Sofitel So – Bangkok

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

Bangkok kan vel trygt sies å være en av verdens beste hotellbyer. Kombinasjonen av høy standard på hotellene, bra service og lave priser er vanskelig å slå. Så å si alle de store hotellkjedene er representert i byen, også Sofitel. Man har to valg hvis man vil bo på et Sofitel i Bangkok sentrum; Sofitel Sukhumvit eller Sofitel So. Begge hotellene er relativt nye, men siden jeg hadde hørt så mye om So falt valget på det.

Sofitel So sett fra gatenivå
Sofitel So sett fra gatenivå

Hotellet ligger rett ved Lumphiniparken og kun noen få hundre meter fra Lumphini t-banestasjon. Nærmeste skytrainstasjon er Saladaeng. Beliggenheten er nok ikke den beste med tanke på shopping, men hvis man ikke har noe imot litt t-bane og skytrainkjøring, så er det ikke noe problem. På kveldstid er området rundt hotellet veldig stille, da dette hovedsaklig er et forretningsområdet. Hvis man ønsker seg ”ut på by’n” så er ikke Silom langt unna.

Utsikten fra lobbyen i syvende etasje
Utsikten fra lobbyen i syvende etasje

Jeg hadde vært og besøkt familie hele dagen så jeg kom ikke til hotellet før på kvelden. Hotellet har to ”lobbyer”. Den første man kommer til er på bakkeplanet. Dette er stedet man kan bestille transport og levere bagasje. Hotellets Concierge er også her. I tillegg finner man sjokoladebutikken Chocolab. Lobbyen er i mørke farger og skal, som jeg har skjønt, representere Bangkok i gamledager. Selve innsjekkingen foregår i hovedlobbyen i syvende etasje. Her er alt mye lysere. Store vinduer, som gir flott utsikt over parken, slipper inn masse lys. Her er temaet tre og selve innsjekkingsdisken er  laget av et svært trestykke. Dette skal da representere det ”moderne” Bangkok. Heisturen fra bakkeplan til syvende etasje skal sådan forestille en reise gjennom Bangkoks historie. I samme etasje finner man også møterom og business-senteret, eller som Sofitel kaller det; Sollution Centre. Internet er gratis i hele hotellet og har bra hastighet. På motsatt side av resepsjonen er lobbybaren Mixo. Hotellinteriøret er designet av franskmannen Christian Lacroix og er ganske unikt. Det er inspirert av de fire elementene; ”Earth”, ”Metal”, ”Water” og ”Wood”.

Vi hadde opprinnelig bestilt billigste romkategori, altså So Cosy, men ble oppgradert til et So Comfy hjørnerom. Eneste forskjellene på rommene, som jeg kan se i ettertid, er at So Comfy er noen kvm større og at det er espressomaskin med gratis kaffe på rommet. Med Accor Platinumstatus (fordelsprogrammet Sofitel er med i) er egentlig oppgradering et av perks’ene, men ut i fra det jeg har hørt og lest blir dette sjeldent praktisert. Derfor var det en uventet og hyggelig overraskelse, selv om forskjellen ikke var stor.

En av mange kunstinstallasjoner rundt om på hotellet
En av mange kunstinstallasjoner rundt om på hotellet

Som resten av hotellet er også rommene inspirert av de fire elementene. Hotellet er organisert slik at hvert element okkuperer noen etasjer hver, altså for eksempel ”Earth”-rommene lå i 21. til 24. etasje.

Rommet vårt lå i 21. etasje og hadde fantastisk utsikt mot Lumphiniparken og Bangkok skyline. Selve rommet inneholdt et stort, åpent bad med badekar og en gigantisk ”rainshower”-dusj. Og når jeg sier gigantisk så mener jeg gigantisk. Vi snakker sikkert to og en halv meter i lengde. For de som er interessert, var skjønnhetsproduktene på badet av merket Ytsara. Videre inn i rommet kommer man til sengen. Sofitel So markedsfører de som ”MyBed” og det er selvfølgelig egen putemeny. Alle rommene har et eget Apple Mac mini multimediasystem og en 40” tv. Innholdet i minibaren var gratis (ikke noe alkohol tilgjengelig) og ble fylt opp hver dag. Utvalget bestod av litt snacks, juice og vann. Med andre ord: kun «sunne» produkter

IMG_4173
Panoramabildet av soverommet
Badet
Badet
"MyBed"
«MyBed»
SAM_3340
Romdetalj

Noe jeg satt stor pris på var at det var nok strømuttak ved nattbordet. Opplever ofte at det ikke er nok av dette og man ender opp med å måtte plugge ut nattbordslampene for å få ladet iPhone og div. Det negative med rommet var at det var altfor mørkt. Veggene var malt mørkeblå, gulvene var mørkt tre og flisene på badet var svarte. Sammen med dårlig belysning gjorde dette at det rett og slett ble litt dystert og ikke minst vanskelig å finne ting i koffertene våre. Hvis jeg kommer tilbake hit vil jeg nok spørre om et rom i et av de andre temaene. Et annet punkt verdt å nevne er at det ikke var mulig å styre AC fra sengen. Man måtte faktisk gå hele veien til inngangsdøren for å justere dette. Unødvendig tungvindt i et helt nytt hotell. En annen ting som var irriterende var at alle lysbryterne var helt like og uten noen forklaring på hvilket lys de tilhørte.

En til han. En til henne
En til han. En til henne

Da vi bestilte rommet noen måneder før avreise, så hadde Accor akkurat avsluttet et salg med noen svært gode priser. Vi sendte derfor en epost til hotellet for å høre om det var mulig å få booket til noen av tilbudsprisene. Det lot seg ikke gjøre, men de lovet at vi skulle få frokost inkludert. Vanligvis selges frokost til over 800THB, noe som etter min mening er altfor dyrt.

Svømmebassenget og treningsrommet lå i tiende etasje. ”Infinity edge” pool, nok en gang med flott utsikt, var et fint sted å slappe av etter lange dager ute i byen. Merk at bassenget ikke var oppvarmet. Det er varmt i Bangkok, og man skulle kanskje ikke tro at man trengte oppvarmet basseng, men for min del så var vannet i kjøligste laget.

Infinity Edge Pool
Infinity Edge Pool
Artige solsenger
Artige solsenger
IMG_4206
Panoramabilde fra bassengområdet
Room service
Room service
IMG_4237
Hotellets logo

Poolbaren ble often brukt til snacks og lunsj og leverte greie retter. Vi brukte også room-service en kveld. Restauranten Park Society som ligger i øverste etasje ble også testet under oppholdet. Det var en fancy meny, men ikke noe fristet. Maten var heller ikke all verden. I Bangkok så er ofte den beste maten å finne hos de litt rimeligere alternativene. Hovedrett for to personer med noen flasker øl kom på nesten 1000NOK. Vi testet også baren Hi-so, en roof-top bar på toppen av bygningen. Paraplydrinker og høye priser. 500THB for å komme opp, men dette inkluderte en drink. Ikke en sjel der, bortsett fra oss. Vi var der i kanskje en time før vi bestemte oss for å reise ut i stedet.

Fra restauranten Red Oven
Fra restauranten Red Oven
Kart over Bangkok
Kart over Bangkok
Utsikt over Lumphini Park
Utsikt over Lumphini Park
Spennende drinker
Spennende drinker i baren Hi-so
Et kornete kveldsbilde fra Hi-so
Et kornete kveldsbilde fra Hi-so

 

Konklusjon: Et nytt og moderne hotell, men dessverre ikke uten feil og mangler når det kommer til design og brukervennlighet. Som alltid er det betjeningen som avgjør om man kommer tilbake eller ikke. For Sofitel So sin del, var det ingen ting å sette fingeren på når det gjaldt service. Betjeningen var hyggelig og profesjonell under hele oppholdet, og vi følte vi ble tatt godt vare på.

 

Terningkast: 5

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *