Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
Jeg var så heldig å få være med på premiereflyvningen med Erik Viking og nye SAS Business fra København til New York 17. februar. Underveis prøvde jeg å holde dere oppdatert på forumet vårt, men det ble etter hvert ganske vanskelig, da wifi om bord var ganske tregt. Mer om det litt senere.
Før avgang
Billetten ble bestilt på SAS.no kun få dager før avreise, da det ble bekreftet at det var Erik Viking som skulle fly SK909 denne dagen. Jeg benyttet EuroBonus-poeng til å betale reisen, som kun var tilgjengelig som “beste tilgjengelighet.” Dette er i praksis en fullflex C-billett betalt med poeng, og koster derfor en del mer enn en vanlig EuroBonus-billett. Bodø-Oslo-København-Newark kostet 125 000 EB-poeng, pluss ca 600 kroner i avgifter. Jeg reiste til København dagen i forveien for å delta på pressevisningen og fortsatte videre til Newark neste dag.
Jeg ankom Kastrup med taxi fra Marriott-hotellet i København sentrum ganske tidlig, da jeg hadde litt jobb før avgang. Da kunne jeg jo like så godt gjøre det i Scandinavian loungen. Det var ingen kø i innsjekkingsskranken, så kofferten min ble avlevert og jeg fikk boardingkort for reisen til New York.
I fast track-sikkerhetskontrollen var det en SAS-ansatt som jeg møtte kvelden i forveien på pressearrangementet, og hun ønsket meg en riktig god tur til New York. I selve sikkerhetskontrollen var det ingen kø, og jeg var raskt gjennom. Da var det bare å svinge raskt til venstre, hvor SAS Lounges på Kastrup er.
I loungen fikk jeg gjort det jeg skulle av jobb, i en relativt rolig periode i loungen. Dette var i 9-tiden, og midt mellom ankomstene fra USA, og avgangene til USA.
Der fikk jeg også spist en god frokost. Dette var rett og slett en god start på dagen!
Omtrent 15 minutter før oppsatt boardingtid, gikk jeg ut til gaten, som denne ettermiddagen var C33. Dette er nesten ytterst på C-piren.
Vi ble pre-boardet etter hvert som vi ankom gaten, og satt i loungen der og ventet på at selve ombordstigningen skulle begynne. Det gjorde den ca. 11.55, og vi kunne komme om bord. SAS Business- og Plus-passasjerer, samt EuroBonus Gull og Diamant-medlemmer ble ønsket velkommen om bord først, og dette ble håndhevet godt.
I dør L2 (2. dør på venstre side av flyet) stod purser Lars, samt en av stewardene og ønsket oss velkommen. Vi fikk utdelt noen eksklusive SAS “smile-badges” som det står “Travelers are first on board) og er de samme som ble utdelt på pressearrangementet.
Boarding gjennom L2 – legg merke til «New Kid on the Block»-klistremerket
Om bord
Jeg ble vist til riktig midtgang, og fant setet mitt 2H som er et “ekte” vindussete. Selv om konfigurasjonen på papiret er 1-2-1, så er det allikevel en såkalt “staggered” konfigurasjon. Dette betyr, slik vi tidligere har forklart i en annen artikkel, at annen hver rad har enten “midtgangsvindu” eller “vinduvindu” sete. 2H er altså et “ekte” vindussete, hvor stolen er nærmest vinduet. Alle partallsrader har “ekte” vindusseter, mens oddetallsradene har bordet nærmest vinduet, og setet nærmest midtgangen.
Setet er ved første øyekast utrolig pent, det er det ikke til å komme utenom. Farge- og materialvalg er med på å bygge opp under et godt inntrykk.
I setet lå det en Hästens-pute, og et SAS Business amenity kit. Amenity kittet har fått en liten oppgradering utseendemessig, men innholdet er det samme som tidligere.
SAS Business amenity kit; sokker, eyeshades, tannbørste og tannkrem, ørepropper og kremer
Det eneste jeg har å utsette på businesssetet, er at det ikke er så veldig privat, selv om det avhenger litt av hvilket sete du velger. Vindussetene på partallsradene er mest private, mens vindussetene på oddetallsradene er ganske eksponerte mot midtgangen.
Oppbevaringsplass og hodetelefoner
Det er verdt å merke seg at inngangen til hodetelefonene som vist over, er en tre-pins utgave, som gjør at kun hodetelefonene som SAS tilbyr passasjerene, kan benyttes. I tillegg er det på selve videoskjermen en standard 3,5 mm jack hvor vanlige hodetelefoner vil passe.
Strømuttak, USB-inngang, tre-pin hodetelefoninngang og et panel for lys og tilkallingsknapp
Setekontroll på siden av bordet, for betjening når setet er helt flatt
Setekontroll med justering av hardhet på puten, samt knapp for aktivering av massasjefunksjonen
Setet var veldig komfortabelt, og det eneste som kan bemerkes som noe trangt, er når man skal inn og ut av setet. Da må man gå litt sidelengs. Når man først sitter i stolen, så er det ingenting å si på sittekomfort og benplass.
Justeringen av hardheten på puten funket veldig bra, og massasjefunksjonen var særlig behagelig når setet er helt flatt.
Før avgang ble det også naturligvis servert pre-departure drikke, og jeg valgte et glass champagne
Den nye sikkerhetsvideoen ble avspilt på skjermene, og jeg tok også en kikk på det nye safety onboard-kortet:
I businessklasse må man benytte skulderstroppen under avgang og landing, ellers er det nok å benytte det «vanlige» setebeltet over hoftene på cruisehøyde.
Etter litt frem og tilbake, har jeg nå fått bekreftet fra SAS at det ikke vil være mulig å ha setet i business class helt flatt eller reclined under avgang og landing.
Vi kom oss avgårde litt forsinket, grunnet sen lasting av cargo, og tok av fra rullebane 22R i København cirka 30 minutter etter rutetid. Det var en rolig og fin utflyvning fra den danske hovedstaden, og setebelteskiltet ble raskt slukket og servicen kunne begynne.
Servicen startet først med utdeling av varme håndkluter, og fortsatte med varme nøtter servert i en skål, sammen med en valgfri drikke. Jeg gikk for en gin & tonic, som den svenske stewardessen klarte å blande i et forhold som jeg tipper nærmet seg 10:1, hvor 10 da altså utgjorde ginen. Basert på et noe unøyaktig øyemål.
Uansett, G&T ble drukket og nøtter knasket på, og etterhvert begynte lunsjserveringen. Menyen for dagen var som følger:
Til forrett valgte jeg røkt torsk med wasabikrem, da dette var en forrett jeg smakte på pressevisningen av “Erik Viking.” Det smakte like godt i luften! I tillegg hadde jeg litt salat, som ble anrettet på trallen.
Til forretten drakk jeg sauvignon blanc og det passet godt til maten.
Til hovedrett valgte jeg rådyr, og det var fantastisk nydelig, rett og slett! Mørt og saftig. De hvitløksgratinerte potetene var også veldig gode. For å avlaste litt på alkoholen, gikk jeg for Ringi-eplemost til hovedretten.
Hovedrett – rådyr
Hovedrett – rådyr
Eplemosten er faktisk et veldig godt alkoholfritt alternativ til vin om bord i SAS Business.
Til dessert hadde jeg Valrhona-iskrem og litt frukt. Det rundet av måltidet veldig fint!
Det ble servert kaffe og te til desserten, og jeg valgte en kopp svart kaffe. Et godt og mettende måltid var overstått, og jeg må si meg veldig fornøyd med både presentasjonen og kvaliteten på maten. Alt var velsmakende, men det aller beste var nok rådyret.
Det nye servicekonseptet er jo utformet med tanke på den nye businesskabinen. Jeg snakket med noen av stewardene etter serveringen, som jo var første gang de hadde servert passasjerer i den nye kabinen. Jevnt over virket de veldig godt fornøyd med det nye servicekonseptet og kabinlayouten. Når man gjennomfører det nye servicekonseptet i den gamle businesskabinen, blir det en mye større arbeidsbelastning grunnet flere passasjerer per rad. Dermed fløt servicen raskt og effektivt gjennom hele serveringen om bord i Erik Viking og hans nye businesskabin. Dette var noe besetningen virket veldig glade for.
Kombinasjon PC + spising går mye lettere med «avlastningsbordet» i tillegg til spisebordet
Wifi ombord var gratis for alle på denne første flyvningen, men skal ellers være gratis for passasjerer i Business og Plus, samt EuroBonus Gull- og Diamantmedlemmer. Derfor gikk det ganske tregt, men jeg klarte å poste et par oppdateringer i live-tråden på Bonusfeber-forumet.
Les også: Nytt servicekonsept i SAS Business
Etter middagen tok jeg meg en tur rundt i flyet for å kikke i SAS GO og SAS Plus-kabinene.
Siden jeg først var «baki der» så kunne jeg jo også prøvesitte SAS Plus-setet. Som sagt, så gjort. Setet var faktisk veldig behagelig, og det var veldig god benplass. Det er fothvilere under setet foran, slik at man kan bytte på sittestillingen. Dette er særlig viktig på lange flyvninger, hvor risikoen for blodpropp øker når man sitter lenge stille. Selv sverger jeg til kompresjonssokker på flyvninger over fire-fem timer, uansett kabinklasse. Følelsen av å faktisk kunne kjenne igjen anklene sine når man lander, er undervurdert.
Tilbake i businesskabinen, tok jeg turen innom snackbaren som er åpen mellom serveringene. Her er det et utvalg av snack, frukt, kaker, vann, brus og vin. I tillegg har SAS som ett av få selskaper, en illy kaffemaskin om bord. Hvis det er noe annet man ønsker så er det bare å spørre en i besetningen, så ordner de det du måtte ønske.
Det var litt kake igjen fra dessertserveringen, så en av stewardene tilbød meg et stykke kake og en kopp kaffe. Det takket jeg selvfølgelig ja til!
God og mektig sjokoladekake og en kopp kaffe
Toalettene ombord har også blitt fornyet. Den største forskjellen er at det nå kun er ett vindu per toalett, og ikke to vinduer, slik som det var tidligere. Ellers er arealet det samme.
Så var det på tide å sjekke ut underholdningstilbudet. Jeg hadde til nå hatt nok å holde på med om bord. Det å sjonglere det å spise en tre-retters lunsj, ta bilder og skrive noen fornuftige ord på Bonusfeber-forumet, tok litt tid.
Skjermen er på over 15 tommer, og av en helt annen kvalitet enn den gamle. Responsen på touch-skjermen var også veldig bra, og det funket fint å scrolle i menyene. Jeg så et par episoder av Big Bang Theory og systemet virket fint og stabilt. Kartfunksjonen ble som vanlig mest benyttet, og den surret i bakgrunnen under resten av turen.
En effekt av kabinoppgraderingen man kanskje ikke tenker over, er at med de nye stolene og det nye underholdningssystemet, så frigjøres mye av tiden som kabinbesetningen tidligere har brukt på å hjelpe passasjerene med stoler som ikke vil legges ned, skjermer som ikke funker og filmer som ikke vil spilles av. Et par av stewardene jeg snakket med, sa at de allerede nå på første flyvningen merket at de fikk mye bedre tid på å fokusere på å gi passasjerene om bord en god serviceopplevelse. I tillegg sparer man seg selvfølgelig for mye frustrasjon. Det er ikke noe moro for kabinbesetningen heller når de gamle stolene eller TV-skjermene ikke fungerer som de skal.
På dette tidspunktet var jeg egentlig ganske trøtt, og ønsket å legge meg nedpå litt. Jeg tok kontakt med en av stewardene og spurte om det var mulig å få et teppe og en madrass. Dette var selvfølgelig ikke noe problem, og han gjorde klar sengen min. Hästens-madrassen, som egentlig bare er et litt tykt laken, er tilgjengelig «on request» på dagflyvninger, men tilbys proaktivt på nattflyvningene. I tillegg fikk jeg oppklart slippers-mysteriet om bord hos SAS: SAS tilbyr alle sine passasjerer i business tøfler til Tokyo. På de andre rutene til/fra Asia, er tøflene tilgjengelig «on request» mens det ikke er tilgjengelig på USA-flyvningene.
SAS Business – pute, dyne og madrass fra Hästens
SAS Business – 180 graders flat seng
God plass under bordet til setet foran. Man skal sparke godt i fra om man synes dette er trangt.
