SAS slakter EuroBonus-opptjening i SAS Go og Go Light

SAS slakter EuroBonus-opptjening

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

Devaluering og kutt i opptjening er enhver bonusjegers største mareritt, men dessverre noe vi stadig opplever med alle flyselskaper. Denne gangen er det SAS som kommer med nedslående nyheter. Flyr du ofte på de billigste billettene vil du fremover måtte jobbe mye hardere for å tjene nok poeng til status og bonusturer.

For å være helt ærlig er vi ikke veldig overrasket over at det kommer kutt i opptjening. Det som imidlertid er overraskende er omfanget av kuttene, og det er de billigste Go-billettene og ungdomsbilletter som rammes hardest.

På langruter reduseres opptjeningen for de billigste billettene med over 90%. For første gang siden poengopptjening på innenriksflyginger var forbudt får vi også se billetter uten opptjening. Endringene trer i kraft 1. desember 2018.

Opptjening Norden og Europa

For alle som flyr på billige billetter er nok dette ganske trist lesing. Det positive er at det ikke kommer noen kutt i premium-billettene, heller ikke Plus Saver og Business Saver.

Norden og Europa før 1. desember 2018

SAS Go SAS Plus
Bookingklasse U, K, L, T, O, G E, M, H, Q, W J, Y, S, B, P, A C, D, Z
Norden og Baltikum 500 750 1 000
Resten av Europa 500 1 000 1 500 2 000

Norden og Europa etter 1. desember 2018

SAS Go Light SAS Go SAS Plus
Bookingklasse O, V, E, M, H, Q, W, U, K, L, T O V, U, K, L, T, G E, M, H, Q, W J, Y, S, B, P, A C, D, Z
Norden og Baltikum 100 250 500 750 1 000
Resten av Europa 100 100 500 1 000 1 500 2 000

Opptjening USA og Asia

USA og Asia før 1. desember 2018

SAS Go Go Flex og Plus Saver Plus og Business Saver SAS Business
Bookingklasse Q, V, W, K, L, T, O, U, G B, P, E, M, H, A Z, Y, S C, D
Boston, New York 3 000 4 000 6 000 9 000
Beijing, Chicago, Washington 3 750 5 000 7 500 10 000
Hongkong, Miami, Los Angeles, San Francisco, Shanghai, Tokyo 4 500 6 000 9 000 12 000

USA og Asia etter 1. desember 2018

SAS Go Light SAS Go Go Flex og Plus Saver Plus og Business Saver SAS Business
Bookingklasse K, L, T T, O Q, V, W, K, L, U, G B, P, E, M, H, A Z, Y, S C, D
Boston, New York 200 200 1 600 4 000 6 000 9 000
Beijing, Chicago, Washington 200 250 2 000 5 000 7 500 10 000
Hongkong, Miami, Los Angeles, San Francisco, Shanghai, Tokyo 240 300 2 400 6 000 9 500 12 000

Hvordan vil dette påvirke dine reisevaner og valg av flyselskap? Diskusjonen er allerede i gang i forumet vårt.

Kommentar

  1. Kristoffer Sigurdsen sier

    Takk for svar Martin! Enda et spørsmål, Hvis jeg bestiller med eksempel Singapore Airlines eller annet Star Alliance selskap og velger å bruke eurobonus som «miles» istedenfor krisflyer, vil disse nye bonus system telle etter SAS sine systemer etter 1 desember også? eksempel: Bestiller jeg den billigste Economy klassen med Singapore Airlines med 50% miles som tilsvarer da 10.000 poeng til Australia og velger «miles» i eurobonus, vil jeg få SAS sine go eurobonus som nå er så å si ingenting? Kanskje lander på 1000 poeng for å gjette til Australia!

  2. jean-Paul Grabner sier

    Spørsmål: Når SAS velger å la andr fly, leier inn f.eks Air Nostrum og andre selskaper, er det da et tellende segment når flykoden er definert med SK ?

    • Martin sier

      Hei Jean-Paul,

      når andre flyselskaper, som Air Nostrum eller CityJet, er opptjeningen den samme som om SAS skulle ha flydd selv. Du får med andre ord tellende segment for disse flygningene.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *