Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
Hvorfor har man malt på den lille spiralen midt i motoren? Spiralen har en ganske smart funksjon, den er en varsling til de bakkeansatte at en motor er i drift og at man må passe på å ikke komme for nær den. Hvis en motor er i gang, ser man en hvit tåke eller en hypnotiserende virvel, avhengig av rotasjonshastighet på motoren.
Det holder altså ikke å bruke ørene for å fastslå at en motor er i gang, for det benyttes selvfølgelig øreklokker nede på bakken rundt flyet. Ikke minst må man tenke på hvor mye støy det ellers er, og hvordan skal man kunne skille på om det er motor en eller to som går? Det er selvfølgelig også en sikkerhetssone rundt hver motor. For eksempel en motor på tomgang på en Boeing 787 har et fareområde på 15 fot/4,57 meter i radius målt fra midten av luftinntaket. Akkurat der spiralen sitter. Du kan jo bare forestille deg den enorme kraften i slik motor og hva det kan gjøre med noe som kom for nær turbinbladene. Så det er derfor det visuelle uttrykket denne spiralen spiralen gir er et så viktig sikkerhetstiltak. Det gjør dem i stand til å se at en motor er i gang og å holde seg godt klar av luftinntaket.
Vi snakker om en spiral her, men markeringene kommer i en rekke former og størrelser. Nyeste generasjon motorer leveres med en spiral brukes bestemt av motorprodusenten og det er litt annen utforming i spiraler mellom for eksempel General Electric-motorer og Rolls Royce-motorer, selv om hensikten er fortsatt den samme.
Disse spiralene har eksistert nærmere seksti år. I eldre fly kan de store viftebladene i front av motorene snurre andre veien når det er veldig mye vind. Og i enkelte motortyper må viften dreie før drivstoffet kan tilsettes for å starte motoren. Bakkemannskapet eller teknikerne kan lett se ut fra retning av spiralen om viften rotoren roterer i riktig retning og kommunisere dette til flygerne slik at de kan fortsette sin startprosedyre. Selvfølgelig er ikke denne prosedyren lenger nødvendig med nyere motorer fordi de har automatiske startmotorer. Denne spiralen på midt-kjeglen kan bare sees hvis du er foran et fly, så de fleste propellfly har også markeringer på selve propellbladene. Når de roterer med høy hastighet lager de sirkler i luften. Smart hvis du vil unngå å miste hodet!
Det er ikke et vitenskapelig bevist faktum, men spiralen kan også oppmuntre fugler å fly klar av motoren under taxing, avgang og landing. I stedet for et svart hull, ser de spinnende spiral som en hvit disk som kan advare dem om å komme seg bort fra motoren som ville føre til deres altfor tidlige bortgang. Flere studier har blitt gjort, men ingen har vært entydige. Boeing og Rolls Royce for eksempel sier at spiralen ikke hindrer fuglene i å fly inn i motoren da den roterer for fort for fuglene å se den. Andre studier har antydet at å male male spiraler hjelper mot «bird strike». Svaret på dette spørsmålet kan bare være «kanskje».
(Alle bilder fra respektive flyselskaper)
Legg igjen en kommentar