Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
Airbus har signert en intensjonsavtale med SAS for forskning på hybrid og elektrisk luftfart. Avtalen ble signert av Grazia Vittadini, CTO i Airbus og Göran Jansson, Deputy President EVP for strategy & ventures i Scandinavian Airlines. Samarbeidet vil starte i juni 2019 og vare ut året 2020.
I henhold til intensjonsavtalen vil SAS Scandinavian Airlines og Airbus samarbeide i et felles forskningsprosjekt. Formålet er å bedre forståelsen av de mulighetene som følger med introduksjonen av hybride og elektriske fly i stor skala. Prosjektet skal analysere innvirkningene på bakkeinfrastrukturen og de logistiske konsekvensene det får for lading, rekkevidde, ressurser, tid og tilgjengelighet på flyplassene.
– Vi er stolte over vårt ambisiøse bærekraftarbeid og er glade for Airbus har valgt SAS som partner i dette prosjektet, sier administrerende direktør i SAS, Rickard Gustafson. – Hvis dette blir en realitet vil det revolusjonere utslipp fra luftfarten.
Samarbeidet inkluderer også en plan for å involvere en leverandør av fornybar energi for å kunne vurdere nullutslipsoperasjoner. Denne multidisiplinære tilnærmingen fra energi til infrastruktur, sikter mot hele det fullverdige økosystemet for drift av fly for å bedre støtte luftfartsindustriens overgang til bærekraftig energi.
Karbonnøytral vekst fra 2020
Fly er i dag 80 prosent mer drivstoffeffektive per passasjerkilometer enn de var for 50 år siden. Samtidig er luftfarten estimert doblet over de neste 20 årene. Det er derfor er det et mål for industrien å redusere fotavtrykket på klimaet.
For å møte denne utfordringer har ATAG, inkludert Airbus og SAS Scandinavian Airlines forpliktet seg til å nå karbonnøytral vekst for luftfartsindustrien i sin helhet fra og med 2020. Utslipp fra luftfarten skal reduseres med 50 prosent innen 2050 (sammenlignet med 2005).
– Vi er glade for å gå i gang med dette samarbeidet med SAS, sier Grazia Vittadini, CTO i Airbus. – Vi skal bruke hverandres kompetanse for å finne potensialet for hybrid-elektrisk framdrift i luftfaten.
Avtalen styrker Airbus posisjon innen et felt de allerede investerer i og konsentrerer selskapets utvikling på hybridelektrisk- og elektriske fremdriftsteknologi som kommer klimaet til gode. Airbus har allered startet å bygge en portefølje av konseptteknologi. Nå testes innovative hybride motorsystemer, undersystemer og komponenter for å kunne ta stilling til langtidseffektiviteten av å bygge og drifte elektriske fly.
Foto: Airbus
Legg igjen en kommentar