Slutt på egen innenriksterminal på København Kastrup

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

Den 29. mars 2015 er det slutt med “Indenrigsgården”, “Indenrigsterminalen” eller Terminal 1, som den het de seneste år. Heretter flytter alle danske innenriksavganger til i Terminal 2 og Terminal 3 og blir blandet med de øvrige avgangene i Københavns Lufthavn.

Denne endringen skal ifølge flyselskapene og lufthavnen gjøre det betydelig lettere og hurtigere å skifte fra innenriks- til utenriksfly. En påstand de helt sikkert har rett i, men for de mange innenrikspendlerne, så blir hverdagen mer tungvind. At man må gjennom den store sikkerhetskontrollen i Terminal 2 og 3 tar helt sikkert lengre tid enn i den nåværende Terminal 1. Noe kan muligvis hentes inn ved at adgangen til offentlige transportmidler blir kortere, men til gjengjeld blir avstanden til parkering lengre.

Unntakelsen er muligvis for SAS passasjerer med Gold- eller Diamond-status i EuroBonus samt passasjerer som reiser på SAS Plus billett. De kan nemlig benytte SAS Fast Track i Terminal 3.

Sånn  blir avgangene fordelt
Når innenriksavgangene skal legges sammen med øvrige avganger i Københavns Lufthavn, så vil lufthavnen og flyselskapene prøve å legge avgangene ved mer eller mindre faste gates – eller i hvertfall faste områder. Det er intensjonen. Om virkeligheten blir sånn, ja det må tiden vise.

SAS
SAS vil få samlet sine avganger ved D og C gatene. Dog med unntakelse af Billund avgangen, som skal gå fra en av de første B-gates. Her kan det altså bli et stykke vei å gå fra SAS Fast Track. Skal du derimot med et fly som går fra C eller D, så vil det i fremtiden bli ganske smidig hvis du flyr med SAS. Her er det ikke mange skrittene å gå fra Fast Track, og med loungen rett ved siden av så blir det også mulig ¨å benytte denne på innenriksflyvninger. Jeg vil nesten påstå at det blir en forbedring. Også den kortere gåturen fra Metro og tog trekker opp. I myldretiden vil mange avganger gå fra D-gates, mens det utenfor myldretiden vil være fra C2-8, hvor man blir kjørt i buss ut til flyet. SAS vil (sett ut fra smidigheten i lufthavnen) nok være å foretrekke. Spesielt hvis man har status i EuroBonus og kan benytte Fast Track i Terminal 3.

DAT/AirAlsie
DAT’S ruter til Rønne og Karup samt AirAlsie’s til Sønderborg vil bli plassert ved gates A7, A9 og A11. Disse tre gates ligger rimelig tett på sikkerhetskontrollen og da man kommer forbi både Novia, Aspire og CPH Apartments Loungene på veien, er det mulig å benytte disse. Også selv om man ikke har all for lang tid i lufthavnen. DAT og AirAlsie-kunder skal benytte den store sikkerhetskontrollen mellom Terminal 2 og 3, hvilket gjør at gåturen er ganske kort til disse gates.

Norwegian
Norwegian’s innenriksavganger blir også plassert ved A-gates. Her er der dog ikke snakk om dedikerte gates. Norwegians innenriksavganger vil bli blandet med deres øvrige avganger. Det betyr også at det i mange tilfeller vil kunne være langt å gå fra sikkerhetskontrollen. Når vi snakker om smidighet i lufthavnen, så ser det ut til at Norwegian er den minst attraktive løsningen og den som krever at du møter opp i veldig god tid. Norwegians kunder skal benytte den store sikkerhetskontrollen mellom Terminal 2 og 3.

1903 03

Alt i alt er det både gode og drålige nytheter. For pendlerne tror jeg faktisk det kan bli en fordel hvis de velger å reise med SAS. Her vil de få kort avstand til Metro og tog, Fast Track sikkerhetskontroll og kort gåavstand inne i terminalen. I tilfelle forsinkelser eller ved tidlig fremmøte, vil det være mulig å benytte SAS Loungene. Eneste unntakelse er SAS avgangene til Billund hvor det blir et stykke å gå.

For reisende med DAT og AirAlsie kan opplevelsen også blive helt okay. Her får man en litt lengre gåtur fra Metro og tog og samtidig har man ikke mulighet for å bruke sitt statuskort til å få Fast Track i sikkerhetskontrollen (Man kan håpe på at DAT og AirAlsie vil tilby det til deres bedste kunder?). Det betyr også at man kan risikere en lengre ventetid i sikkerhetskontrollen i myldretiden. På plussiden er muligheten for å kjøpe seg inn i en av loungene ved forsinkelser eller ved tidlig fremmøte.

Norwegians kunder er nok dem som opplever den største endringen. Da innenriksavgangene er blandet med Norwegians øvrige utenriksavganger og ikke har dedikerte gates, så kan det bli snakk om ganske så lange gåturer hvis du er uheldig. Fra Metro og tog til de fjerneste A-gates er der ganske så langt, og det krever at man møter opp i god tid.

Bagasje
Skal du sjekke inn bagasje, så foregår det i henholdsvis Terminal 2 og 3, avhengig av hvilket flyselskap du reiser med. Ankommer du til København, så vil all bagasje bli levert på bånd nr. 5, som er det båndet som ligger nærmest utgangen.

1903 04


Illustrasjon: Kart fra CPH.dk – redigert af Bonusfeber.dk

Opprinnelig skrevet for Bonusfeber.dk av Flemming Poulsen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *