The Oberoi Lombok

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

Før mitt opphold på Oberoi Lombok, så hadde jeg skyhøye forventninger. Så høye forventninger, at jeg lurte på om det i det hele tatt var realistisk å ha slike tanker om et resort på en litt avsidesliggende øy i det Indiske hav. Min tvil skulle etter hvert vise seg å være helt ubegrunnet.

Oberoi er en indisk hotellkjede med kun 30 hotell globalt. To av disse hotellene finnes i Indonesia, og jeg har hatt gleden av å teste Oberoi Lombok. Dette hotellet kom på listen over de 20 beste feriehotellene i Asia som Condé Nast Traveller UK laget i 2013.

Jeg har ingen problemer med å forstå den kåringen. Oberoi Lombok er antagelig det nærmeste jeg har kommet himmel på jord.

Mitt opphold på The Oberoi Lombok var en del av en studietur i regi av PATA.

Advarsel: Mange bilder følger. Enkelte av disse bildene kan fremkalle alvorlige tilfeller av reiseabstinenser.
Men ett bilde sier mer enn 1000 ord, så bli med meg til Oberoi Lombok!

Velkommen til paradis!

Etter å ha ankommet hotellet med buss, ble vi ønsket velkommen i lobbyen, som ligger rett ved et stort vannspeil og fellesbassenget. I lobbyen ble vi møtt med kalde kluter og en velkomstdrink. Bagasjen vår ble tatt hånd om av hyggelige bellmen og ble levert til oss etter at vi hadde fått innlosjert oss i paviljongene våre.

Innsjekkingsprossessen gikk knirkefritt. Vi gav fra oss passene og ble sjekket inn mens vi stod og nøt utsikten og drinken. Etter hvert ble vi hver for oss eskortert til vår garden view pavillion, som er den laveste kategorien. Ikke det at man «merket» det på noen som helst måte, annet enn utsikten som var utover hagen i stedet for havet.

Fremme ved paviljongen fikk jeg en full omvisning av rommet, badet og terrassen av bellmannen. Det var egentlig like greit, for det var mange detaljer ved rommet jeg antagelig hadde oversett om han ikke hadde vist meg dem.

Kart over området

Min paviljong lå midt i «rekkehusklynga» til venstre på kartet, bak villaene med havutsikt. I midten av eiendommen ligger det vifteformede vannspeilet/bassenget og ut til høyre ligger de private villaene, hvor noen av dem har privat basseng.

Luxury Pavillion Garden View

Thatched-roof Luxury Pavilions measure 90 square meters and are built in rows, taking advantage of views of sprawling gardens or sea. Spacious air-conditioned bedrooms are furnished with combed teak wood and decorated in elegant Lombok style artworks.

Inngangspartiet
Sove- og oppholdsrom
Soverom og stue

Rommet var smakfullt innredet med lokale innslag i både materialvalg og utsmykninger. Fargene var i naturlige toner og gav et særdeles godt inntrykk.

Utsikt mot hagen
Stor og høy seng. Turndown service inkluderte en liten trapp for å komme seg opp på sengen!
Stor og høy king size seng
God takhøyde
Nattbord med gratis vannflasker
Penn laget av kanelstang fra Bali

Det er små detaljer, slik som denne kanelpennen, som gjør en forskjell fra femstjerners hotell og FEMstjerners hotell. Oberoi Lombok er definitivt et FEMstjerners hotell.

Magasiner og iPod dockingstasjon
Magasiner og iPod dockingstasjon på nattbordet
TV-krok med stol og ottoman
Et lite tekjøkken var å finne i en skuff under TVen.
Minibar
Sofa og et lite bord med velkomstgavene på
Sofa og et lite bord med velkomstgaver
Velkomstgaver. Fruktfat, blomsterkrans og et lite kort
Skrivepult

Selv om rommet var stort, hele 90 kvadratmeter totalt, så føltes det hverken «overinnredet» eller «underinnredet» selv om det var rikelig med gulvplass til å løpe rundt og veive med armene hvis man følte for det.

Skrivebordsdetaljer
Skrivebordsdetaljer. Indonesia har samme strømuttak som Norge, men det var også en adapter tilgjengelig for turister med elektriske apparater med andre støpsler.

Så over til badet. Jeg har fundert lenge på hvordan jeg best mulig skal kunne beskrive badet, for å yte badet mest mulig rettferdighet uten å virke helt gal i hodet. Det var stort og flott, og fantastisk nydelig innredet. Fra flisene på gulvet til selve baderomsinnredningen. Smakfullt fra hjørne til hjørne.

Men det begynner med en solid dobbeldør. Den leder inn til badeværelset, til venstre når du kommer inn inngangsdøren.

Velkommen inn til et av de lekreste hotellbadene jeg har sett.

Alle hotellbesøk i overskuelig fremtid vil bli mål opp mot hva Oberoi Lombok leverte. På et vis kanskje litt urettferdig, men jeg føler Oberoi Lombok virkelig har lagt listen høyt for hva som kan regnes som ekte femstjerners luksus.

Badet

Badet var en herlig blanding av natur og eleganse. Fantastiske farger, materialer og lys. Ikke minst naturlig lys, som kom inn gjennom vinduet som strekker seg fra gulv til tak bak det nedbygde badekaret.

Badekar bygget ned i gulvet

Hele badet oser av luksus. Små stearinlys med fyrstikkesker med hotellets logo, en dusjhette innpakket i et blad og knytet sammen med et hampetau og masse amenities (jeg kunne strengt tatt latt toalettveska blitt liggende i kofferten.)

Servant og amenities
Baderomsdetaljer
Stor walk-in dusj med benk.
Stor walk-in dusj med benk. Og blomster på benken. Detaljer!

Det eneste lille minuset jeg har å trekke badet for, er mangel på en ordentlig rain shower.

Badekar

Badekaret forble, til min store frustrasjon, uprøvd, da tiden jeg hadde ved hotellet denne ene natten rett og slett ikke strakk til. Det stod mellom et morgenbad i havet og litt plasking i badekaret. Det indiske hav vant, for å si det sånn.

Toalett
Utgang til en lukket "hage" - innegjerdet av høye betongmurer sådan.
Utgang til en lukket «hage» – innegjerdet av høye betongmurer uten mulighet for innsyn fra utsiden.
En liten oase i bakhagen
Ingenting er overlatt til tilfeldighetene. Et rødt brannslukkingsapparat ser plutselig litt finere ut med et hampnett rundt seg.

Det var også en strandveske tilgjengelig for utlån, sammen med paraplyer, tøfler, og strandsandaler.

Skopussutstyr og noen originale "Do not disturb" og "Housekeeping" dørskilt utskjært i tre.
Skopussutstyr og noen originale «Do not disturb» og «Housekeeping service» dørskilt utskjært i tre.
Badekåpe
Veranda
Solseng på verandaen
Utsikt fra verandaen  "Garden view"
Utsikt fra verandaen
«Garden view»

Men hvis dette er den laveste kategorien, hvordan ser da villaene med privat basseng ut, tenker du kanskje? Den tanken slo meg også, og da jeg fikk omvisning i en privat pool-villa, så kan jeg ikke si jeg ble slått i bakken av begeistring. Standarden på selve rommet var ganske så likt min hagepaviljong, minus himmelseng og privat bassseng, samt en utendørs paviljong med spiseplass. Det man betaler for i en pool villa er privatlivet. Man har sitt eget private basseng, uten innsyn fra andre.

Uteområdene

Uteområdene på hotellet var flotte og velholdte. Det var stadig vekk noen som plukket opp palmeblad som lå på gresset eller feiet gangstiene.

Restaurant ved vannspeilet.

Middag serveres i restauranten du kan se på bildet over, mens frokost ble servert i en restaurant ned mot havet, utenfor venstre bildekant.

Nydelig solnedgang

Selv om det ble en sen natt i baren, som egentlig stengte 23.00, men serverte oss de siste drinkene rett før klokken 1, så var det tidlig oppstandelse neste morgen med påfølgende soloppgang og morgenbad.

Bakhagen i morgensol
Solsenger nede ved stranden, en tidlig morgen på Lombok.
Privat strand

Stranden var fin og privat. Det var ikke noe problem med strandselgere, slik andre hotell på Lombok sliter med.

Stranden og hotellets uteområder med strandstoler
Mount Agung på Bali kan sees fra Lombok på klarværsdager
Mount Agung (3031 m.o.h) på Bali kan sees fra Lombok på klarværsdager

Service

Servicen var gjennomgående varm og personlig, uten å bli altfor mye. Fra innsjekkingspersonalet til bellboys, så bidro alle til at jeg følte meg godt tatt imot.

På kvelden var det selvfølgelig turndownservice, og denne inkluderte blant annet et lite kort med værmeldingen for morgendagen (forventet makstemperatur, vanntemperatur og luftfuktighet) noen kjeks, et teppe på gulvet med tøfler, og en krakk for å komme seg opp i senga. De hadde også byttet ut såpe og shampoo som jeg hadde brukt tidligere på kvelden.

Bartenderen, som vi oppholdt to timer på overtid, må også trekkes frem. Noen i reisefølget bestilte «mystery drink» og ba han om å lage en drink med rom. Basert på tomme glass så kan det tyde på at drinkene falt godt i smak.

Mattilbud

På kvelden spiste vi en tre retters middag i restauranten ved vannspeilet. Maten smakte greit, men de var lite proaktive når det gjaldt vinservering. Det var på ingen måte fullt i restrauranten, så det kan ikke ha vært at det var for mye å gjøre heller.

Frokosten ble servert i en restarant like ved bassengområdet, men litt nærmere havet. Det var en á la carte frokostmeny, og grunnet feilberegning av tid før avreise om morgenen, så fikk jeg dårlig tid til å spise da maten kom på bordet. Frokosten, sammen med ferskpresset juice og kaffe var dog ingen dårlig start på dagen, selv om den ble inntatt noe forhastet. Det tar jeg på egen kappe.

Lokasjon

The Oberoi Lombok ligger på nordvestsiden av Lombok. Det tar cirka 2,5 time å kjøre fra flyplassen i Praya og til Oberoi.

Konklusjon

Jeg er kanskje en enkel sjel, men det er DETTE, hele den berømte pakken, som Oberoi tilbyr på sitt resort på Lombok, som treffer så til de grader midt i hjerterota mi. Jeg føler meg litt nyfrelst, for å bruke et uttrykk som er svært så utbredt her på Sørlandet. Hvis bare alle hotell kunne vært som Oberoi Lombok… Sukk..

Karakter

10av1010 av 10 bonuspoeng

Quickfacts:
Hotell: The Oberoi Lombok
Rompris: Fra 400 USD per natt
Fordeler: Fantastisk hotell på alle mulige måter
Ulemper: Ingen ordentlig rainshower på badet

Den nevnte ulempen er antagelig skikkelig «first world problems» men det hadde gjort seg med en ordentlig rainshower, altså!