BREAKING NEWS: SAS presenterer ny kabin på langrutene

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

Her er en etterlengtet nyhet for reisende med SAS sine langruter. Kabinene på langdistanseflyene har lenge havnet et stykke bak konkurrentene når det gjelder komfort og design, men nå har SAS offentliggjort hvordan deres kabiner på langrutene vil se ut i fremtiden. Vår vurdering er at dette er meget gode nyheter.
   
Business Class
Her kommer det en virkelig oppgradering i forhold til dagens interiør. Det innføres helt nye og moderne stoler, som også er bredere enn dagens variant. Det vil kun være fire stoler i bredden i 1-2-1-konfigurasjon, i motsetning til dagens seks (2-2-2). Denne konfigurasjonen gjør at alle passasjerer får direkte tilgang til midtgangen, uten å måtte krabbe over sidepassasjeren slik man må i dag.
Hver stol kan legges helt flatt, hvilket øker komforten betraktelig når man skal sove ombord. Dette er en stor forbedring fra de nåværende stolene som er skråstilt i nedfelt posisjon, og som SAS har fått en del kritikk for.Underholdningssystemet oppgraderes til en 15-tommers flatskjerm innebygget i stolryggen foran. Det foreligger ikke noen informasjon om hvilket innhold dette systemet vil ha, men vi tar for gitt at det også vil bli en forbedring av dette sammenlignet med dagens system.
Stolene får også innebygget massasjefunksjon og en såkalt «air cushion», hvor man selv kan justere og tilpasse setets hardhet. Det vil også være uttak for strøm og USB.Hele Business Class-kabinen vil bli utstyrt med «mood lights», som skal gjøre det mer behagelig å oppholde seg i kabinen.

SINESS_Back_View-768x384.jpg" alt="Nye SAS Business Class sett forfra" width="768" height="384" /> Nye SAS Business Class sett forfra
SINESS_Front_View-768x384.jpg" alt="Nye SAS Business Class sett bakfra" width="768" height="384" /> Nye SAS Business Class sett bakfra
SINESS_Hastens-small-768x494.jpg" alt="Nye SAS Business Class-seter" width="768" height="494" /> Nye SAS Business Class-seter
Nye Business Class sett bakfra
Nye Business Class sett bakfra
SAS Plus
SAS Plus (Premium Economy) er nok den kabinen hvor passasjerene vil oppleve minst forskjell. Det vil bli installert nye seter og underholdningssystem også her, hvor bredde og benplass vil tilsvare det som finnes i dag. Her vil det installeres syv stoler i bredden, i konfigurasjonen 2-3-2.
Underholdningssystemet vil her ha video on demand (hvor man kan starte og stoppe filmene når man vil) og en skjerm på 12 tommer, og strømuttak og USB-port vil være tilgjengelig for alle passasjerer.
PLUS_BACK_VIEW_GREY_DUVET_3-768x384.jpg" alt="Nye SAS Plus sett forfra" width="768" height="384" /> Nye SAS Plus sett forfra
PLUS_FRONT_VIEW_GREY_DUVET-768x384.jpg" alt="Nye SAS Plus sett bakfra" width="768" height="384" /> Nye SAS Plus sett bakfra
SAS Plus forfra
SAS Plus forfra
ASPlus2-768x432.png" alt="SAS Plus bakfra" width="768" height="432" /> SAS Plus bakfra
SAS Go
I SAS Go har SAS lenge fått kritikk for sitt utdaterte underholdningssystem hvor man ikke har mulighet til å starte og stoppe filmene etter ønske. Dette endres nå i den nye kabinen, hvor hver stol utstyres med video on demand på en 9-tommers skjerm. Dette er en klar forbedring for passasjerene. Det vil installeres nye seter også her, som vil være litt tynnere enn de som eksisterer i dag. Benplassen forventes å være uforandret. Også her vil passasjerene ha tilgang på både strømuttak og USB-port.
Nye SAS Go sett forfra
Nye SAS Go sett forfra
Nye SAS Go sett bakfra
Nye SAS Go sett bakfra
FRONT-682x512.png" alt="De nye setene i SAS Go" width="682" height="512" /> De nye setene i SAS Go
ACK-682x512.png" alt="De nye setene i SAS Go" width="682" height="512" /> De nye setene i SAS Go

Når det gjelder antall seter, så blir det omtrent som i dag. Dog vil det bli litt færre Business Class-seter og litt flere Plus-seter på deres Airbus A330, mens Airbus A340 får seks færre Business-seter, like mange seter i Plus, og ni flere seter i Go. Her er en oversikt over antall seter. (Tallene i parentes er nåværende tall.)

Flytype              Business           Plus                       Go                     Totalt

A330                   32 (34)               56 (32)               178 (195)        266 (264)

A340                   40 (46)               28 (28)               180 (171)        248 (245)

SAS understreker at disse tallene er til stadig evaluering, og at det kan forekomme endringer.

Vi i Bonusfeber.no mener dette er en stor forbedring som absolutt har vært nødvendig for SAS. Vi gleder oss veldig til å prøve denne nye kabinen!

Hva synes du om den nye kabinen? Bli med i diskusjonen på vårt forum.

Her er pressemeldingen fra SAS:

SAS langdistansefly får nye, toppmoderne kabiner

SAS oppgraderer langdistanseflåten med helt nytt design, nye stoler, nytt underholdningssystem og Wifi om bord. Nå presenteres de første bildene av den nye kabinen som er utviklet etter de krav og behov våre mest reisevante passasjerer har. SAS oppgraderer kabinen på syv Airbus A330/A340. Interiørdesignet er topp moderne, og komforten øker i hele kabinen som får nye stoler i alle klasser. Det installeres også et nytt on-demand underholdningssystem med nye og større skjermer i HD-kvalitet, samt trådløs internettoppkobling. I kabinen så er materialer og fargevalg valgt ut for å skape en rolig og innbydende atmosfære, og plassene i SAS Go og SAS Plus får en utforming som gir ekstra romfølelse. I Business har alle setene direkte adgang til midtgang, og stolene kan legges helt ned til flatt liggende stilling. Sengene vil res opp med sengeklær fra Hästens, Sveriges anerkjente sengeprodusent, for å gi de reisende en så optimal hvile og søvnopplevelse som mulig. – Det nye kabininteriøret er designet for å møte våre reisevante kunders forventninger og behov når de flyr på langdistanse, og nå forsterker vi hele den gode reiseopplevelsen betydelig, sier Eivind Roald, konserndirektør for salg og marked i SAS. Det første flyet med ny kabin beregnes å være i trafikk i begynnelsen av 2015, og innen et år har majoriteten av SAS langdistansefly fått det nye interiøret. SAS flyr idag langdistanse til New York, Chicago, Washington, San Francisco, Peking, Shanghai, Tokyo og Houston (fra august 2015).

Satsning på langdistanseflåten

I juni i fjor kommuniserte SAS fornyelsen av hele langdistanseflåten de kommende årene. I dette så inngår noen av de eksisterende fly som nå oppgraderes, og om vel et år så kommer det første i rekken av nye Airbus fly. – Oppgradering av kabinen på syv Airbus A330/A340 – Fire nye Airbus A330-300 leveres 2015 og 2016 – Åtte Airbus A350-900 XWB leveres løpende fra 2018, med opsjon på ytterligere seks.

Detaljer vedrørende den nye flykabinen

Trådløs internettoppkobling tilgjengelig i hele flyet.

SAS Go

Setekonfigurasjon: 2-4-2 Pitch: 31”/32” On-demand underholdningssystem med 9” HD-skjermer Ett strømuttak per stolpar, og eget USB-uttak

SAS Plus

Setekonfigurasjon: 2-3-2 Pitch: 37”/38” On-demand underholdningssystem med 12” HD-skjermer Eget strømuttak, og eget USB-uttak

SAS Business

Setekonfigurasjon: 1-2-1

Kommentar

  1. Magnus S Clarke sier

    Dette er svært gode nyheter for alle som reiser langdistanse. SAS taper idag svært mange business reisende, inkludert megselv som SAS gull kort holder, på lengere turer. Dette vil nok få en økt omsetning for selskapet på sikt.
    Det undelige er at det ikke har kommet tidligere. Hvorfor endre EB før dette?
    Det har lenge vært klar over problemet men har ikke gjort noe med det. Være det av økonomiske eller andre grunner.
    I det store og hele er dette positivt.

  2. Cecilie Larsen sier

    Dette ser skikkelig bra ut! Gleder meg til å prøve disse nye stolene.
    Godt å se at SAS fortsetter med 2-3-2 i Plus!

  3. Very Frequent Flyer sier

    Genialt at de gikk for 1-2-1 på business, siden LH gikk for 2-2-2 på sin nye business vil SK bli foretrukket airline til USA og Tokyo, i hvertfall for min del og tror mange andre vil gjøre det samme. Ser frem til å fly SK long haul igjen.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *