SAS fjerner gratis bagasje i Go Light

SAS fjerner gratis bagasje på Go Light

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

Frem til nå har SAS gitt sine statuskunder gratis bagasje i Go Light. Fra 7. mai 2018 må sølv-, gull- og diamanter også betale for å få sjekke inn koffertene sine.

Tidligere har statuskundene til SAS kunne sjekket inn ett eller to kolli gratis avhengig av status, også når de reiste på de billigste billettene. Denne fordelen fjerner SAS på avganger fra og med 7. mai 2018, for alle bortsett fra Pandion-medlemmer.

Dette kommer ikke som noen stor overraskelse, da de bare føyer seg inn i rekken av flyselskaper som har sett seg nødt til å ta betalt for bagasje. Lufthansa, Austrian, Swiss, Brussels Airlines, British Airways, KLM og Air France er noen av de som allerede har fjernet denne fordelen.

Vær rask – unngå gebyr

Det er enda en måte å slippe unna dette. Har du sølvkort eller høyere og kjøper billetter i Go Light før 25. januar slipper du dette gebyret. Booker du i SAS Go eller høyere får du fortsatt ett gratis kolli som sølvmedlem og to som gull eller høyere. En billett i SAS Go koster fra 120 svenske kroner mer enn i Go Light. Prisene for å kjøpe ekstra bagasje finnes på SAS sine nettsider.

Informasjonen ble sendt ut til selskapets agenter og partnere tirsdag og sier blant annet følgende:

Vi tilpasser kontinuerlig tilbud og fordeler for å fokusere på det som betyr mest for våre kunder. Dette er i tråd med utviklingen på markedet og også vårt arbeid for å redusere bagasjen om bord og dermed vekten, for å redusere miljøbelastningen.

Les også: SAS med kutt i bonusopptjeningen hos Singapore Airlines og Ethiopian Airlines

Gjelder også langdistanse

Rett før jul innførte SAS Go Light-billetter til USA. Det ga statuskunder gode muligheter til å fly billig over Atlanterhavet med alle fordelene de var vandt med. Der snur flyselskapet og fjerner muligheten for gratis innsjekket bagasje også på langdistanse. Vær oppmerksom på at selv om du velger å oppgradere Go Light-billettene til Plus eller Business får du ikke mer bagasje enn i opprinnelig bestilt serviceklasse.

Kommer du til å savne gratis bagasje? Bli med i diskusjonen i denne forumtråden.

Kommentar

  1. Jenny sier

    Men i helvete, da. Dette er vel så godt som eneste grunnen til at folk ønsker disse kortene – å spare opp poeng til gratis turer tar uansett svært lang tid om man har et normalt reiseforbruk. Jeg og mange med meg har ikke råd til annet enn Go Light-billetter.

    • Vegard Thise sier

      Dersom det er de 150kr i forskjell på Go og Go Light som avgjør om du har råd til å reise anbefaler jeg å bli hjemme, og spare pengene.

  2. Erik sier

    Er ikke hele programmet på vei til å bli solgt? EuroBonus er jo omtrent det eneste som har noen verdi i SAS, og de trenger pengene. Skal det skilles ut og selges, er det sikkert en fordel om det er færrest mulig forpliktelser og bindinger mellom flyene og bonusprogrammet. Som Diamantmedlem og tidligere Gullmedlem i over 10 år synes jeg det er bare trist, men vi får håpe de vet hva de gjør. Etter at jeg nå har flyttet til England, faller valget mitt sjelden på SAS lenger. De forstår rett og slett ikke hvordan de skal ta vare på gode kunder. Stakkars folk. Det er jo dem det er mest synd på. Det må jo være ille å identifisere seg med et produkt som blir dårligere for hver uke som går og se at den engang så stolte arbeidsplassen er på vei til skifteretten.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *