Vi tester SWISS økonomiklasse fra Bangkok til Zürich

SWISS Boeing 777-300ER

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

Vår danske kollega John Christensen har prøvd SWISS økonomiklasse fra Bangkok til Zürich. Anmeldelsen er oversatt og lett bearbeidet til glede for våre norske lesere.

I forbindelse med en tur til Bangkok bestemte jeg meg for å prøve SWISS sin økonomiklasse i Boeing 777-300ER. Bakgrunnen var til dels på grunn av prisen og fordi jeg hadde lest mye bra om selskapet i forskjellige Facebook-grupper.

Reiseopplevelsen startet allerede dagen før avgang. For å spare tid på flyplassen, sjekket jeg inn og valgte sete på Swiss sin hjemmeside. Jeg forsøkte også å hente boardingkort og bagasjelapper, men etter flere feilmeldinger, måtte jeg ringe til Swiss i Bangkok. De fikk laget boardingkort som de sendte til meg på epost, men ikke bagasjelapper.

Suvarnabhumi lufthavn BKK
Innsjekk ved Suvarnabhumi Lufthavn BKK

Innsjekk og boarding

Ved ankomst til Suvarnabhumi Lufthavn (BKK) gikk jeg målrettet mot Fast Bag Drop for å slippe unna køen. Her ble jeg straks sendt til Business Class-skranken som var helt uten kø. En vennlig medarbeider sjekket meg inn på Economy.

Selve boarding-prosessen var uorganisert. First og Business Class boardet først, deretter ble alle Økonomi-passasjerer sluppet fri. Det var kaotisk og mye skubbing i de smale gangene i flyet.

SWISS Boeing 777-300ER økonomiklasse
Smale seter og midtgang i SWISS’ Boeing 777 med 3-4-3-konfigurasjon

Kabin og sete

Flyet til Zürich var en Boeing 777-3000ER, en flytype jeg ofte har benyttet med THAI Airways. I motsetning til THAI, som på økonomiklasse har en setekonfigurasjon på 3-3-3, så har SWISS 3-4-3. Det betyr at setene og gangene er smalere. Bredden på SWISS sine seter er 44cm i motsetning til THAI som har seter på 46cm. Til gjengjeld er avstanden mellom seterekkene 82cm, samme som hos THAI. Forskjellen i setebredden virker kanskje ikke mye, men etter 11 timer og 51 minutter, kan man merke stor forskjell.

Da alle hadde satt seg, ble det delt ut menykort som det var fort gjort å lese. Setene hadde 6,5 tommers skjermer. Ikke store, men til gjengjeld meget skarpe samt at det var USB- og strømuttak. Det var imiflertid ikke WiFi ombord på dette flyet. Audio-systemet hadde 110 album at velge mellom, mens det var kun 30 filmer på programmet.

Hovedmåltid

Så var vi klar til avgang, på rutetid. Ikke lenge etter avgang kom drikkevognen. Flere passasjerer bemerket at en miniflaske med gin ble delt mellom to passasjerer. Det har jeg ikke opplevd før.

Gin & Tonic
Syltynn Gin & Tonic og olivenkjeks

Jeg satt på et sete ved midtgangen og siden gangene var så smale, ble jeg truffet av både avfallsvogn og flere passasjerer som var på vei til og fra toalettet.

Jeg har ofte lest og hørt fra andre reisende at maten hos SWISS skulle være meget god. Det synes imidlertid ikke jeg den var.

Hovedmåltid
Det første måltidet var en skuffende og smakløs opplevelse.

Forretten var ifølge menykortet risnudler og salat med reker overdrysset med purreløk og nigellafrø. Det var nesten ingen reker, og maten var overkokt og generelt smakløs.

Som hovedrett stod valget mellom kyllingstykker i tomat- og olivensaus med spansk ris eller penne med champignonsaus. Brødet som ble servert ved siden av var tørt.

Jeg valgte kyllingen, som jeg spiste bare et par biter av. Min kone valgte penne. Begge rettene var kjedelige og smakløse.

Penne, med champignonsaus, uten smak.
Penne – med champignonsaus, uten smak.

Desserten var papaya- og ingefærkake på en bunn av vaniljemousse. Den var veldig søt og smakte kunstig. Den var heller ikke verd å spise.

Til maten kunne vi i tillegg til øl og vann velge mellom italiensk prosecco, sveitsisk hvitvin og en fransk Languedoc rødvin. Vi valgte prosecco, og den var tørr og god og passet til alle rettene.

Der var ikke vannflasker ved setene, men det ble ofte servert vann.

Resten av turen

Efter 5½ times flygning kom turens gastronomiske høydepunkt. Det ble servert Mövenpick vaniljeis, og det var en stor suksess i hele kabinen.

Da det gjenstod 4 timer av den knapt 12 timer lange turen fikk vi servert sandwicher. Valget stod mellom vegetar eller skinke. Vi valgte skinkesandwich, som viste seg at bestå av to deler. Ost i hvitt brød og skinke, salat og tomat i litt mørkere brød.

Overkokt grønnsakslasagne
Overkokt grønnsakslasagne

To timer før landing i Zürich var det tid for den andre serveringen med varmmat. Først en salat som var så syret at den var uspiselig. Den minnet litt om surkål. Alle fikk samme hovedrett, grønnsakslasagne. Dessverre var den fullstendig overkokt. Alt var mykt og smakte absolutt ikke godt. Hvorfor serverer SWISS pasta to ganger på den samme flyvning? Det er virkelig lite oppfinnsomt.

Til sist fikk vi servert dessert i form av fruktbiter som var fine og smakfulle.

Ved ankomst til Zürich var jeg sliten og hadde vondt i ryggen etter å sittet på et smalt sete. Maten vi fikk servert under flygningen var nærmest en katastrofe. Skal jeg nevne én positiv ting om SWISS foruten Mövenpick-isen, blir det toalettpapiret (ja, du leser riktig!), som var av meget god kvalitet. Der overgår SWISS de fleste andre flyselskaper.

Foto: John Christensen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *