hvor mye det koster å oppgradere din egen flyvning her.
Legg igjen en kommentar