Det var altså en meget behagelig seng å ligge i, og det var også god plass til føttene. Jeg lå greit både på ryggen og på siden. Det ble en liten time med søvn, og jeg våknet opp i dét vi krysset inn over det nordamerikanske kontinentet, i de nordøstlige delene av Canada.
Cirka 1,5 time før ankomst, startet serveringen av pre-landing-måltidet. Det startet med utdeling av varme håndkluter, og fortsatte med drikkeservering. Jeg tenkte at det ikke ville være noen bedre måte å avslutte flighten på, enn med eksklusive SAS-drikkevarer. Jeg valgte derfor et glass Henriot champagne, og et glass Ringi eplemost.
Her spares det ikke på noe – et fullt glass med Henriot, ja takk!
Ringi eplemost og Henriot champagne
Salaten, grønnsakene og laksen ble anrettet på trallen rett ved setet mitt, så jeg kunne velge hva jeg ville ha.
Kald lunsj – røkt laks med grønnsaker
Det jeg egentlig savnet ved måltid nummer to, var en valgmulighet. Her var det laks – eller ingenting. Eventuelt kun et salatblad og litt grønnsaker. Men jeg liker røkt laks veldig godt, og måltidet var både godt og passe mettende.
Ankomst
Deretter ble kabinen ryddet og klargjort for landing. Siden dette var den første flyvningen med ny kabininnredning, fikk alle passasjerene i Business utdelt hver sin Hästens reisepute. Det var en hyggelig gest fra SAS og Hästens!
Like etterpå kom en av stewardene til meg for å vise en annen nyhet som er gjeldende på nattflyvninger. Tidligere har man før avgang på nattflightene, blitt spurt om man ønsker å bli vekket til frokost. Hvis man ikke ønsker dette, har man fått et klistremerke klistret på setet sitt. Dette er noe som ikke hadde passet særlig godt inn i den nye kabininnredningen, så derfor har man fått på plass sitt eget «Do not disturb»-skilt som henges opp på knaggen ved hvert sete. Dette er en liten detalj som inngår i SAS’ visjon om at man skal ha en hotellopplevelse om bord.
Klokken 15.20 lokal tid, landet Erik Viking på Newark-flyplassen i New Jersey, etter drøye 8,5 time i luften. Det var virkelig moro å få være med på premiereflyvningen i business, og den følelsen tror jeg ikke jeg var alene om. De andre passasjerene virket like begeistret for den nye businessklassen, og kabinbesetningen oste av selvtillitt og stolthet gjennom hele flyvningen. Jeg gleder meg allerede til neste langdistanseflyvning med SAS i ny kabin!
Erik Viking parkert ved gate 68 i Newark
Avslutningsvis, legger jeg ved to bilder jeg fikk tilsendt av en SAS-representant som var med om bord, og som satt i cockpit under landing.
Kristian sier
Hva mener du med vindu på do
Cecilie Larsen sier
Før var det to vinduer på hver toalett. Etter kabinoppgraderingen er det nå kun ett vindu per toalett.
Alex sier
Godt skrevet og fine bilder:)
Cecilie Larsen sier
Tusen takk for hyggelig kommentar 🙂
knuthfk sier
Godt skrevet. Har selv en del erfaring med GO OSL/CPH – EWR. Prøvde i helgen ny kabin GO EWR – OSL og synes ikke den har blitt bedre, tvert om. Lurer på om det er god strategi å stadig kutte servicetilbudet i GO (PLUS ikke mye bedre) for å raffinere tilbudet i biz?
Cecilie Larsen sier
Hei Knut! Tusen takk for hyggelig kommentar.
Jeg tror dessverre de seneste årenes kutting i servicetilbudet «bak gardinen» er et kostnadsspørsmål, mer enn noe annet. Dessverre!
Isabel sier
Hei 🙂 Hvilke seter ville du anbefalt til et par som skal reise? Syns det ser ut som de i midten blir veldig adskilt pga skilleveggen.
Cecilie Larsen sier
Hei Isabel 🙂 Ja, det stemmer at det er et skille mellom setene. Jeg ville kanskje anbefalt de to setene i midten på første rad. Da jeg reiste var det et par som reiste sammen som satt der og det så ut til å fungere veldig greit 🙂
God tur!