Test: SAS operert av JetTime fra Ålesund til Bergen i SAS Plus

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

De siste årene har SAS valgt å la andre selskaper operere enkelte av rutene i deres rutenettverk. Blant annet opereres nå de fleste av avgangene mellom Bergen-Ålesund/Ålesund-Trondheim av JetTime med deres ATR 72-600 maskiner. Per i dag er det kun én av de daglige avgangene som opereres med jetfly, og dette er morgenflyet SK 4139 fra Ålesund og kveldsflyet SK 4194 fra Bergen (merk at disse også flys av JetTime med ATR 72-600 nå om sommeren). Dette er min andre flyvning med JetTime og deres ATR 72-600 og som sist foregår reisen i SAS Plus. Heng med på vår test av propellmaskinen i SAS-farger

Innsjekk

Den offisielle informasjonen til SAS sier at man kan sjekke inn på en avgang 22 timer før oppsatt avgangstid. Dette stemmer ikke helt overens med praksis. Et fint tips er at man kan sjekke inn 36 timer før oppsatt avgangstid. Dersom du ønsker å gjøre dette, må du imidlertid gå inn på sas.no og ikke i SAS-appen. Merk at på enkelte destinasjoner der SAS ikke tilbyr innsjekk over Internett, så vil heller ikke dette «trikset» fungere. Med ekstra tidlig innsjekk vil det dermed være mulig å skaffe seg de beste setene. Merk at man som EuroBonus Gullmedlem eller Diamantmedlem kan reservere seter kostnadsfritt ved bestilling. Jeg booker sete 18 A ved bestilling og holder fast ved dette setet under innsjekk. 24 timer før avgang sjekker jeg inn i SAS-appen og laster ned et mobilt ombordstigningskort.

Nå er det sikkert noen som spør dere selv om hvorfor han har valgt sete 18 A i SAS Plus. Hvordan er det mulig?
Det henger sammen med at inngangen i en ATR 72-600 maskin er bakerst. Derfor har SAS valgt å plassere reisende i SAS Plus på de bakerste radene i denne maskinen. Jeg synes dette er en meget artig kuriositet. Rad 19 finnes bare på den ene siden, mens rad 18 er siste hele rad med fire seter for de som skal velge seter på fremtidige avganger. Rad 19 kan dermed lenes minimalt tilbake.

På flyplassen

Min bedre halvdel kjører meg til Vigra denne kvelden, og jeg triller inn i avgangshallen omtrentlig én time før oppsatt avgangstid klokken 20:20. Fra før av vet jeg at dagens maskin OY-JZD med navnet «Fjölner Viking» er omtrentlig 30 minutter forsinket, da den går i slynge Oslo-Ålesund-Bergen-Ålesund-Trondheim-Ålesund-Bergen om søndagene nå i sommer. SAS har enda ikke informert meg om forsinkelsen. De venter til maskinen er avgårde fra Trondheim før de sender ut varsel om ny avgangstid klokken 20:45.

Manglende Fast Track

SAS tilbyr ikke Fast Track ved Ålesund Lufthavn Vigra per dags dato. Heldigvis for reisende i SAS Plus eller Gull-, Diamant- eller Pandion-medlemmer i EuroBonus kommer det Fast Track ved lufthavnen den 5. september i år. Så det er bare å glede seg. Avgang 20:20 fra Ålesund er et glimrende tidspunkt der man slipper alt som heter kø. Siden det kun er avgangen til Bergen som betjenes fra lufthavnen i dette tidsrommet, er det ingen kø i sikkerhetskontrollen. Jeg kommer meg gjennom på under minuttet og spaserer rett inn i den nye SAS Café Lounge som det kan leses test av her på InsideFlyer.
Om du derimot booker deg inn på morgenavganger fra Ålesund Lufthavn Vigra, anbefaler jeg på det sterkeste å være ute i god tid. Med tre fly til Oslo (2 X SAS og 1 X Norwegian) samt én avgang til Bergen (SAS) blir det fort kø i sikkerhetskontrollen.

Ombordstigning

Når klokken nærmer seg 20:30 tasser jeg rolig fra loungen og bort til gate 5 der dagens avgang står oppført fra. Jeg kan skimte at OY-JZD lander fra Trondheim vel gode 30 minutter forsinket, men krysser fingrene for en rask turnaround her på Vigra. En god porsjon med passasjerer forlater maskinen. Kun få minutter i etterkant annonseres det ombordstigning fra gate 5, dog uten noen former for prioritert ombordstigning. Siden maskinen kun tar 70 passasjerer skal det gå for denne gang. Dog er det et lite irritasjonsmoment med forskjellige praksiser fra flyplass til flyplass, og fra ansatt til ansatt i Widerøe Ground Handling.

Om bord

I døren ønsker den kvinnelige danske kabinsjefen meg velkommen. Med seg i kabinen har hun en ung svensk flyvertinne. På dagens flyvning fra Ålesund til Bergen er det satt av 1,5 rader til gjengen i Plus. Et annet Diamant-medlem (så taggen hans på håndbagasjen) og jeg får begge ledig sete ved siden av oss, mens de to andre passasjerene i Plus sitter ved siden av hverandre på 18 D og 18 F. Seatblock (som ikke er en offisiell fordel) fungerer med andre ord når maskinen ikke er helt fullsatt, noe jeg setter pris på. Beinplassen er grei nok for en flytur på 45 minutter.

Beinplassen om bord i OY-JZD.

Det er godt om plass i bredden siden jeg har ledig sete ved siden av meg.

Ledig sete ved siden av er fint.

Når kabinsjefen melder ombordstigning som «completed» over høyttalerne, snapper jeg opp at det er 68 passasjerer på dagens avgang. Dette gir et småpent belegg på 97 % og er høyst sannsynlig en avgang som SAS tjener penger på. I dag er det dansker i cockpit, både i form av kaptein og styrmann. Flytiden til Bergen estimeres til ca 45 minutter avhengig av trafikken inn til Flesland.

Kabinen tar seg bra ut i disse ATR 72-600 maskinene.

Bilde av kabinen i OY-JZD.

«Fjölner Viking» klar for å dra avgårde.

Klar til avgang.

Dørene lukkes og vi kommer oss oppover i luften når klokken bikker 20:50. På veien oppover i skylaget hilser vi på noen skyer som gjør at det rister noe, men ingen dramatikk.

Utsikt og regnbyge ut fra Ålesund.

Servering

Damene i kabinen er raske med å starte serveringen. Siden det tross alt ikke er ferie før man lander på Flesland, benytter jeg anledningen til noen raske karbohydrater i form av Sprite, chips og Freia sjokolade. Med ekstra plass benyttes nabobordet til serveringen.

Servering i SAS Plus på AES-BGO.

I forbindelse med SAS sitt 70 års jubileum har man laget en jubileumsutgave av magasinet Scandinavian Traveler. Blant annet inneholder utgaven et lengre intervju med de tidligere direktørene i SAS som Janne Carlzon, Jørgen Lindegaard, dagens CEO Richard Gustavsson og kommersiell direktør Eivind Roald.

Utsikten er nå langt bedre enn hva den var på veien ut fra Ålesund.

Over skyene er himmelen alltid blå.

Komfort

Samtlige ATR 72-600 maskiner som JetTime opererer på vegne av SAS er relativt nye. De fikk den første maskinen OY-JZA levert 17. oktober i 2013, mens den siste med registrering OY-JZH ble levert 22.oktober 2014. Seter og paneler bærer preg av at dette er maskiner som er mellom 2-3 år gamle, og jeg vil si at slitasjen ikke er særlig merkbar. Sammenlignet med eksempelvis Dash 8 Q400-maskinene som Widerøe benytter synes jeg at ATR-en er langt mer behagelig. Støynivået er lavere, mens de reagerer noenlunde identisk på turbulens etter mine erfaringer. For alle som er eiere av hodetelefoner med støyreduksjoner er det en fin anledning til å benytte disse.

Setene holder seg akseptable.

Seter om bord OY-JZD.

Vekk med sigarettene, her er det elektronisk utstyr som skal slås av.

Panel om bord OY-JZD.

Avslutning på reisen

På vei inn til Bergen Lufthavn Flesland rister det relativt godt i maskinen, da vi treffer på et par regnbyger.

Det regner i Bergen.

Maskinen treffer bakken omtrentlig 20 minutter etter oppsatt rutetid. Vi parkerer rett utenfor brannstasjonen på Flesland (fjerngate), noe som innebærer en busstur på omtrentlig 200 meter. Det tar godt over 20 minutter før både mitt og andre kolli dukker opp på bagasjebåndet. De har helt klart et forbedringspotensiale på Flesland for bagasje fra ankommende fly.

Oversikt

Fordeler

+ Ledig sete ved siden av meg.
+ Rask og effektiv servering.

Ulemper

- Noe forsinket.
- Støymessig på et annet nivå enn jetfly.
- Relativt stramme priser på BGO-AES/AES-BGO som følge av redusert antall seter.

Sete

Mat/Drikke

Service

Valuta for pengene

Overall Rating

Konklusjon

I forhold til etterspørselen på tynnere ruter synes jeg at JetTime sine ATR 72-600 gjør jobben de er satt til å gjøre. SAS klarer dermed å opprettholde antall avganger som tidligere, dog med mindre antall seter som øker prisene for oss forbrukere. Maskinene er relativt nye. En forsinkelse trekker alltid ned, og det samme når det tar lang tid med bagasjeutleveringen.

3.3

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *