Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
SAS har en stund benyttet seg av et midlertidig betalingssystem for kjøp av mat og drikke om bord på sine flygninger. Når det nye betalingssystemet kommer på plass neste måned forsvinner muligheten til å betale med kontanter.
Tidligere har du kunnet betale med kontanter, kort eller EuroBonus-poeng når du skulle kjøpe produkter om bord hos SAS. I påvente av en ny betalingsløsning, valgte SAS i september i fjor å midlertidig fjerne muligheten for å betale med EuroBonus-poeng. I tillegg har også alle betalinger blitt avkrevd i svenske kroner og har derfor måttet betale vekslingsgebyr på de fleste transaksjoner.
Ikke lenger mulig å betale med kontanter
Ifølge opplysninger vi har fått vil SAS fra og med 25. mars fjerne muligheten for å betale med kontanter om bord. I dag kan du betale med skandinavisk valuta, euro, britiske pund og amerikanske dollar. Flyselskapet forsvarer avgjørelsen med at volumet av kontantbetalinger er svært lavt og at kostnaden ved kontanthåndteringen er svært høy. Dette forsterkes nok ytterligere av at selskapet godtar betaling i hele seks forskjellige valutaer.
Det er nok ikke mange av oss som flyer noe sted uten å ha minst ett kredittkort i lommen, så avgjørelsen virker absolutt berettiget.
Du kan betale med EuroBonus-poeng (men vil du egentlig det?)
Det nye betalingssystemet gjør også at det igjen vil bli mulig å betale med EuroBonus-poeng. Vi ser imidlertid svært få situasjoner hvor vi kan tenke oss at det er noe vi anbefaler. Dersom vi forutsetter at 1 EuroBonus-poeng tilsvarer cirka 10 øre, betyr det at du i realiteten betaler 60 kroner for en Kvikk Lunsj, 90 kroner for en Polarrull eller 240 kroner for en Gin & Tonic, med de siste poeng-prisene vi har fra september i fjor. Hvis du derimot ikke flyr veldig ofte og har poeng som utløper, kan likevel være en grei måte å få noe igjen for poengene på.
Foto: SAS
Legg igjen en kommentar