Blåmandag for de som flyr mye SAS Go... Rett og slett en sikkelig devaluering! SAS slakter ned opptjeningen i billige bookingklasser i SAS Go og SAS Go Light https://www.sassalesinfo.com/conten...adjusted-eurobonus-earn-structure-01OCT18.pdf
Oi, wow. 50-80% devaluering der ja. Smeller greit for de av oss som er avhengig av grunnpoeng for gull. Plusgrade vil brukes flittig fremover.
Spesielt til USA/Asia er det snakk om ei rasering, men òg at fleire klassar rett og slett ikkje får poengopptjening i Europa og Skandinavia er brutalt... Lufthansa og andre *A vil jo no få ei betre EB-opptjening enn SAS sjølv, med mindre det blir slakt over heile linja...
Saftig smell på interkontinentale ruter også. Men sånn er det med bonusprogram. Går det bra med driften? Still ned bonusprogrammene. Går det dårlig med driften? Gjør det lukrativt å fly mer. Balansegangen er vanskelig.
Rimelig brutalt til Asia også.. Ser Finalcall henger seg veldig opp i at dette ikke ble informert om på forrige ukes roadshow med alle de beste kunder i Oslo/Copen og Stockholm.. Dette gjør det jo faktisk mer aktuelt enn noen gang å fly andre en SAS for å opptjene poeng..
Heldigvis ingen endring i Plus og Business. Det jeg frykter enda mer er vel devaluering av allerede opptjente poeng. Men, liker ikke tendensen. 100 poeng er jo helt verdiløst.
Det store spørsmålet er: Gjelder opptjeningssatsene fom i dag, eller i morgen? På FinalCall står det at «Gælder for alle bookinger, som er lavet efter 1. oktober 2018 med afgang fra 1. december 2018»
Interessant. Jeg har bevisst valgt SAS der det er mulig intra-Europa grunnet den som regel bedre opptjeningen i lave bookingklasser. Når dette nå blir snudd på hodet, blir jeg igjen mer tilbøyelig til å fly med *A partnere.
Og plutselig kom jeg til å tenke på den tida der SAS Go innenlands gav 500 poeng og SAS Go til Sør-Europa gav 2 000 poeng. Det var tider, det – og ikke mer enn seks–sju år siden (?).
On a positive note - dette gjør det mye enklere for de som flyr seg opp til EBG/EBD i SAS Go på jobbens regning når de justerte skattereglene trer i kraft på nyåret
Skal vel ikke lenger tilbake enn til 2014 faktisk. Og i 2015 da OT sendte deg inn i Z. For min del som ligger midt mellom sølv og gull i antall legs så har dette fint lite å si.
Holy smokes. 200 poeng en vei til USA i fem bookingklasser, resten (mange forholdsvis dyre klasser som Q) går fra 4000 til 1600. Dette er ikke bare ett slakt, det er en gavepakke til Norwegian. Poeng med SAS har aldri vært mindre relevant
Nå er det jo plutselig ingen god grunn til å velge sas framfor de andre selskapene som flyr til Asia, så på en måte er det litt befriende, nå er det kun pris og reisetid jeg kommer til å se på.
Det er jo ingen endring på SAS Go i Norden/Europa, det er bare Go Light som barberes. Og det kan jeg forstå. Så her er det mye bråk uten grunn. Når det gjelder på langrutene er jeg enig i at det er fryktelige kutt i GO. Men igjen skjønner jeg at de kutter i Go Light.
Dette er en trist utvikling, ja. Samtidig har det jo vært tilnærmet umulig å oppnå gullkort eller tjene nok til en bonusreise på antall poeng med SAS Go i hvert fall i Norge. Ungdomsbillett har for eksempel gitt undertegnede 312 poeng per tur (i teorien 144 turer nødvendig for gullkort på poeng), noe som allerede er veldig lite. Så når det gjelder opptjening og bruk av poeng på reiser er nok Norwegian det klart mest lønnsomme alternativet. Får bare håpe kravet om rundt 45 enkeltturer blir værende.
Ja, du har heilt rett. For moro skuld har eg no sjekka poengopptjeningsarkivet mitt (som ikkje har så lang historikk). Alle tal under er presentert utan gullbonus for flygingar med SAS: 2007: Bingoperioden (store forskjellar i inntjeninga): 1) OSL–CPH i W-klasse gav 150 poeng 2) CPH–OSL i V-klasse gav 600 poeng 3) CPH–SEA i W-klasse gav 1 225 poeng 4) SEA–CPH i V-klasse gav 4 900 poeng 5) OSL–LHR i Y-klasse gav 1 800 poeng 6) LHR–CPH i W-klasse gav 200 poeng 2011: Stort sett elendig opptjening (fattig student): 7) OSL–ARN i T-klasse gav 150 poeng 8) ARN–LED i K-klasse gav 300 poeng – Ingen langdistanseturar for samanliking, diverre 2013: Godperioden: 9) OSL–TOS i T-klasse gav 500 poeng 10) OSL–BCN i Go gav 2 000 poeng 11) LHR–CPH i Go gav 1 000 poeng – Ingen langdistanseturar for samanliking, diverre 2015: Eurobonus 2.0 m/devaluering: 12) OSL–CPH i Go gav 250 poeng 13) TOS–OSL i Go gav 250 poeng – Altså vart no tabellen slik vi har kjent han dei siste åra.
Jeg svarer meg selv: Jeg leste ikke alt før jeg kommenterte. Det som er krise i Europa/Baltikum er billettklasse O som jo er ordinære GO-billetter men solgt på kampanje. Jeg skjønner ikke hvordan folk flest skal skjønne dette.