SAS starter nytt flyselskap for regionale flygninger

Airbus A321LR

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

SAS er i full gang med en omfattende flåtefornyelse med Airbus A320neo og Airbus A350. Selskapet har imidlertid fortsatt til gode å finne en erstatter for deres gamle fly med 120 – 150 seter.

Man har lenge antatt at SAS i den forbindelse vil opprette et nytt flyselskap for å ta seg av regionale flygninger med 120 – 150 passasjerer. SAS har også antydet dette selv og nå ser det ut til at det er akkurat det selskapet har tenkt å gjøre.

SAS har nettopp kommet til enighet med den danske fagforeningen Flyvebranchens Personale Union (FPU) om forutsetningene for et nytt regionalt flyselskap. Det nye flyselskapet har fått arbeidsnavnet Airstar 4 A/S og ble stiftet allerede i januar 2019, 100% eid av SAS.

Har behov for 20 – 30 fly

I SAS sitt årsregnskap for 2018 finner vi følgende kommentar:

Som et siste punkt må vi ytterligere forbedre driftsmodellen vår for å øke produktiviteten og fleksibiliteten. Rundt 20% av destinasjonene i SAS-nettverket betjenes best mulig med et fly som størrelsesmessig ligger mellom A320neo (180 seter) og CRJ (90 seter). Våre eldre fly med 120 – 150 seter som betjener dette segmentet i dag, må byttes ut i løpet av de nærmeste årene. Det er for øyeblikket ingen ordre på plass for å dekke dette behovet.

Det nye flyselskapet Airstar 4 A/S, som SAS-toppsjef Eivind Bjurstrøm som direktør, forventes å få mellom 20 – 30 nye fly. Ifølge svenske Expressen sier det svenske SAS-forbundet at det eksakte tallet er 24 fly.

Konserndirektør i SAS, Rickard Gustafsson

I gårsdagens kvartalsrapport bekrefter konserndirektør Rickard Gustafsson at avtalen med den danske fagforeningen nå er på plass.

– Vi har gjort en avtale med den danske fagforeningen FPU. Dette er en avtale som er tilpasset fremtiden for den regionale produksjonen. Avtalen oppfyller alle krav for å kunne drive regional produksjon med mellomstor fly, med personell ansatt i Skandinavia på skandinaviske vilkår. Med dette på plass jobber vi videre med å finne løsninger på øvrige krav og med andre fagforeninger som SAS samarbeider med, sier Gustafsson i en pressemelding.

Hvilke fly blir det?

Flyene som skal fases ut og erstattes er av typen Boeing 737-700 og Airbus A319. Nå som SAS’ offisielle flåtestrategi er å skape en enhetsflåte er det naturlig å anta Airbus A220-100 og A220-200 er aktuelle flytyper.

Airbus A220-familien
På tross av oppstartsproblemer hos Bombardier, har A220-familien blitt en suksess etter at Airbus overtok prosjektet. Kan de bli en suksess også for Airstar 4 A/S? Foto: Airbus

Når det er sagt er A220-familien designet og utviklet av Bombardier, og skiller seg dermed litt fra Airbus-flyene SAS allerede operer, som er designet av Airbus selv. Det er derfor heller ikke utenkelig at SAS vurderer de største modellene i Embraer E-Jet E2-familien.

Widerøe Embraer E190-E2
Widerøe var lanseringskunde for Embraers siste generasjon av E-Jet-familien. Foto: Embraer

Vi forventer at SAS vil komme en beslutning i løpet av kort tid. Nye fly kan som regel ikke leveres på kort varsel. Dersom SAS vil ha de nye flyene i lufta innen 3-5 år, så haster det med å legge bestillingen.

Denne artikkelen er basert på en artikkel av Henrik Olsen for InsideFlyer.dk.

Forsidefoto: SAS

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *