Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
(Artikkelen ble opprinnelig publisert på Bonusfeber.dk og er skrevet av Henrik Olsen).
KLM og deres «Smart Boarding»- system på Schipol flyplass i Amsterdam fikk jeg benyttet meg av for første gang for noen uker siden. Det kan enklest forklares med et nummersystem hvor man får utdelt kølapp basert på hvor i flyet man sitter.
Dette er ikke et helt nytt system, for KLM begynte å rulle dette ut på slutten av 2013. Jeg flyr imidlertid ikke ofte med KLM og derfor har jeg først fått forsøkt dette nå i 2015. Det som forundrer meg er hvorfor ikke andre flyselskaper har kopiert dette systemet?
Er det fordi:
– Det ikke fungerer optimalt?
– At det fungerer, men er vanskelig å implementere?
– At det virker, men det er ikke gode nok tidsbesparelser til å investere i det?
Da jeg kom til gaten fant jeg flere maskiner som basert på billetten din, ga deg en kølapp. Du scannet rett og slett boardingkortet ditt og fikk et nummer i køen basert på din status og seteplassering.
Så allerede ved scanning oppstod de første problemene i «min verden». Det vil være alt for mange som har prioritert boarding, og dermed vil forsinke boardingen. Dette siden alle som reiser i Business Class, på Economy Comfort eller har status i Flying Blue vil få mulighet til å boarde når de selv ønsker. Dette kan på noen avganger være opp mot halvparten av alle ombord – hvilket også var tilfelle på vår flight. Her burde man nok dele opp i enda noen flere kategorier for å gjøre ombordstigningen så smidig som mulig.
Når boarding så starter vil nummeret stige rolig fra 0 og opp til det korrekte antallet for den aktuelle avgangen. Nummeret på kølappen gis basert på plasseringen i flyet (radnummer og om du har vindusplass, midtsete eller sete ved midtgangen). Det er laget rundt prinsippet om at vindusplassene skal inn først, deretter de som sitter utenfor).
Konklusjonen på min avgang er at dette systemet i seg selv er smart – og vil fungere, om alle fulgte systemet og dets rekkefølge på boardingen. Per nå ødelegges dette av at alle de med prioritert boarding (statuskunder) som ikke kun sitter fremst i flyet, men gjerne spredt utover alle bookingklassene. Dette skaper kø og gjør hele prosessen tregere.
Så i min verden kan «Smart Boarding» fungere – om alle fulgte systemet og også statuskunder ble en del av rekkefølgen basert på hvor de skal sitte. De kunne omså fått boardet først, men likefremt basert på hvor de sitter i flyet. Dette gjelder kanskje spesielt de statuskundene som skal sitte i økonomidelen.
Har du prøvd dette boardingsystemet? Hva er din vurdering av det?
Legg igjen en kommentar