Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
I juni introduserte SAS nye reiseklasser på sine kortruter – SAS GO og SAS PLUS. Business Class og Economy Extra utgikk herved, og man har forsøkt å lage et nytt konsept som er bedre tilpasset markedssituasjonen i 2013. Har de lykkes? Bonusfeber tester!
Selv har jeg gullkort, og da får man noen av fordelene i PLUS uansett billettype, men for denne turen legger jeg dette unna (ihvertfall mentalt) og viser det hva du får som kunde i PLUS.
Fast track
Som PLUS kunde kan du benytte SAS sine Business Class innsjekkingsskranker. Det er veldig gøy den første gangen, men etter hvert som den euforiske gleden avtar vil nok de fleste allikevel sjekke inn på nett. Om du har bagasje er det derimot kjekt med kortere bag-drop kø.
Den neste tingen som skiller PLUS og GO er tilgangen til Fast Track. På visse deler av dagen kan dette skille glede fra irritasjon. Med en SAS PLUS billett slipper du inn igjennom Fast Track på SAS, både for innland og utland på Gardermoen. Det opprettes også gradvis flere Fast Tracks på de andre flyplassene i Norge.
Hvor mye Fast Track sparer deg i tid avhenger av når du reiser. Reiser du samtidig som alle andre businessfolk, så kan det tidvis være mer av en flaskehals men som regel sparer du en del kø her.
Lounger
Etter at du har vært igjennom sikkerhetskontroll kommer SAS PLUS fordel nummer 3 – nemlig lounge. Med SAS PLUS kan du benytte alle SAS businesslounger i verden. Det vil si på alle de Nordiske hovedflyplassene, samt på mange andre SAS destinasjoner. Noen SAS lounger har en egen del som er forbeholdt de med gullkort. Der slipper du ikke til, men forskjellen er stort sett bedre alkohol og denne dagen – MUK boller.
Lounge er fett, og har du med kjæresten på tur er det stor imponator faktor å kunne slepe med seg denne opp i de lukkede rom.
På SAS loungen i Oslo serverte de varme og kalde drikker, samt ulike matvarer. Det er bedre mat i loungen enn på flyet, så det lønner seg virkelig å spise her. Det varierer i løpet av dagen, men er forskjellige kalde salater og smørbrødvarianter:
På denne spesielle ettermiddagen har de også suppe i loungen. Her er det faktisk en forskjell mellom business og gold lounge. Den ene har suppe mens den andre har kjøttboller (eller MUK-boller om du vil). Jeg foretrekker suppe og holder meg i PLUS loungen. Suppa er kanongod!
Ombord
Etter å ha gaflet i meg suppe var det tid for å boarde flyet. PLUS kunder har den forrerste delen av kabinen og SAS sørger for at så mange som mulig ledige seter er allokert her. Det er en trend man ser i andre selskap også, at man prioriterer betalende kunder høyere enn statuskunder. Greit nok. Er flyet fullt får du imidlertid ikke ledig midtsete. Er det ikke fullt er sjansen stor.
SAS har også begynt å tilby muligheten for å kjøpe seg ledig naobsete for kr 1000,- (inenriks) og 1500,- (europaruter).
Vel ombord får jeg hele rad 2A-C for meg selv, og det er god benplass her. Bak meg var det en som følte for å oppgradere seg selv fra GO til PLUS. Det gikk dårlig og herren måtte pent sette seg bak igjen.
Det er fantastisk å ha rad 2 for seg selv på en 738. Det er ikke mangel på plass.
Servering
Med SAS PLUS kan du også velge fritt fra SAS serveringstralle uten å måtte betale for det. Det er nøyaktig samme utvalg som i GO. Matmessig dreier det seg stort sett om brødskiver eller muffins. På Europarutene finnes det også wrap og salat. Så hva kan vi anbefale? Vi anbefaler selvfølgelig gin&tonic.
Men siden jeg skulle på jobb ble det isteden kaffe og Ramlösa.
Flyturen forløp deretter uten store viderverdigheter. Det er heller ingen store forskjeller mellom PLUS og GO når man lander, bortsett fra at du kommer først av flyet så klart.
Konklusjon:
Min første opplevelse med SAS PLUS var egentlig veldig bra. Som regel koster dette kanskje en god 1000-lapp mer enn tilbudene i GO og det synes jeg det er verd. Vel og merke om man ikke har gullkort hos SAS. Har man gullkort blir det fort 1000 kroner for en kopp kaffe og litt flere Eurobonuspoeng. Det som trekker veldig ned er mangel på garantert ledig midtsete. Dette er helt klart en ny economy extra klasse og ikke en business klasse.
Karakter: 7 av 10
Quickfacts:
Rute: OSL-ARN
Fly/sete: Boeing 737-800, sete 2C
Internet ombord: Nei
Servering: Fritt valg fra Buy-on-Board tralla.
Pris: Min billett endte på 1382,- en vei OSL-ARN
Bonuspoeng opptjent / program: 1200 poeng (ekstrapoeng og grunpoeng)
Hjemmeside:
www.sas.no
Fordeler: Fast Track security og bag-drop. Lounge. Større sjanse for ledig midtsete
Ulemper: Ikke garantert ledig midtsete og et rimelig usexy utvalg av mat.
SAS-EBP sier
Du skriver bra Fnate! en fornøyelse og lese dette! 🙂 Stå på videre, så blir bonusfeber kanonbra! 🙂
Fnate sier
Takk skal du ha SAS-EBP.
vintagekid sier
Deler dine oppfatninger rundt dette «nye produktet», dette er gamle Ec xtra, men hvis det er dette som skal til for at SAS tjener penger må vi nok tåle det…
Med Priority Pass er det egentlig veldig få tjenester som er et «must», det eneste må være billettenes fleksibilitet, dvs endring uten kost.
Ang Lounge tilgang utenfor SAS egne lounger i OSL, CPH og ARN er dette meget variable greier….var i Roma på Mosaic lounge i forrige uke, og dette var TRISTE greier…sur betjening og nesten ikke noe mat/drikke, her hadde jeg altså adgang med SAS Pluss billett, valgte å gå i en annen lounge med PP, noe som var en mye bedre opplevelse (lå rett ved siden av Mosaic lounge), flyindustrien og produktene på Europa blir mer og mer lik, kostnader presses over hele linjen…vi får glede oss til longhaul turer, der er det fortsatt litt stil igjen!
bjorne sier
Hei, intressant lesing, skal samme turen 06:05 imorgen. Plus er kanskje ikke helt den store opplevelsen OSL-ARN men når jeg og madammen fløy OSL-MIA så opplevde vi ganske stor forskjell på både plass, komfort og service med de små ekstra detaljene selv om det skjelden er noe å utsette på SAS sin upåklagelige service uansett hvor mm sitter i flyet. Da fløy vi plus over og go tilbake. Et lite spørsmål. Hvordan klarte du å få 1200 poeng OSL-ARN? Med sølvkort får jeg 750.
bjorne sier
Hei, intressant lesing, skal samme turen 06:05 imorgen. Plus er kanskje ikke helt den store opplevelsen OSL-ARN men når jeg og madammen fløy OSL-MIA så opplevde vi ganske stor forskjell på både plass, komfort og service med de små ekstra detaljene selv om det skjelden er noe å utsette på SAS sin upåklagelige service uansett hvor mm sitter i flyet. Da fløy vi plus over og go tilbake. Et lite spørsmål. Hvordan klarte du å få 1200 poeng OSL-ARN? Med sølvkort får jeg 750.