Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
Selv om det aldri har vært billigere å fly i Business eller First, investerer flyselskapene årlig milliarder i nye produkter for de foran gardinen. SAS har nylig introdusert en meget respektabel Business Class som Bonusfeber var første media i verden til å teste, men når et flyselskap fra midtøsten mottar en ny flytype, sparer man ikke på noe. Man skal tilby det beste som finnes på kloden, ferdig med det.
Intet unntak da Etihad fikk sin første Airbus A380. Ikke nok med at de skulle ha First Class, de gikk så langt at de lovet din egen leilighet på flyet med det passende navnet Etihad First Aparments.
Jeg har vært såpass heldig at jeg har fått flydd majoriteten av det som finnes av First Class der ute, men det er sjelden forventningene har vært høyere enn de var da en tur med Etihad First Apartment var booket.
Les også: Etihad introduserer 38 kvm leilighet om bord!
Før vi går i gang med testen, er det flere elementer i First Class-opplevelsen, alt fra gratis limousin til og fra flyplassen, bakkeservice, lounger, setet/komfort ombord og mat og drikke ombord.
Jeg ankom London kvelden før avreise siden første flight til Abu Dhabi avgår allerede kl 0930. Siden bestillingen ble gjort helt opptil avreise, var jeg for sen til å bestille gratis transport, som må gjøres senest 24 timer før avreise. Etihad flyr ut fra Terminal 4 på Heathrow og da jeg sjekket inn halvannen time før avreise var det ingen kø for å sjekke inn i noen av klassene. Etihad hadde en kar som hjalp til med å legge koffertene på båndet mens man selv tok seg av formalitetene.
Innsjekk gikk kjapt og man fikk tilgang til Fast Track, men ingen form for eskorte til loungen. Loungen er relativt ny og er en dedikert Etihad Lounge som ble bygd for ekspansjon i 2014. Det er ingen separat lounge for First-kunder, alle blir plassert i samme lounge og det var skikkelig folksomt denne morgenen. Etihad har 3 daglige avganger fra Heathrow til Abu Dhabi, to av dem med A380, så potensielt totalt rundt 30 First og over 200 Business, samt statuskunder. Med slike tall hadde jeg forventet en separat First loungeopplevelse
Sittegruppe i Etihads First og Business lounge:
Vi hadde ikke spist denne morgenen, så vi bestemte oss for å ta en lettere frokost. Etihad tilbyr en buffet og også et restaurantområde der du kan bestille fra meny.
Restaurantområdet med bar:
Loungemenyen:
Fruen bestilte en Eggs Florentine mens jeg bestilte en lettere vanilje og honninghavregrøt med bananer. Det tok 5 minutter før maten var på bordet.
De hadde også et OK drikkeutvalg. Jeg bestilte en dobbel Espresso, fersk appelsinjuice og et glass Champagne som var av merket Lanson. Ellers var det ikke ingenting av alkoholen på menyen som imponerte. Helt vanlige ting du finner i uansett Business-lounge rundt om i Europa.
Flyet ble 45 minutter forsinket, noe som ga fruen muligheten til å besøke Six Senses Spa som tilbyr alle i First og Business en 15 minutters gratis massasje. Fruen var fornøyd og det ble annonsert på høytaleren at man var godt i gang med boarding. Vi spaserte de 50 meterne til gate 10 som er nærmeste gate til loungen. Det var en egen kø for First Class, men Business brukte samme bro på 380en siden Business tar opp hele andre etasje hos Etihad sammen med First Class.
Les også: Etihads The Residence selger over all forventning.
Igjen, ingen form for eskorte fra lounge til setet ditt slik som forventes av ett First-produkt i verdensklasse.
Men da vi steppet ombord, fikk pipa en annen lyd. Vi ble eskortert til våre to Apartments og vist rundt. Konfigurasjonen er 1+1 Apartment i bredden noe som gir den lengste sengen som tilbys av noen First Class. Sammenlignet med 8 seter i bredden på Economy i andre etasje hos British Airways eller 6 seter i bredden i Business hos Lufthansa er det selvsagt imponerende.
Etihad First Apartments:
Leilighetsnummer:
Sofaen som blir til seng fra midtgangen:
Setet som er skikkelig bredt:
Undertegnede godt plassert:
God plass til lagring under sofaen.
Det viktigste: En skikkelig dør som kan lukkes for en helt privat opplevelse.
De deler ut så mye stæsj at du får en egen pose så du kan ta med deg alt hjem. Pysjamas i alle størrelser, amenity kit, samt ett ekstra amenity kit i sminkespeilet, diverse andre kremer mv.
Eget gigantisk sminkespeil så du kan ordne sveisen før landing. Det var også en egen minibar som inneholdt Aqua Panna, Pellegrino og et par brus.
På underholdningsfronten stiller Etihad med en 24 tommers LED skjerm med en fjernkontroll som også har skjerm. Veldig praktisk
Noise canceling headset
Hele leiligheten hadde en skikkelig eksklusiv følelse. Det var et classy, gjennomført design utført av ingen ringere enn Poltrona Frau som bl.a. designer og produserer grisedyre møbler, skinninteriøret til Ferrari, private jetfly og yachter i milliardklassen — alt sydd for hånd.
Men selv om det var overraskende lite midtøst-bling i leiligheten, var det litt mye plastikk rundt om og det dro inntrykket bittelitt ned. Skinnet var ikke i nærheten av samme kvalitet som det Singapore Airlines håndplukker i Skottland for sine seter.
Jeg merket også at setet ikke tilbød særlig recline, noe som overrasket litt. Jeg klarte liksom ikke helt å finne en skikkelig komfortabel sittestilling, noe også Singapore slet med sin forrige generasjon First sete. Skal man lounge, må man over i sengen.
Setekontroll
Etter vi hadde funnet oss godt tilrette, var det på tide med litt servering før take-off. Alt fra purser, kokk og flyvertinnen som skulle passe på oss kom og introduserte seg, jeg bestilte ett glass Champagne som var en Bollinger Grande Annee 2005. Samtidig ble menyene delt ut.
De delte også ut ett mindre personlig brev
Da drikken kom på bordet, kom det også litt snacks
Så var man klar for å analysere menyen og vinkartet. Prisen er på langt nær det viktigste når man skal velge viner, men pris er alltid en god indikasjon på hva som kan forventes av en vin.
Og det som serveres i Etihad First Apartments er milevis under hva som kan forventes i First Class.
Her er listen med kommentarer
Champagnes
Champagne Bollinger La Grande Annee 2005. En helt grei Champers som Bollinger kun gir ut i år som er gode, men langt fra verdensklasse.
Duval Leroy Rose. Nei takk, smakt tidligere og den falt ikke i smak. Den suverent billigste Roseen som finnes der ute, faktisk hundrelapper billigere enn den hvite Champersen Etihad serverer.
White Wines
Chardonnay, Louis Latour, Pernand-Vergelesses 1er Cru, Burgundy, France 2011. Testet. Tannløs burgunder som er tatt fra en av de største hvitvinsprodusentene i Burgundy som ofte har mye bra, men man må mye opp i pris for å finne noe som er tørrere og har bedre aroma.
Sauvignon Blanc, Seresin Estate, Marlborough, New Zealand, 2013. Ikke testet, men Marlborough har gode Sav Blancs, koster rundt 23 dollar flasken
Riesling, Classic, Dohlmuhle, Rheinhessen, Germany 2013. Ikke testet. Til en rating på 3 av 5 og den nette pris av under 5 Euro, hoppet jeg elegant over.
Red Wines
Cabernet Sauvignon Blend, La Croix De Beaucalliou, Saint Julien, Bordeaux, France 2011. Ikke testet. Rundt 40 daler flasken
Shiraz, MSV, Gomersal Vineyard Barossa Valley Australia 2008. Ikke testet ligger på rundt 25 daler flasken
Line 39 Pinot Noir, Central Coast, California 2013. Har drukket før og tok ett glass. Line 39 er en god drikkevin og ett skikkelig bargain siden den koster 9 dollar flasken. Men det finnes tonnevis av bedre Pinot og den hører ikke hjemme i First Class selv om valget i seg selv er litt spennende.
Valpolicella Fattori, Col De La Bastia, Veneto, Italy 2012. Ai ai ai. En Ripassa i verdensklasse, den beste vinen de serverte ombord. Men Ripassa er «the poor mans Amarone», hvorfor ikke servere the real deal i First? Det skal være sagt at jeg virkelig kosa meg med den vinen.
Gerard Bertrand Corbieres 2011, Syrah. Ikke testet. 15 dollar flasken.
Dessert wine
Semillon Blend, Chateau Hout Theulet, Monbazillac, France 2010. Billig desservin, ikke testet.
I det hele tatt, man fant noe som var drikkende, men en utrolig skuffelse.
Over til annen alkohol
Aperitif
Martini Extra Dry
Martini Bianco
Campari
Øl
Heineken
Victoria Bitter
Hoegaarden
Kirin
Spirits
Johnnie Walker Blue Label
Glenlivet 12
Jameson
Grey Goose
Absolut
Bombay Sapphire
Bacardi Superior Rum
Port/Sherry
Taylors Select Reserve
Lustau Deluxe Cream Capataz Andres
Cognac: Camus XO
Liqueurs
Baileys
Cointreau
Kahlua
Malibu
So there you have it. En av verdens dårligste vin- og spritkart på første klasse. Johnnie Blue er den alle har, så nesten pålagt. Verdens dyreste blended whiskey som ingen whiskeyelsker med respekt for seg selv drikker. For whiskeydrikkere har de den billigste Glenlivet noe som er helt utrolig. På Cognacfronten kjiper man også inn med en Camus XO.
La oss gå videre til hva som serveres på matfronten. Selv om London- Abu Dhabi er kun 7 timer, har Etihad en meget bra meny. Og heldigvis leverte de mye godt å spise, men selvsagt kjemisk fritt for svinekjøtt ombord. Du kan spise hva som helst fra menyen når som helst. Her er alt du kan velge fra
Siden vi reiste to sammen, kom fruen inn i min leilighet og det var god plass for to å spise. Det var litt tidlig på dagen for meg å spise annet enn frokost, mens fruen er tidligere oppe og bestilte full pakke.
Jeg bestilte yoghurt, croissanter, samt en dobbel Espresso og fikk fruens Amuse Bouche siden den inneholdt kalv.
Alt smakte herlig og var ferskt
Fruen startet med ertesuppe
Videre til en marinerte kongereker
Hovedrett var en fiske Biryani
Desserten var en Crepe variasjon.
Jeg spiste en indrefilet med chateau poteter og bearnaise mot slutten av flighten som var den beste biffen jeg har spist på ett fly, alt mekkes ferskt ombord, inkludert egg som lages etter bestilling og biffen som svis av etter ditt ønske. Så på matfronten leverte Etihad, men i motsetning til bl.a. Singapore Airlines og rivalen Emirates var det ingen kaviar servert, signaturen til en god First Class.
Etter maten, ba vi vår flyvertinne gjøre kabinen klar for et par timer på øyet. Man kan ta ned en liten divider dersom man reiser sammen, noe som var praktisk selv om det bare er en liten del som kan taes ned. Det er fortsatt mulig å tasse rundt i suiten når sengen er slått ned.
Etter ett par timer på øyet, var det klart for et besøk i det sosiale området som ligger bak galley. Du må gå igjennom arbeidende flyverter og vertinner for å komme bak dit, området ligger rett foran Business Class og er også åpent for Businesspassasjerer, noe som er merkelig siden det kun er plass til 9 der.
Merket også at det var en del vinskap der og i ett av skapene fant jeg en Pol Roger 2004 som er en Champagne jeg liker litt bedre enn den de hadde på menyen så jeg tok ett glass av den.
Så var det på tide med noe Etihad og Emirates er alene om: En dusj på 39000 fot! Hver passasjer i First får tildelt 5 minutter dusjetid, noe som holder mer enn nok for å komme helt fresh av flyet. Le Labo Bergamote er amenities i dusjen, kjent fra bl.a. en del Park Hyatt. Det er ett stort toalett helt foran, mens dusjen ligger rett bak og har mye mindre plass i forhold til det Emirates har i sin dusj. Dette er på grunn av at The Residence tar opp hele ene siden av fronten og man må ha ett toalett i tillegg til dusjrommet.
Etihads personale rydder på dusjrommet og toalettet etter hvert besøk, noe som får ting til å være fresht og ryddig.
Og ja, det er konge med en dusj i høyden.
Rett før landing i Abu Dhabi kom vår frøken rundt med Fast Track invitasjon, samt invitasjon til å besøke deres spa, samt barberer på bakken.
Vi ankom ca. 30 minutter sent og ankomsten var som en hvilken som helst flyvelkomst. Ingen eskorte eller noe spesielt for First Class. Vår reise var over.
For å konkludere leverer Etihad soleklart det beste hardproduktet som finnes der ute når man legger sammen det massive området du har på flyet og hvor privat det er. Mens Etihad kun har 10 seter, har Emirates hele 14 i samme området og mens Etihad ikke bruker noe av dette området til galleys, skap eller lignende, har Emirates galley i samme seksjonen.
Men det skal være sagt at Etihad sin design er veldig smart plassmessig. På ene siden har de sitt superprodukt The Residence som er kun en privat suite med egen dusj og soverom, men The Residence er samme størrelse som Apartments, soverommet og badet som er ekstra ligger i fronten av A380 der konkurrentene har et gigantisk toalett. Mens Etihad har 9 suiter pluss The Residence, har Lufthansa til sammenligning kun 8 seter, ett galley og to gigantiske toalett. Lufthansa sitt sete er klassisk 1 + 2 + 1
Sjekk her:
Lufthansa A380 First Class
Etihad First Apartments
Som du ser er det mer designen til Etihad som er smart og innovativt mot Lufthansa som har en klassisk konfig, som tar opp nesten like mye plass og som ikke er særlig privat. Etihad har skjønt det: First Class i dag handler mest om å ha det mest mulig privat ombord og der leverer de.
Men på bakken og på drikkefronten er de langt bak konkurrentene. De serverer heller ikke selve signaturretten for internasjonal First Class, kaviar ombord.
Ønsker du å prøve Etihad First Apartment, flyr de nå til Sydney i tillegg til London Heathrow. En t/r koster under 70K NOK. For slike priser, kan de sette frem mye bedre drikkevarer spør du meg.
En av våre forummedlemmer har også testet Etihad First Apartments. Denne testen kan du lese her.
Hansi sier
Ser ut som en sprø opplevelse! Men kan jeg spørre, flyr du virkelig slike turer til de prisene for en liten ferie til abu dhabi? 😀
Tommy Danielsen sier
Heisann,
Takk for at du leste!
Fra London til Abu Dhabi, koster det fra 20 til 30K t/r, noe jeg aldri hadde funnet på å brukt på noe slikt.
Jeg brukte poeng og American Airlines tar kun 40.000 poeng en vei mellom uansett i Europa til midtøsten. Jeg reiste Oslo til London i BA Club-Business og videre med Etihad Apartments, alt for kun 40K poeng og noen få hundrelapper i skatter. Sjekk ut vårt forum for tips og triks om hvordan man kan opptjene diverse bonuspoeng smart.
Hansi sier
Fantastisk! Noe så utrolig lurt. Takk for opplysningen.
Jeg flyr mye med sas og har en del poeng derm som jeg får benyttet bra. Men her fikk du deg en kul reise!
Men skjønte ikke helt layouten.. kan man ikke sitte 2 og 2 sammen?
Tommy Danielsen sier
Heisann,
Nei, du kan ikke sitte sammen side ved side som ett klassisk sete, man har hver sin suite. Men det er plass til at man kan henge sammen, en sitter i stolen, en sitter på sofaen. Dersom du ser på Seatgurutegningen nesten sist i posten, ser du at noen av suitene henger sammen og man kan ta ned en liten divider så man kan sove nesten sammen, Se bilde
Man kan også henge i baren om man ønsker.